    From: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: rozlozenie naleznosci w zus na raty
    Date: Thu, 17 Apr 2003 20:45:50 +0200

    Michał Ickiewicz wrote:

    >to wszystko zależy od kwoty, może czasami lepiej poczekać 10 lat ;))

    Czemu od kwoty? Zawsze warto poczekać i nie płacić skoro tak można ;))
    A poważnie, niestety aktywność 'ściągalniczo-komornicza' wierzyciela bywa
    wprost proporcjonalna do zaległej kwoty ;). Dodatkowo bieg terminu
    przedawnienia zostaje zawieszony z dniem wszczęcia egzekucji.

    >Ale pytanie moje jest takie: od kiedy liczy się owe 10 lat?
    >Czy każdego miesiąca za 10 lat będzie się przedawniać to co było
    >należne 10 lat wcześniej? Czy od jakiejś daty np. tytułu egz?

    Art. 24 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
    (...)
    4. Należności z tytułu składek ulegają przedawnieniu po upływie 10 lat,
    licząc od dnia, w którym stały się wymagalne, z zastrzeżeniem ust. 5-5d.
    5. Nie ulegają przedawnieniu należności z tytułu składek zabezpieczone
    hipoteką lub zastawem, jednakże po upływie terminu przedawnienia
    należności te mogą być egzekwowane tylko z przedmiotu hipoteki
    lub zastawu do wysokości zaległych składek i odsetek za zwłokę
    liczonych do dnia przedawnienia.
    5a.Bieg terminu przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega
    zawieszeniu od dnia zawarcia umowy, o której mowa w art. 29 ust. 1a,
    do dnia terminu płatności odroczonej należności z tytułu składek
    lub ostatniej raty.
    5b.Bieg terminu przedawnienia zostaje zawieszony od dnia wszczęcia
    do dnia zakończenia postępowania egzekucyjnego oraz postępowania przed
    sądem.
    5c.Bieg terminu przedawnienia przerywa ogłoszenie upadłości. Po przerwaniu
    bieg terminu przedawnienia rozpoczyna się na nowo od dnia następującego
    po dniu uprawomocnienia się postanowienia o ukończeniu postępowania
    upadłościowego lub jego umorzeniu.
    5d.Przedawnienie należności z tytułu składek wynikających z decyzji
    o odpowiedzialności osoby trzeciej lub następcy prawnego następuje
    po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym decyzja
    została wydana.

    Wymieniony art.29 mówi o możliwości rozłożenie składek na raty w formie
    umowy między płatnikiem a ZUS (o co właśnie pytała Karolina).

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl