  • 1. Data: 2005-03-31 16:52:44
    Temat: roszczenia miedzy-narodowe
    Od: poreba <d...@p...com>

    Witam
    Na p.s.historia pojawił się wątek dotyczący aresztowania i skazania
    m.in. gen. Okulickiego /grupa 16/ w Moskwie.
    MID: <d2ck74$3u$1@nemesis.news.tpi.pl>
    Pomijając względy polityczne i praktyczne (strategia płaszcza)
    czy są jakieś mechanizmy w prawie polskim? międzynarodowym?
    umożliwiające poszkodowanym dochodzenie roszczeń?
    Sprawa stara to przedawnienia na razie pozostawmy na boku.
    Karolek Strasburger zdaje się odpada AFAIR i ZSSR, i FR
    sie nie zapisały.

    --
    pozdro
    poreba

  • 2. Data: 2005-03-31 17:35:45
    Temat: Re: roszczenia miedzy-narodowe
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał w wiadomości

    W pierwszej kolejności należało by ustalić, kto tak naprawdę zatrzymał
    wymienionych i na podstawie jakiego prawa. Teoretycznie władze
    Radzieckie nie miały prawa nikogo w Polsce zatrzymywać. Mogły to zrobić
    Polskie władze (pewnie teoretycznie one to uczyniły), ale
    najprawdopodobniej (trzeba by było sprawdzić, jak to wówczas było w
    prawie) nie miały prawa deportować Polskich obywateli za granicę. Jeśli
    zatrzymania dokonały Polskie władze, to można by było od nich dochodzić
    roszczeń za naruszenie prawa - przede wszystkim wydanie polskich
    obywateli obcemu państwu. Jeśli zatrzymania dokonały władze Radzieckie,
    to byłby to w zasadzie akt terroryzmu i należało by dochodzić roszczeń
    na podobnej zasadzie, jak np. Libia odpowiadała za zestrzelenie samolotu
    pasażerskiego w Anglii. Nie potrafię jednak podać procedury. W tym
    wypadku - moim zdaniem - roszczenie należało by wytaczać przed sądem w
    Rosji.

  • 3. Data: 2005-03-31 21:47:13
    Od: " 666" <j...@i...pl>

    A jak odpowiadają stany zjednoczone za wielokrotne bomabardowania Libii w celu
    zabicia Kadafiego ???
    JaC

  • 4. Data: 2005-03-31 23:10:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik " 666" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
    > A jak odpowiadają stany zjednoczone za wielokrotne bomabardowania
    Libii w celu zabicia Kadafiego ???

    Bardzo. Nic mądrzejszego mi na tak postawione pytanie do głowy nie
    przyszło :-)