  • 1. Data: 2005-11-03 10:40:21
    Temat: rewizja
    Od: "Shrek" <a...@g...pl>

    Witam

    Czy Policja ma prawo dokonac rewizji w calym domu w ktorym zamieszkuje osoba
    podejrzana o dokonanie przestepstwa, czy tylko w pomieszczeniach
    uzytkowanych przez tą osobe? Czy wogole moga dodkonac rewizji w lokalu w
    ktorym ta osoba nie jest zameldowana a jedynie przebywa od czasu do czasu i
    może wyglądac ze w nim zamieszkuje. Czy może przeszukac pomieszczenia, np.
    pokoj brata rodzicow czy wspołlokatora?
    Pytam choć jest juz po fakcie, przeszukali moj pokój mimo iż byli
    poinformowani iż nie zamieszkuje w nim osoba podejrzana, jest to
    upodlające.... Oczywiscie nic nie znaleziono.Jak na przyszlosc uniknać
    takich sytuacji, zaznaczam że wydalenie bezposredniej przyczyny jest
    niemozliwe.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-11-03 10:52:08
    Temat: Re: rewizja
    Od: KrzysiekPP <k...@S...op.pl>

> [...]
    > upodlaj?ce.... Oczywiscie nic nie znaleziono.Jak na przyszlosc uniknać
    > takich sytuacji, zaznaczam że wydalenie bezposredniej przyczyny jest

    Zakladam ze widziales nakaz ? Co bylo na nakazie ? Był podany adres ....
    Policja przeszukala całe mieszkanie, przeciez nie wyobrazasz chyba
    sobie, ze nakaz zostanie wystawiony na "Krakowska 61/2 przeszukać tylko
    pokój po lewej i kuchnię" ;)

  • 3. Data: 2005-11-03 11:32:31
    Od: "KAZIMIERZ KOTOWICZ" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Shrek" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > upodlające.... Oczywiscie nic nie znaleziono.Jak na przyszlosc uniknać
    > takich sytuacji, zaznaczam że wydalenie bezposredniej przyczyny jest

    Witam
    Może dokonać przeszukania w sytuacji przez ciebie opisanej.
    W przypadku twoich zastrzeżeń co do sposobu bądź zasadności dokonanego
    przeszukania możesz żądać uzasadnienia i zatwierdzenia dokonanego
    przeszukania przez prokuratora.
    Pozdrowienia KK

  • 4. Data: 2005-11-03 17:24:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Shrek" <a...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Czy Policja ma prawo dokonać rewizji w całym domu w którym
    zamieszkuje
    > osoba podejrzana o dokonanie przestępstwa, czy tylko w
    pomieszczeniach
    > użytkowanych przez tą osobę? Czy wogole mogą dodkonac rewizji w
    lokalu w
    > którym ta osoba nie jest zameldowana a jedynie przebywa od czasu do
    > czasu i może wyglądać ze w nim zamieszkuje. Czy może przeszukać
    > pomieszczenia, np. pokój brata rodziców czy współlokatora?

    O ile pomieszczenia nie są wyodrębnione jako osobne lokale, to trudno
    w ogóle w tej materii przyjmować oświadczenia stron. Jak policjant ma
    ustalić, które pomieszczenia do kogo należą? Choć wiele zależy od
    rozpoznania sytuacji. Jeśli szukamy kradzionych felg samochodowych, to
    ich poszukiwanie w pokoju należącym do siostry podejrzewanego w
    szafie, gdzie czym swoją bieliznę jest już lekkim przegięciem. No ale
    do tej szafy mogą być schowane jakieś narzędzia.

    Poza tym, w wypadku rodziny, gdy praktycznie brat ma dostęp
    nieograniczony do pokoju siostry, to nie można wykluczyć, że schował
    coś w jej pokoju nawet bez jej wiedzy. Wówczas nawet składane w dobrej
    wierze oświadczenie siostry może nie być miarodajne.

    Samo przeszukanie nie jest przyjemne, tym nie mniej z reguły nie łączy
    się jakimiś strasznymi dolegliwościami. Policjant przejrzy i pójdzie
    sobie. Jemu też zależy na tym, by to skończyć i nie ma ochoty
    udowadniać nikomu, że nie jest erotomanem i nie chęć zajrzenia do
    szafy z bielizną nie wynika z jakiejś osobistej jego satysfakcji.
    Toteż osobiście uważam, ze szkoda kruszyć kopię o to.

    Z kolei co do zameldowania osoby pod adresem przeszukania, to nie ma
    ono żadnego znaczenia przy wyznaczaniu prawa do przeszukania
    pomieszczeń. Skoro podejrzewany mógł w nich ukryć jakieś przedmioty i
    istnieją jakieś tam przesłanki wskazujące, że mógł to faktycznie
    zrobić, to przeszukanie może być zasadne nawet w lokalu należącym do
    zupełnie innej osoby, gdzie podejrzewany jedynie sporadycznie
    przychodzi.

  • 5. Data: 2005-11-03 22:05:56
    Od: poreba <d...@p...com>

    Dnia Thu, 3 Nov 2005 18:24:25 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Jeśli szukamy kradzionych felg samochodowych, to ich poszukiwanie w
    > pokoju należącym do siostry podejrzewanego w szafie, gdzie czym swoją
    > bieliznę jest już lekkim przegięciem.
    Ponieważ przeszukania z jakimi mi przyszło mieć do czynienia raczej
    mieszkań nie dotyczyły nie byłem zmuszony do poznania odpowiedzi na
    pytanie jakie zawsze w związku z "rewizjami" mi się nasuwało. W nadzieji
    że odpowiesz zadam je teraz Tobie: czy istnieją (i jak z realizacją w
    praktyce bywa) jakieś przepisy regulujące sprawę pozostawienia mieszkania
    po przeszukaniu w stanie, jakim je zastano?
    Chodzi o ew. sprzątanie "pokipiszowe" i ew. problemy z tą (pustą jak się
    okazało po wykuciu) dziurą w ścianie, z głuchym przy opukiwaniu odgłosem
    ;)

    --
    pozdro
    poreba

  • 6. Data: 2005-11-03 23:13:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał w wiadomości
    > Dnia Thu, 3 Nov 2005 18:24:25 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    Normują to analogiczne przepisy, jak i inne szkody wyrządzone przez
    funkcjonariuszy. Czyli pozostaje ugoda albo proces cywilny. Generalnie
    jest to unormowane w ROZP. MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
    z dnia 24 maja 2000 r. w sprawie podmiotów właściwych do ustalania
    wysokości szkód, zawierania ugód oraz podejmowania innych decyzji
    dotyczących szkód wyrządzonych przez funkcjonariuszy Policji, Straży
    Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej.

    Między innymi z uwagi na tego typu roszczenia policjant zawsze zadaje
    do protokołu pytanie, czy zostało coś uszkodzone lub zniszczone.
    chodzi o to, by z jednej strony ustrzec się przed późniejszymi
    pomówieniami, a z drugiej ewentualnie udokumentować poczynione szkody.

  • 7. Data: 2005-11-04 16:29:45
    Od: poreba <d...@p...com>

    Dnia Fri, 4 Nov 2005 00:13:02 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Generalnie jest to unormowane w ROZP. MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I
    > ADMINISTRACJI z dnia 24 maja 2000 r. w sprawie podmiotów właściwych do
    > ustalania wysokości szkód,
    Dzięki. Chodziło mi raczej o "szkody" wynikające z samej istoty
    przeszukania. Tak jak ta ściana opukiwana z głuchym odgłosem. Nie da się
    sprawdzić zawartości ew. tajnej skrytki bez burzenia ściany. Są systuacje,
    przedmioty, podejrzenia w których nie ma prostej, nieinwazyjnej metody.
    Wtedy też o posprzątanie po "kipiszu" zostaje zwykłe cywilne roszczenie?

    --
    pozdro
    poreba