  • 1. Data: 2005-11-03 09:40:56
    Temat: Dla kogo ulga w podatku od spadku?
    Od: "Piotr" <c...@p...onet.pl>

    Witam!

    Chcialbym Was prosic o opinie w nastepujacej sprawie:

    Moj dziadek (w latach siedemdziesiątych) po smierci mojej babci po raz drugi
    sie ozenil. Obecnie nie zyje ani on ani jego druga zona. I wlasnie po tej
    drugiej zonie (babci) odziedziczylem w spadku mieszkanie. Niestety wedlug
    Urzedu Skarbowego nie nalezy mi sie ulga bo jestem III grupie osob
    spokrewnionych.

    Czy ktos z Was spotkal sie z takim przypadkiem. Mozna byloby to jakos obejsc?
    A moze US sie myli i w jakiejs interpretacji jestem jednak 'zstępnym' czyli -
    I grupa z ulgą.

    Dzieki za pomoc. Pozdrawiam! Piotr.

  • 2. Data: 2005-11-03 11:14:04
    Temat: Re: Dla kogo ulga w podatku od spadku?
    Od: "gordon" <g...@p...onet.pl>

    W artykule news:2b97.00000206.4369db27@newsgate.onet.pl,
    niejaki(a): Piotr z adresu <c...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Czy ktos z Was spotkal sie z takim przypadkiem. Mozna byloby to jakos
    > obejsc? A moze US sie myli i w jakiejs interpretacji jestem jednak

    moim zdaniem jak zwykle urzędnicy w urzędzie skarbowym prawa nie znają.
    Problem ten reguluje ustawa z dnia 28 lipca 1983 roku o podaku od spadków i
    darowizn - Stan prawny na dzień 17 listopada 2003 roku

    Tekst ujednolicony ogłoszony w DZ.U.Nr 162 z 17 września 2003 r., poz 1568

    1. to czy należy się ulga czy nie, nie zależy od tego do której grupy jest
    zaliczony sapdkobierca ,a zależy jedynie wysokość płaconego podatku w
    powiązaniu z wysokością darowizny lub spadku
    2 twoja "druga babcia" wychodząc za twojego dziadka "spowodowała" ,że twoi
    rodzice dal tej drugiej babci byli pasierbami.
    "...
    Wysokość podatku
    Art. 14. 1. Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do
    której zaliczony jest nabywca.
    2. Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku
    nabywcy do osoby, od której lub po
    której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.
    3. Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
    1) do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową,
    rodzeństwo, ojczyma, macochę i
    teściów;
    2) do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i
    małżonków pasierbów, małżonków
    rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków
    innych zstępnych;
    3) do grupy III - innych nabywców..."
    jak z tego wynika jestes zaliczany do drugiej grupy czyli jesteś zstępnym
    pasierba twojej drugiej babci a mówiąc "ludzkkem językiem" zstępny to syn
    wnuk

    i w związku z tym podatek powinien być naliczony w/g drugiej grupy jeżeli Us
    skarbowy będzie nadal sie upierał zaproponuj im ,że przyjdziesz z adwokatem
    .

    gordon- gordoni

    januszHr