  • 1. Data: 2005-02-19 16:10:43
    Temat: Art .731 kpc
    Od: "lammed" <l...@p...onet.pl>

    Czy ktos uczony w prawie cywilnym bylby uprzejmy wyjasnic mi czemu sluzy w
    kodeksie cywilnym Art .731

    Miesiac po zlozeniu pozwu wnioslem o zabezpieczenie w depozycie sadowym
    kwoty
    naleznosci z rachunku za wykonana usluge z uwagi na uzyskanie informacji o
    planowanym wyjezdzie dluznika do USA (ma podwójne obywatelstwo i tam takze
    prowadzi interesy). Powolalem sie takze na informacje uzyskane z lektury akt
    sadu rejestrowego z których wynikalo ze sciga go jeszcze kilkunastu innych
    wierzycieli z urzedem skarbowym na czele a on sam wywozi maszyny i materialy
    z wynajmowanych pomieszczen i wyprowadza pieniadze z kont.

    Opieralem sie na tresci:

    kpc Art. 730. § 1. Udzielenia zabezpieczenia moze zadac kazda strona lub
    uczestnik postepowania, jezeli uprawdopodobni roszczenie oraz interes prawny
    w udzieleniu zabezpieczenia.

    § 2. Interes prawny w udzieleniu zabezpieczenia istnieje wtedy, gdy brak
    zabezpieczenia uniemozliwi lub powaznie utrudni wykonanie zapadlego w
    sprawie orzeczenia lub w inny sposób uniemozliwi lub powaznie utrudni
    osiagniecie celu postepowania w sprawie.

    § 3. Przy wyborze sposobu zabezpieczenia sad uwzgledni interesy stron lub
    uczestników postepowania w takiej mierze, aby uprawnionemu zapewnic nalezyta
    ochrone prawna, a zobowiazanego nie obciazac ponad potrzebe.

    W odpowoiedzi dostaje odmowne postanowienie sadu uzasadnione trescia Art.
    731 kpc: "Zabezpieczenie nie moze zmierzac do zaspokojenia roszczenia, chyba
    ze ustawa stanowi inaczej."

    Czemu ma w takim razie sluzyc instytucja zabezpieczenia swiadczenia jesli
    nie zaspokojeniu roszczen wierzyciela w przypadku przyszlego uznania ich
    wyrokiem sadu za sluszne?

  • 2. Data: 2005-02-19 16:25:54
    Temat: Re: Art .731 kpc
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "lammed" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Czemu ma w takim razie sluzyc instytucja zabezpieczenia swiadczenia jesli
    > nie zaspokojeniu roszczen wierzyciela w przypadku przyszlego uznania ich
    > wyrokiem sadu za sluszne?

    No bo de facto musiałby te pieniądze Tobie zapłacić. Trzeba by było sądowi
    wskazać jakąś jego rzecz i zażądać zastawu na tej rzeczy.

  • 3. Data: 2005-02-19 17:36:26
    Od: "lammed" <l...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik -

    Wskazałem konta i miejsce przechowywania maszyn i materiałów do produkcji.
    Nie wskazywałem na czym chcę zabezpieczenia, domniemując że "sąd zna prawo".

  • 4. Data: 2005-02-19 17:54:01
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> naskrobał/a w

    > No bo de facto musiałby te pieniądze Tobie zapłacić.

    Tylko wtedy, gdyby miał dostęp do depozytu sądowego.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Szowinisci wszystkich krajów laczcie sie.

  • 5. Data: 2005-02-19 17:55:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Goomich" <g...@u...to.wp.pl> napisał w wiadomości

    > Tylko wtedy, gdyby miał dostęp do depozytu sądowego.

    Ale sąd to rozpatruje z punktu widzenia dłużnika. Dłużnik by tych pieniędzy
    nie miał już. Co innego zastaw na rzeczy. Rzecz ma i może z niej korzystać.

  • 6. Data: 2005-02-19 18:37:50
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    > Ale sąd to rozpatruje z punktu widzenia dłużnika. Dłużnik by tych
    > pieniędzy nie miał już.

    Art. 747. Zabezpieczenie roszczeń pieniężnych następuje przez:
    1) zajęcie ruchomości, wynagrodzenia za pracę, wierzytelności z
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    rachunku bankowego albo innej wierzytelności lub innego prawa
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Na tym polega zabezpieczenie - żeby dłużnik nie miał tych pieniędzy, ale
    i wierzyciel też.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    I took an IQ test and the results were negative.

  • 7. Data: 2005-02-19 18:40:42
    Od: "lammed" <l...@p...onet.pl>

    Goomich -
    No i ja też tak to rozumiem: sąd pozbawia dłużnika prawa do dysponowania
    pieniędzmi w równowartości kwoty długu do czasu orzeczenia w sprawie. Jak
    orzeknie, że ma on spełnić wierzytelność - to pieniądze z depozytu sądowego
    trafiają do mnie. Jak nie orzeknie - dłużnik ma prawo dysponowania nimi jak
    przed ustanowieniem zabezpieczenia.
    Ale w efekcie celem każdego zabezpieczenia jest w efekcie końcowym
    zabezpieczenie środków na spełnienie świadczenia. Więc jak rozumieć
    uzasadnienie sądu odmawiające ustanowienia zabezpieczenia w formie depozytu
    sądowego w tym przypadku?

  • 8. Data: 2005-02-19 19:42:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Na tym polega zabezpieczenie - żeby dłużnik nie miał tych pieniędzy, ale
    > i wierzyciel też.

    Ogólnie oczywiście masz rację. W tym wypadku sąd jednak odmiennie
    postanowił.

  • 9. Data: 2005-02-20 02:48:11
    Od: "lammed" <l...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik -

    Dzięki, to zauważyłem. Nie rozumiem tylko dlaczego? A jak dotąd nikt mi tego
    właśnie nie wytłumaczył... :(

  • 10. Data: 2005-02-20 05:59:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Dzięki, to zauważyłem. Nie rozumiem tylko dlaczego? A jak dotąd nikt mi
    tego
    > właśnie nie wytłumaczył... :(

    Widocznie sąd powątpiewa w zasadność roszczenia, bo innego racjonalnego
    wyjaśnienia nie widzę. Albo sąd zdaje sobie sprawę z tego, że gość będzie
    upadły i będą się do realizacji jego zobowiązań stosować inne przepisy - np.
    pierwszeństwo roszczeń skarbowych. Zabezpieczenie na Twoją rzecz
    uniemożliwiło by to. Choć moim zdaniem sąd nie ma racji i bym się odwoływał
    od jego decyzji.