  • 1. Data: 2006-07-14 05:38:26
    Temat: rekojmia z wady :/
    Od: m...@g...com

    Jestem studentem informatyki. Komputer to moje narzedzie pracy i nauki.
    Mialem juz dwa laptopy, ktore po dluzszym okresie uzytkowania popsuly
    sie. Tym razem postanowilem kupic sobie porzadny komputer, ktory bedzie
    sluzyl mi przez lata. Zamiast, tak jak do tej pory, wybrac najtanszy
    model oferujacy zadowalajaca wydajnosc, postanowilem kupic sobie
    maszyne, ktora w moim przekonaniu bedzie naprawde niezawodna. Wybor
    padl na ibma, ktory kosztowal prawie dwa razy wiecej niz konkurencyjne
    maszyny o podobnej wydajnosci.
    Popsul sie po trzech tygodniach uzytkowania (!!!). I to tak powaznie,
    na amen.
    Lekko poddenerwowany zaistniala sytuacja, jak i - delikatnie mowiac
    szorstkim - potraktowaniem mnie (przez telefon) zarowno przez
    autoryzowane serwisy jak i przez sama firme ibm, postanowilem wystapic
    o wymiane sprzetu na nowy lub zwrot gotowki z tytulu rekojmi z wady.
    Prowadze mala, jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza (jako osoba
    fizyczna) i cos podkusilo mnie, zeby wziac na komputer fakture. W
    zwiazku z tym nie moglem dobiegac sie o stwierdzenie niezgodnosci z
    umowa, poniewaz - z tego co sie dowiedzialem - ta droga zarezerwowana
    jest tylko dla konsumentow 'niekomercyjnych'. Nie musze mowic, ze
    bardzo zalezy mi na komputerze i - niestety - firma w ktorej go kupilem
    o tym dobrze wie. Napisali mi, ze nie zgadzaja sie na zwrot pieniedzy
    ani na wymiane na nowy, ale moga naprawic mi komputer w przeciagu
    trzech tygodni. 'A jak mi sie nie podoba to moge sie z nimi sadzic'.
    Odpowiedz przyszla w pietnascie dni po zlozeniu reklamacji, wiec po
    terminie. Co moge zrobic w takiej sytuacji? Wiem, ze jesli wybiore
    droge sadowa, tylko i wylacznie na tym strace - prawnik kosztuje, jest
    mozliwosc przegranej, no i przez dlugi czas nie bede mogl korzystac z
    komputera, za ktory zaplacilem grube pieniadze. Firmie tak naprawde
    wszystko jedno. Wiedza, ze jestem w 'podbramkowej' sytuacji i naprawde
    potrzebuje tego komputera. Czy nie mam zadnego narzedzia wplywu w tej
    sytuacji? W sumie czuje sie calkowicie bezradny.

    pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2006-07-14 06:10:28
    Temat: Re: rekojmia z wady :/
    Od: Piotr Biegała <piotr@biegala_SPAM_WON_.pl>

    W dniu pią, 14 lip 2006 o 07:38 GMT m...@g...com napisał na grupę:

> [...]
    >maszyne, ktora w moim przekonaniu bedzie naprawde niezawodna. Wybor
    >padl na ibma, ktory kosztowal prawie dwa razy wiecej niz konkurencyjne

    Jakop student informatyki powienies wiedziec ze nie ma takich komputerow
    ktore sluza latami;-) Poza tym zamiast wywalic kase na super wypas bylo
    poczytac w necie nt. dodatkowej gwarancji i kontraktow serwisowych i
    wykupic sobie stosowny. Np. HP oferuje sprzet zasteczy i naprawe w ciagu
    24-48h. TYlko trzeba chciec pomyslec.

    Nie wiem co masz w tej sytuacji zrobic - ja tylko wskazuje CI droge
    postepowania na przyszlosc. Moj Fujitsu -Siemens od 3 lat sluzy mi
    niezawodnie - kosztowal chore pieniadze, ale z kontraktem dodatkowym -
    dzieki temu kiedy raz raczyl sie zepsuc - wlasciwie mnie to nie
    wzruszylo. Zostal naprawiony niemal od reki.

    >Popsul sie po trzech tygodniach uzytkowania (!!!). I to tak powaznie,
    >na amen.

    Cena nie swiadczy o jakosci czego dowodem jest np. slynny rdzewiejacy po
    roku uzytkowania Mercedes. Kazdy sprzet ma sie prawo zepsuc - a
    niezawodnosc wyznaczana jest za pomoca roznych wspolczynnikow dla calej
    serii produktu.

    a co centrala IBM na to?

    piotr(szympans)biegala.pl Piotr Biegała

  • 3. Data: 2006-07-14 09:24:21
    Od: "Krzysztof" <o...@w...pl>

    > zwiazku z tym nie moglem dobiegac sie o stwierdzenie niezgodnosci z
    > umowa, poniewaz - z tego co sie dowiedzialem - ta droga zarezerwowana
    > jest tylko dla konsumentow 'niekomercyjnych'.

    Dobrze sie dowiedziales. Na firme sprzet podlega rekojmi a nie niezgodnosci.
> [...]
    > ani na wymiane na nowy, ale moga naprawic mi komputer w przeciagu
    > trzech tygodni. 'A jak mi sie nie podoba to moge sie z nimi sadzic'.

    Ja zlozylbym ponownie reklamacje ale z tytulu REKOJMI z wyraznym zadaniem
    wymiany sprzetu na nowy. Warto zapytac w federacji konsumenta o szczegoly.

    Sprzet zakupiony na firme nie podlega odpowiedzialnosci sprzedawcy tylko
    starej rekojmi - laski nie robia ustawa wyraznie mowi o daniu nowego sprzetu
    jezeli zazadasz wymiany ( przy zwrocie kasy moga naprawic wiec tego nie
    zadaj - dopiero jakby zepsul sie drugi raz od momentu zakupu - wtedy kasa) ,
    lecz pamietaj , czas dalej plynie od momentu zakupu wiec sie nie odnowi po
    wymianie ....

    K.

  • 4. Data: 2006-07-14 12:00:17
    Od: "Ero Walensdorf" <walensdorf@nietrudzsie_nieodbierampriva>

    Uzytkownik <m...@g...com> napisal w wiadomosci
    s.com...

    > Odpowiedz przyszla w pietnascie dni po zlozeniu reklamacji, wiec po
    > terminie. Co moge zrobic w takiej sytuacji? Wiem, ze jesli wybiore
    > droge sadowa, tylko i wylacznie na tym strace - prawnik kosztuje

    Jesli nie zostal dotrzymany formalny wymóg 14 dni na pisemna odpowiedz
    (mówimy o rekojmii), to przyjmuje sie, ze sprzedawca uznal roszczenie
    klienta.
    Nie bój sie sadu - tryb uproszczony w Sadzie nie wymaga udzialu adwokatów, a
    w przypadku niedotrzymania formalnego terminu wyrok jest formalnoscia. Nie
    wiem tylko ile to potrwa.

    EWa

  • 5. Data: 2006-07-14 12:27:49
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Ero Walensdorf napisał(a):
> [...]
    > w przypadku niedotrzymania formalnego terminu wyrok jest formalnoscia. Nie

    tyle że w przypadku rękojmi żaden tak określony termin nie istnieje

    KG

  • 6. Data: 2006-07-14 14:07:09
    Od: "Ero Walensdorf" <walensdorf@nietrudzsie_nieodbierampriva>

    > tyle że w przypadku rękojmi żaden tak określony termin nie istnieje

    To nie są przepisy z KC ?

    § 19. 1. Jeżeli strony nie postanowiły inaczej, przyjmuje się, że czas
    niezbędny do prawidłowego załatwienia reklamacji, z zastrzeżeniem ust. 4,
    nie może przekroczyć 14 dni kalendarzowych od dnia dostarczenia towaru lub
    od dnia dokonania oględzin.

    2. Jeżeli w terminie określonym w ust. 1 sprzedawca nie ustosunkuje się do
    zgłoszonej reklamacji, uważa się, że reklamację uznał z obowiązkiem
    załatwienia zgodnie z żądaniem konsumenta.

    3. W razie nieuwzględnienia reklamacji sprzedawca powinien o tym pisemnie
    zawiadomić konsumenta z podaniem uzasadnienia oraz zwrócić mu dostarczony
    towar.

    4. Jeżeli załatwienie reklamacji wymaga wydania opinii rzeczoznawcy lub
    badania w miejscu używania towaru, lub podjęcia innych koniecznych działań,
    sprzedawca powinien reklamację załatwić w terminie niezbędnym do wydania
    opinii, przeprowadzenia badania lub podjęcia innych czynności; jeżeli strony
    nie postanowiły inaczej, termin ten nie może być dłuższy niż 21 dni
    kalendarzowych od dnia dostarczenia towaru.

    Jeśli pod oddaleniem reklamacji nie ma pieczątki rzeczoznawcy, to pkt.4 nie
    zachodzi

    EWa

  • 7. Data: 2006-07-14 14:21:35
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Ero Walensdorf napisał(a):
    > To nie są przepisy z KC ?

    To są przepisy rozporządzenia dotyczącego reklamacji, nie chce mi się
    sprawdzać z którego, bo to nieistotne - oba już nieobowiązują, ostatnie
    utraciło moc wraz z uchyleniem przez art.14 ustawy o szczególnych
    warunkach sprzedaży konsumenckiej art.555[1] kc, stanowiącego podstawę
    jego wydania.
    Zresztą te rozporządzenia dotyczyły sprzedaży konsumentom.

    KG