  • 1. Data: 2002-06-01 22:05:01
    Temat: pytanie o sprzedaż/zamianę nieruchomości
    Od: Andrzej Krasuski <e...@T...com>

    Witam grupowiczów!

    Mam prośbę o podpowiedź, gdzie szukać odpowiedzi.
    Sytuacja:
    Rozwodzimy się, postanowiliśmy sprzedać dom (współwłasność małżeńska).
    Wymyśliliśmy, że zamiast naszego domu, sprzedamy posesję mamy, a ją samą
    przeprowadzimy do naszego (będzie jej tam lepiej na stare lata, cena może
    mniejsza, ale uznaliśmy, że jej się należy coś od życia). Jestem w jakiejś
    części współwłaścicielem jej domu (spadek po ojcu). Dodatkowo w takiej
    części współwłaścicielem jest mój brat - zgadzamy się, żeby przejął
    "udziały" za to w naszym domu (który oddamy mamie, a po jej śmierci pewnie
    brat go weźmie).
    Teraz pytanie, jak to korzystnie i formalnie przeprowadzić?
    1. My przekazujemy jej nasz dom jako darowiznę, ona sprzedaje swój dom i
    dzieli pomiędzy nas pieniądze.
    2. Ona sprzedaje swój dom i za te pieniądze kupuje nasz.
    3. W jakiś sposób (?) nabywam prawa do jej domu (przez wykup pozostałych
    udziałów, za co płacę w naturze przekazując swój dom) i to ja sprzedaję jej
    posesję (dzieląc się dochodem z "byłą").
    4. inne możliwości, które nie przychodzą mi do głowy.

    Proszę o pomoc, bo naprawdę nie wiem, jak to zrobić, żeby nie płacić
    kilkakrotnie podatków. I jakie to są podatki?
    Ewentualnie proszę o jakiś namiar na prawników, którzy niedrogo wypiszą mi,
    jak mam to wszystko przeprowadzić.

    Pytanie pomocnicze - czy dalej istnieje przepis, że nie płaci się podatku
    od sprzedaży domu, jeżeli w ciągu pół roku przeznaczy się te pieniądze na
    zakup innego mieszkania? Jak z tego ewentualnie skorzystać?

    Dzięki z góry

    --
    Andrzej Krasuski
    We'll pivot at warp 2 and bring all tubes to bear, Mr. Sulu!

  • 2. Data: 2002-06-01 22:29:34
    Temat: Odp: pytanie o sprzedaż/zamianę nieruchomości
    Od: "Legislator" <g...@p...onet.pl>

    Najlepiej chyba (chyba, bo z perspektywy prawa cywilnego. Na podatkach sie nie
    znam...) sporzadzic umowe
    zamiany. Taka rozbudowana. W tej umowie zamieniacie przyslugujace wam (Tobie i
    bylej lub jeszcze obecnej malzonce)
    prawo wlasnosci domu na ulamek prawa wlasnosci Twojej mamy (ma 4/6 tak?) i
    Twojego Brata (1/6 tak?).
    Nastapila by np. zamiana 1/2 Twojego i zony domu na 4/6 mamy i rownoczesnie
    zamiana 1/2 domu na 1/6 brata
    albo w jakis podobny sposob. W ten sposob Ty masz swoja 1/6 ze spadku po Ojcu, a
    razem
    z malzonka mace te 5/6... No moze cos takiego ... :)

    --
    napisal Konrad G. ,
    Użytkownik Andrzej Krasuski <e...@T...com> w wiadomości do grup

  • 3. Data: 2002-06-01 23:13:10
    Temat: Re: pytanie o sprzedaż/zamianę nieruchomości
    Od: Andrzej Krasuski <e...@T...com>

    Osobnik Homo Sapiens identyfikujący się jako Legislator napisał:

> [...]
    > Ojcu, a razem
    > z malzonka mace te 5/6... No moze cos takiego ... :)

    Czy od takiej umowy też się płaci jakieś podatki, czy tylko notariusza? Bo
    o ile wiem, każda taka umowa jest czymś obłożona..
    Dzięki za podpowieź.

    --
    Andrzej Krasuski, Warszawa, e...@T...com
    Captain Penny's Law: