  • 1. Data: 2004-05-02 20:01:39
    Temat: pytanie o postępowanie spadkowe
    Od: "Mateo" <m...@t...pl>

    Witam, mam krotkie pytanie
    Samochod A był wlasnościa Ojca i córki, niestety ojciec zmarl
    zgodnie z p. spadkowym corka posiada 50% a druga połowa dzidziczy jeszcze 4
    osoby (wraz z zona i corka) Jest juz zalozona sprawa do sadu o ustalenie
    spadku.
    Wszystkie osoby sa zgodne ze moga zrzec sie swojej czesie samochodu na rzecz
    corki.

    Teraz pytanie czy na tej pierwszej rozprawie o nabycie spadku mozna ta rzecz
    juz zalatwic? (tz czy spadkobiercy moga sie zrzec swojej czesci) czy
    potrzebna bedzie druga rozprawa w sprawie jego podzialu???
    lub jak najszybciej i jak najtaniej ta sprawe zalatwic (moze prze umowe
    kupna sprzedazy z reszta spadkobiercow)

    pozdrawiam

    Mateusz

  • 2. Data: 2004-05-02 21:49:02
    Temat: Re: pytanie o postępowanie spadkowe
    Od: "Kaliope" <K...@w...pl>

    >czy na tej pierwszej rozprawie o nabycie spadku mozna ta rzecz
    > juz zalatwic? (tz czy spadkobiercy moga sie zrzec swojej czesci)

    Spadkobierca, który zrzeka się swojego udziału spadkowego jest traktowany,
    jak gdyby nie dożył otwarcia spadku, więc w jego miejsce wstępują jego
    zstępni. Czyli raczej to nie będzie najszybsza droga.
    Tak sobie myślę (prawnicy to za moment zweryfikują), że może jednak przyjąć
    spadek wprost, a następnie dokonać darowizny na rzecz Córki. Jeżeli ten
    samochód to nie Hummer - nie powinno być nawet podatku od darowizny.
    pozdrawiam
    Kaliope
    <krawcowa>

  • 3. Data: 2004-05-03 09:28:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Kaliope" <K...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > spadek wprost, a następnie dokonać darowizny na rzecz Córki. Jeżeli ten
    > samochód to nie Hummer - nie powinno być nawet podatku od darowizny.

    No ale w ten sposób te osoby nie będą dziedziczyć w ogóle. Metoda
    zaproponowana przez Ciebie jest dobra, pod warunkiem, że rzeczony samochód
    stanowi jedyny spadek.

    Jeśli nie, to należy po otrzymaniu postanowienia o nabyciu spadku dokonać
    darowizny na rzecz córki tych ułamków własności samochodu. Podatku pewnie
    nie będzie, bo to rodzina i samochód musiał by mieć potworną wartość, by
    był podatek. Wystarczy nawet jedna wspólna umowa darowizny, by z tysiącem
    kwitów nie biegać. Umowa darowizny zawarta pomiędzy właścicielami tych
    ułamkowych części a córką.

  • 4. Data: 2004-05-03 10:26:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 2 May 2004, Mateo wrote:
    [...]
    >+ Samochod A był wlasnościa Ojca i córki, niestety ojciec zmarl

    Nie piszesz czy był jeszcze inny majątek.
    A zrzec się można tylko wg zasady "wszystko albo nic", a nie
    "tylko samochódu" !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-05-04 09:08:11
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    Kaliope wrote:

    > Tak sobie myślę (prawnicy to za moment zweryfikują), że może jednak
    > przyjąć spadek wprost, a następnie dokonać darowizny na rzecz Córki.

    To ja z praktyki. Nabyliśmy spadek na pierwszej rozprawie. Kropka.
    Samochód został sprzedany przez trzech wspołwłaścicieli - myślę, że równie
    dobrze można załatwić darowiznę na rzecz jednej z osób u notariusza .
    Takiej ewolucji dokonaliśmy w stosunku do działki.

    krys