  • 1. Data: 2005-08-05 07:04:37
    Temat: pytanie o opinię (praca)
    Od: "Blady" <b...@i...pl>

    Jestem zatrudniony na umowę o pracę na czas nieokreślony w firmie X. Pracuję
    w tej firmie od dwóch lat zajmując się pozyskiwaniem nowych klientów i
    utrzymywaniem kontaktów handlowych z zainteresowanymi. Nadmieniam przy tym,
    że ogromną większość klientów z mojego rejonu pracy, obecnych w bazie danych
    firmy X, jest dziełem mojej pracy, ponieważ jako jedyny w firmie zajmuję się
    penetracją terenu województw: wielkopolskiego, lubuskiego i
    zachodniopomorskiego.

    Zaniepokojony coraz gorszą organizacją, zarządzaniem i funkcjonowaniem firmy
    X, które powodują spadek zainteresowania oferowanymi produktami,
    postanowiłem podjąć kroki w celu znalezienia nowej pracy. Otrzymałem w ten
    sposób ofertę pracy w firmie konkurencyjnej wobec firmy X i stosownie do
    przepisów Kodeksu Pracy złożyłem wypowiedzenie, zgodnie z którym mój
    stosunek pracy ustanie z dniem 31 sierpnia 2005 r.

    W wyniku złożenia wypowiedzenia przez kilka osób na podobnym stanowisku,
    pracodawca wymaga ode mnie podpisania umowy o zachowanie tajemnicy
    informacji programowych, a w szczególności:

    - danych klientów firmy X
    - obowiązującego cennika i udzielenia upustów w kontraktach handlowych z
    kontrahentami
    - wszystkich danych technicznych dotyczących maszyn i parametrów (DTR) ,
    które w swojej

    ofercie handlowej posiada firma X
    - schematu funkcjonowania i organizacji firmy X przede wszystkim działu
    zbytu i serwisu
    - danych w przedmiocie prowadzonej statystyki awaryjności poszczególnych
    produktów oferowanych przez firmę X.

    Ponadto zobowiązuje mnie do oświadczenia iż "zwróciłem firmie X i nie
    posiadam żadnych dokumentów i innych materiałów dotyczących tajemnicy
    przedsiębiorstwa X z jakimi miałem kontakt, które sporządziłem, zebrałem,
    opracowałem lub otrzymałem w czasie trwania umowy albo w związku lub przy
    okazji jej wykonywania, włączając w to ich kopie, odpisy, a także zapisy na
    innych nośnikach zapisu, najpóźniej do dnia rozwiązania lub wygaśnięcia
    umowy. W przypadku naruszenia przez mnie tajemnicy przedsiębiorstwa lub nie
    zwrócenia dokumentów opisanych w pkt 3 oświadczenia zobowiązany będę do
    zapłaty kary umownej w wysokości 50.000 zł. Niezależnie od powyższej kary
    Pracodawca uprawniony będzie dochodzić odszkodowania na zasadach ogólnych."

    Ponieważ wyżej wymienione zapisy, a zwłaszcza korzystanie z danych klientów,
    których osobiście pozyskałem godzą w mój interes i stanowią przeszkodę w
    uzyskaniu nowego miejsca pracy, chciałbym zadać kilka pytań, na które nie
    znalazłem odpowiedzi w stosownych ustawach:

    1) czy pracodawca miał prawo określać granice zachowania tajemnicy
    dopiero po złożeniu przeze mnie wypowiedzenia?

    2) czy mam obowiązek podpisania klauzuli lojalnościowej i jakie grożą
    mi konsekwencje w przypadku odmowy?

    3) czy korzystanie z doświadczenia i nabytych kontaktów można traktować
    jako działanie na szkodę firmy X?

    4) czy w przypadku obowiązku podpisania umowy mam prawo domagać się
    odszkodowania?

    Z góry dziękuję za opinię.

  • 2. Data: 2005-08-05 07:58:39
    Temat: Re: pytanie o opinię (praca)
    Od: maHo <m...@p...net>

    Blady wrote:
    [ciach]

> [...]
    >
    > 1) czy pracodawca miał prawo określać granice zachowania tajemnicy
    > dopiero po złożeniu przeze mnie wypowiedzenia?

    wg. mnie nie.

    > 2) czy mam obowiązek podpisania klauzuli lojalnościowej i jakie grożą
    > mi konsekwencje w przypadku odmowy?

    chyba też nie.

    > 3) czy korzystanie z doświadczenia i nabytych kontaktów można traktować
    > jako działanie na szkodę firmy X?

    korzystanie z doświadczenia nie, ale jeżeli zaraz po zwolnieniu się z X
    pójdziesz do klientów firmy X i zaczniesz ich namawiać do przejścia do
    nowej firmy, może to być MSZ potraktowane jako działanie na szkodę X.

    pozdrav

    maHo

  • 3. Data: 2005-08-05 08:26:02
    Od: "Blady" <b...@i...pl>

    > korzystanie z doświadczenia nie, ale jeżeli zaraz po zwolnieniu się z X
    > pójdziesz do klientów firmy X i zaczniesz ich namawiać do przejścia do
    > nowej firmy, może to być MSZ potraktowane jako działanie na szkodę X.

    Namawiać do przejscia nie mam najmniejszego zamiaru. W mojej branży
    na rynku jest spora konkurencja i wiele firm oferuje bardzo podobnej
    klasy i jakości asortyment. Chodzi tylko o zainteresowanie moich
    starych klientów ofertą firmy do której przechodzę. Nie wydaje mi się
    aby było to działaniem na szkodę firmy X ale pewności nie mam...

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2005-08-05 09:01:01
    Od: "macso" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Blady"

> [...]
    > zbytu i serwisu
    > - danych w przedmiocie prowadzonej statystyki awaryjności poszczególnych

    to wszystko możesz zachować w tajemnicy
    w niczym nie będzie przeszkadzało w innej pracy

    > 4) czy w przypadku obowiązku podpisania umowy mam prawo domagać się
    > odszkodowania?

    jeśli umowa zakazywalaby podejmowania działalności konkurencyjnej
    ( zatrudnienia bądź świadczenia usług dla firm konkutrencyjnych)
    to musi określać okres na jaki obowiązuje i firma musi za to płacić
    określoną sumę w innym przypadku możesz odmówić podpisania

    wogóle myślę że w tej chwili to może nagwizdać, nie musisz nic podpisywać

    macso

  • 5. Data: 2005-08-05 10:28:58
    Od: "Koola" <n...@m...pl>

    IMHO to pracodawca nie moze zmusic pracownika do podpisywania
    czegokolwiek -takie wymogi pracodawca powinien okreslic przy podpisywaniu z
    Toba umowy o prace -teraz to skladasz wypowiedzenie umowy i po okresie
    wypowiedzenia zgodnym z KP jestes wolny.

    pozdr.

  • 6. Data: 2005-08-05 12:02:44
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Blady wrote:
    > Jestem zatrudniony ...

    teraz to już mu niczego nie podpisuj.

    Co najwyżej pracując w firmie Y nie oferuj produktów, które miała firma
    X w swojej ofercie klientom, których pozyskałeś dla firmy X.