  • 1. Data: 2002-07-10 12:57:25
    Temat: przygoda z Bankomatem
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Witam!
    Miałem w swoim czasie taką oto przygodę z bankomatem PKO BP. Podczas
    pobierania pieniędzy bankomat kilkakrotnie zgłaszał, że nie może
    zrealizować zlecenia. Myślałem, że zabrakło gotówki i zmniejszałem
    kwotę. Wreszcie dostałem pewną sumę. Po pewnym czasie okazało się, że
    niepobrane kwoty zostały jednak zaksięgowane na koncie. Reklamacja
    została uznana - wyjaśniono mi, że w trakcie operacji następowała
    przerwa w łączności bankomatu z siecią i stąd błąd. Wynika z tego, że
    księgowanie odbywało się przed wypłaceniem pieniędzy, a nie po. W razie
    defektu system zawsze działał więc na niekorzyść klienta.
    Pytanie: czy opisana kolejność operacji księgowanie/wypłata jest
    dopuszczalna? Jakie przepisy regulują te sprawy?
    Piotr

  • 2. Data: 2002-07-10 13:19:50
    Temat: Re: przygoda z Bankomatem
    Od: "AndY" <a...@w...pl>

    > Jakie przepisy regulują te sprawy?

    Nie wiem jakie przepisy to reguluja i czy wogole jakies ... bank i
    bankowmaty wybierasz sam (mozna sie zapytac wczesniej banku jak maja
    rozwiazana sprawe bankomatow :))) na co stwierdza ze bezpieczna i tyle (bo
    skad pani w okienku ma wiedziec wiecej).

    Operacje powinny byc tranzakcyjne znaczy sie ze powinna byc zachowana
    spojnosc i calosc transakcji a w przypadku nie prawidlowosci jakich kolwiek
    do momentu wyplacenia pieniedzy brak ksiegowania ...

    MIelem kiedys przygode w PKO BP wlasnie jak bankomat zresetowal sie :)))
    (test pamieci bios itd ...) podczas wyplaty pieniedzy (pieniedzy nie dal a
    sie zresetowal) poniewaz bylo to przy placowce poszedlem sprawdzic czy na
    pewno tego nie odnotowal na co pani w okienku stwierdzila (z mina typu: nie
    znasz sie to co sie pytasz leszczu) ze oni wszytsko kontroluja i system nie
    zaksieguje operacji jesli nie wyda pieniedzy ... okazalo sie po moich
    naleganiach ze faktycznie nie zaksiegowal tego ale widze po dzisiejszym
    poscie ze odbrze zrobilem drazac sprawe w okienku ...

    AndY

  • 3. Data: 2002-07-10 13:46:23
    Od: ender <m...@N...poczta.onet.pl>

    AndY wrote:

> [...]
    > naleganiach ze faktycznie nie zaksiegowal tego ale widze po dzisiejszym
    > poscie ze odbrze zrobilem drazac sprawe w okienku ...

    Mi natomiast Bankomat PKO SA w czasie tranzakcji potanowił się
    zresetować i niestety kwota którą próbowałem podjąć została zablokowana.

  • 4. Data: 2002-07-10 20:47:48
    Od: "TherminatoR" <therminator{Spam_Won}@interia.pl>

    Użytkownik "Piotr Fonon" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
[...]

    Niestety tak funkcjonuja te systemy - niezaleznie od banku.
    I ten sposob dzialania systemu bynajmniej nie jest po to aby utrudniac zycie
    klientom banku.

    Serdecznie pozdrawiam
    TypHooN

  • 5. Data: 2002-07-11 09:47:43
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    TherminatoR wrote:
    > Witam!
    > Niestety tak funkcjonuja te systemy - niezaleznie od banku.
    > I ten sposob dzialania systemu bynajmniej nie jest po to aby utrudniac zycie
    > klientom banku.

    Nie idzie o utrudnianie, ale moment księgowania i odpowiedzialność za
    błędy systemu. Dla mnie jest oczywiste, że odpowiedzialność powinien
    ponosić bank, a więc księgować po wypłacie.
    Piotr

  • 6. Data: 2002-07-11 10:45:57
    Od: "010" <n...@s...sse.pl>

    > Nie idzie o utrudnianie, ale moment księgowania i odpowiedzialność za
    > błędy systemu. Dla mnie jest oczywiste, że odpowiedzialność powinien
    > ponosić bank, a więc księgować po wypłacie.
    > Piotr

    Jak by księgował po wypłacie, mogłoby to przynieść straty bankowi.
    Więc odpowiedź no to w jakiej kolejności wykonywane są operacje jest
    oczywista.

  • 7. Data: 2002-07-12 12:27:26
    Od: "TherminatoR" <therminator{Spam_Won}@interia.pl>

    Użytkownik "010" <n...@s...sse.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Jak by księgował po wypłacie, mogłoby to przynieść straty bankowi.
    > Więc odpowiedź no to w jakiej kolejności wykonywane są operacje jest

    Jak nie dostaniesz pieniedzy a bank zaksieguje to bank reklamacje uzna i ci
    je odda.
    Jak dostaniesz pieniadze i w banku nie zaksieguje to sie nie przyznasz, ze
    je dostales i bedzie niedobor po stronie banku i nie wiadomo kto go zrobil.
    Mam nadzieje, ze juz wszystko stalo sie jasne.

    Serdecznie pozdrawiam
    TypHooN

  • 8. Data: 2002-07-13 10:10:48
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "TherminatoR" <therminator{Spam_Won}@interia.pl> napisał w
    wiadomości news:agmhrt$qg5$1@news2.tpi.pl...

> [...]
    zrobil.
    > Mam nadzieje, ze juz wszystko stalo sie jasne.

    Żeby było jasne. Wolałbym mieć kontakt z bankiem, który sam odpowiada za
    swoje błędy.