  • 1. Data: 2004-12-30 14:55:15
    Temat: przepisy drogowe
    Od: m-a-k-s <m...@t...pl>

    Witam,
    Dreczy mnie takie o to pytanie z dziedziny przepisów o ruchu drogowym.
    Czy mozna przejechac obok oznaczonego przystanku tramwajowego
    nieznajdujacego sie przy chodniku gdy pasazerowie wejda lecz dzrzwi
    tramwaju nie zostana jeszce zamkniete?

    Przepisy mowia:
    Art.26 ust.6
    http://www.kodeksdrogowy.com.pl/obowiazujace/dzial2r
    oz3.html
    "Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność przy
    przejeżdżaniu obok oznaczonego przystanku tramwajowego nieznajdującego
    się przy chodniku. Jeżeli przystanek nie jest wyposażony w wysepkę dla
    pasażerów, a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim, kierujący
    jest obowiązany zatrzymać pojazd w takim miejscu i na _taki czas_, aby
    zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik. Przepisy
    te stosuje się odpowiednio przy ruchu innych pojazdów komunikacji
    publicznej."

    Byc moze dlatego zeby wykluczyc ewentualnosc braku pradu i niemoznosci
    zamkniecia drzwi przez motorniczego, ale co jestli pasazer sie rozmysli
    i wyskoczy z tramwaju pod kola samochodu?
    Czy sa jakies inne przepisy precyzujace to zagadnienie albo definiujace
    pojecie: "na taki czas"?

    Pozdrawiam i z gory dzieki za odpowiedz
    m-a-k-s

  • 2. Data: 2004-12-30 16:05:49
    Temat: Re: przepisy drogowe
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    m-a-k-s <m...@t...pl> napisał:

    >gdy pasazerowie wejda lecz dzrzwi tramwaju nie zostana jeszce zamkniete?
    Przecież przepis stanowi wyraźnie: " na przystanek wjeżdża tramwaj lub
    stoi na nim" ! Co mają do tego drzwi ?
    Zazwyczaj gdy tramwaj jest w ruchu ("na przystanek wjeżdża") to drzwi
    są zamknięte, a i tak zatrzymać się należy.

    >definiujace pojecie: "na taki czas"?
    IMHO ten czas został dostatecznie opisany w cytowanym artykule.

    Artur Golański

  • 3. Data: 2004-12-30 16:51:50
    Od: "sandra" <n...@n...e-wro.pl>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości
    > m-a-k-s <m...@t...pl> napisał:
    > IMHO ten czas został dostatecznie opisany w cytowanym artykule.

    wlasnie mozna

  • 4. Data: 2004-12-31 12:28:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "m-a-k-s" <m...@t...pl> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem musisz stać, dokąd stoi tramwaj. Obecność, lub nie pieszego nie
    ma tu nic do rzeczy, bo zawsze może jakiś wysiąść z tramwaju i pewnie z tego
    powodu tak, a nie inaczej to zrobił ustawodawca. Nowsze tramwaje mają drzwi
    otwierane przyciskiem, więc nawet pozamykane drzwi nie gwarantują, ze nagle
    się nie otworzą, a na maskę Twojego samochodu nie wyskoczy pasażer.

  • 5. Data: 2005-01-04 18:27:08
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

> [...]
    > nagle
    > się nie otworzą, a na maskę Twojego samochodu nie wyskoczy pasażer.

    Można ominąć stojący tramwaj z lewej strony. Zaskakujące ale legalne.

    Pzrdr
    Leszek