  • 1. Data: 2004-12-30 13:49:56
    Temat: Ukradziony urlop za 11 miesięcy pracy
    Od: "flatron" <f...@y...com>

    Witam,

    Moja sytuacja jest następująca:
    W pierwszej pracy przepracowałem niecałe 9 miesięcy i na odchodnym został mi
    wypłacony ekwiwalent za 15 dni urlopu. Umowę o pracę z obecnym pracodawcą
    podpisałem w październiku 2003 r.
    24 stycznia 2004 r. nabyłem prawo do wykorzystania pozostałych 5 dni z
    pierwszego roku pracy. Był to cały urlop, jaki mi przysługiwał w 2004 roku.

    Czuję się okradziony przez ustawodawcę z urlopu, który powinienem otrzymać
    za 11 miesięcy pracy w 2004 roku. Zaistniałą sytuację uważam za absurd.
    Gdybym podpisał umowę miesiąc wcześniej miałbym 20 dni urlopu więcej.

    Czy jest jakiś sposób na naprawienie tego, co ustawodawca zepsuł - tzn.
    odzyskanie urlopu za te 11 miesięcy pracy ?

    pozdrawiam
    flatron

  • 2. Data: 2004-12-31 01:21:20
    Temat: Re: Ukradziony urlop za 11 miesięcy pracy
    Od: "Marcin Kulik" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    flatron <f...@y...com> napisał(a):

> [...]
    >
    > Czy jest jakiś sposób na naprawienie tego, co ustawodawca zepsuł - tzn.
    > odzyskanie urlopu za te 11 miesięcy pracy ?

    Zgadza się, taka sytuacja była do końca 2003 r. Od 1 stycznia 2004 r.
    obowiązuje art. 153 kp. w nowym brzmieniu:
    "§ 1. Pracownik podejmujący pracę po raz pierwszy, w roku kalendarzowym, w
    którym podjął pracę, uzyskuje prawo do urlopu z upływem każdego miesiąca
    pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przysługującego mu po przepracowaniu
    roku.
    § 2. Prawo do kolejnych urlopów pracownik nabywa w każdym następnym roku
    kalendarzowym."

    Niestety, art. 18 ustawy nowelizującej (ustawa z dnia 14 listopada 2003 r.
    o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw -
    Dz.U. Nr 213, poz. 2081) przewiduje, że "do pracowników, którzy do dnia
    wejścia w życie ustawy nie nabyli prawa do kolejnego urlopu, stosuje się do
    czasu nabycia prawa do kolejnego urlopu art. 153 Kodeksu pracy w
    dotychczasowym brzmieniu". A wg dotychczasowego brzmienia art. 153 zapewne
    prawo do kolejnego urlopu nabędziesz 1 stycznia 2005.

    pozdrawiam,
    Marcin