  • 1. Data: 2002-09-12 20:57:41
    Temat: przejscie dla pieszych - upokorzenie
    Od: "cycek" <s...@s...pl>

    dzisiaj spotkalo mnie cos wyjatkowego

    gdy przechodzilem sobie w miejscu ktore jest oddalone 2m od przejscia dla
    pieszych gdzie rzadko jezdza samochody (boczna ulica) akurat nadjechal
    samochod ktoremu chcialem ustapic miejsca wiedzac ze nie jestem na przejsciu
    pieszych jednak kierowca chyba widzac nadchodzacego policjanta zatrzymal sie
    wiec przeszedlem na druga strone niestety to chyba niespodobalo sie temu
    policjantowi(mlodszy aspirant) niestety ten czlowiek mial chyba zly dzien
    moze byl taki nadgorliwy albo ja mialem pecha
    skonczylo sie w ten sposob ze zakuto mnie w kajdanki gdzie stalem razem z
    nim czekajac na radiowoz to bylo dla mnie b upokarzajace zawieziono na
    komisarjat gdzie spedzilem 3godziny przedstawiono mi zarzuty mojego
    wykroczenia zanim to zrobiono zostalem przeszukany - moj plecak i zwyzywany
    wlasciwie to czulem sie jak jakis prawdziwy przestepca! ukarano mnie kwota
    100zl (dopiero ma przyjsc do zaplat z sadu ) na ktora przystalem

    czy dobrze zrobilem
    czy jezeli bym nie ustapil i sie upieral czego moglbym sie spodziewac w
    sadzie grodzkim jakiego wyroku?
    czy policja ma prawo tak postepowac ?

    grzegorz

  • 2. Data: 2002-09-12 22:02:30
    Temat: Re: przejscie dla pieszych - upokorzenie
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    cycek <s...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    > wlasciwie to czulem sie jak jakis prawdziwy przestepca! ukarano mnie kwota
    > 100zl (dopiero ma przyjsc do zaplat z sadu ) na ktora przystalem

    Witam!

    No nie, taka bezczelność Policji to juz przechodzi wszelkie granice. Podam Ci
    przesłanki zatrzymania a Ty sprawdź czy któraś do Ciebie pasuje ;) :

    Według ustawy o Policji, Policjanci mają prawo:
    1) zatrzymania osoby w trybie i w przypadkach określonych w kodeksie
    postępowania karnego: (przypadki określone w k.p.pk.)
    - jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że osoba ta popełniła
    przestępstwo i
    a) zachodzi uzasadniona obawa ucieczki lub ukrycia się tej osoby (lub)
    b) zatarcia śladów przestępstwa (lub)
    c) nie można ustalić jej tożsamości.
    2) zatrzymywania osoby pozbawionej wolności, która na podstawie zezwolenia
    właściwego organu opuściła areszt śledczy albo zakład karny i w
    wyznaczonym terminie nie powróciła do niego.
    3) Zatrzymywania osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie
    zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia.

    Zatrzymanie może być stosowane tylko wtedy, gdy inne środki okazały sie
    nieskuteczne.

    Dodatkowo dodam, że według rozporządzenia precyzujacego policjant ma prawo
    dokonać kontroli osobistej w razie istnienia uzasadnionego podejrzenia
    popełnienia przez osobę poddawaną kontroli czynu zabronionego pod groźbą
    kary, gdy kontrola ma na celu zabezpieczenie lub ujawnienie dowodów albo
    rzeczy mających związek z realizacją czynu zabronionego.

    Jeśli Twoje zatrzymanie i przeszukanie było sprzeczne z tymi zasadami masz
    prawo do odszkodowania i do złożenia zażalenia na ten środek zabezpieczjący
    do sądu. Dokładnie tej procedury Ci nie podam, bo nie mam niestety czasu...

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl

  • 3. Data: 2002-09-13 11:16:09
    Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@w...pl>

    > Mozna przechodzic w
    > miejscach do tego nie wyznaczonych jesli:
    > 1. sa oddalone od najblizszego miejsca wyznaczonego o ponad 50 metrow

    100m

    > 2. pasy ruchu nie sa rozdzielone pasem zieleni

    można jeszcze przechodzić przez jezdnie na skrzyżowaniu,
    choćby było bliżej niż 100m od przejścia.

    > Niestety nie znam konkretnych numerow paragrafow:(

    Art. 13

  • 4. Data: 2002-09-13 15:08:56
    Od: Marcyś <m...@N...pl>

    Użytkownik "Michal Kukula" <m...@a...net.pl> napisał w wiadomości
    zeszow.tpsa.pl...
    > Pisz skarge.
    > Zwlaszcza za to przeszukanie.
    > Popelnienie wykroczenia NIE oznacza ze mozna dokonac rewizji osobistej.

    Może chcieli znaleźć dokument tożsamości, bo podejrzewali,
    że podano im nieprawdziwe dane, a więc mieli podejrzenie
    popełnienia wykroczenia.

  • 5. Data: 2002-09-13 15:14:07
    Od: Marcyś <m...@N...pl>

    Kilkakrotnie pisano tu o "zatrzymaniu", a nie wynika
    z opisu sytuacji, aby do tego doszło.
    Zatrzymanie wymaga spisania protokołu, po czym
    zatrzymanego osadza się w celi.
    To było raczej przedłużające się legitymowanie,
    być może spowodowane przez samego zainteresowanego
    (np. nie chciał podać swych danych albo podejrzewano,
    że podaje dane nieprawdziwe). W celu ustalenia
    tożsamości możliwe jest doprowadzenie do jednostki
    policji, ale nikt nie zatrzymuje nikogo w tym celu.

  • 6. Data: 2002-09-13 15:24:42
    Od: kam <k...@p...onet.pl>

    Marcyś napisa_(a):

> [...]
    > tożsamości możliwe jest doprowadzenie do jednostki
    > policji, ale nikt nie zatrzymuje nikogo w tym celu.

    podstawa?

    KG

  • 7. Data: 2002-09-13 15:43:05
    Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@w...pl>

    > Kilkakrotnie pisano tu o "zatrzymaniu", a nie wynika
    > z opisu sytuacji, aby do tego doszło.
    /.../
    >To było raczej przedłużające się legitymowanie

    założyli kajdanki i zaprosili do komendy?

    >. W celu ustalenia
    > tożsamości możliwe jest doprowadzenie do jednostki
    > policji, ale nikt nie zatrzymuje nikogo w tym celu.

    możesz wskazać przepisy mówiące o "doprowadzeniu"
    nie będącym "konsekwencją" zatrzymania?

  • 8. Data: 2002-09-14 05:44:12
    Od: Marcyś <m...@N...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Lipnicki" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

    > możesz wskazać przepisy mówiące o "doprowadzeniu"
    > nie będącym "konsekwencją" zatrzymania?

    Piszę o doprowadzeniu w znaczeniu potocznym, nie
    prawnym. Po prostu zdarza się, że trzeba ustalić
    tożsamość jakiejś osoby, a to może wymagać sprawdzenia
    w bazach danych, wezwania innej osoby, która może
    potwierdzić tożsamość legitymowanego.
    Czy te kilkadziesiąt minut policjanci mają stać
    z taką osobą na ulicy ?

    Jest możliwe doprowadzenie bez zatrzymywania,
    np. doprowadzenie świadka na przesłuchanie -
    art. 285 par. 2 kpk.

  • 9. Data: 2002-09-14 05:49:25
    Od: Marcyś <m...@N...pl>

    Użytkownik "kam" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > podstawa?
    >
    > KG

    Podstawą jest szara proza życia.
    Czasem ustalenie tożsamości wymaga nieco
    czasu, nie jest wskazane, aby policjanci stali
    z legitymowanym na ulicy np. godzinę, lepiej
    zrobić to w jednostce policji, gdzie są komputery,
    telefony i tą drogą ustalić tożsamość.
    Tu doprowadzenie rozumiałem potocznie, nie
    w sensie prawnym. Jako "wspólne odwiedzenie
    komendy" :-)

  • 10. Data: 2002-09-14 23:57:02
    Od: kam <k...@p...onet.pl>

    Marcyś napisa_(a):
> [...]
    > telefony i tą drogą ustalić tożsamość.
    > Tu doprowadzenie rozumiałem potocznie, nie
    > w sensie prawnym. Jako "wspólne odwiedzenie

    Na "wspólne odwiedzenie komendy" chyba mogę się nie zgodzić. A w
    sytuacji o której mówimy zdaje się, że zostało to wymuszone. I 3 godz.
    na komisariacie co jak co ale przypominają zatrzymanie. A brak protokołu
    - kolejny błąd Policji

    KG