    From: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: przejscie dla pieszych - upokorzenie
    Date: Thu, 12 Sep 2002 22:02:30 +0000 (UTC)

    cycek <s...@s...pl> napisał(a):

    > gdy przechodzilem sobie w miejscu ktore jest oddalone 2m od przejscia dla
    > pieszych gdzie rzadko jezdza samochody (boczna ulica) akurat nadjechal
    > samochod ktoremu chcialem ustapic miejsca wiedzac ze nie jestem na przejsciu
    > pieszych jednak kierowca chyba widzac nadchodzacego policjanta zatrzymal sie
    > wiec przeszedlem na druga strone niestety to chyba niespodobalo sie temu
    > policjantowi(mlodszy aspirant) niestety ten czlowiek mial chyba zly dzien
    > moze byl taki nadgorliwy albo ja mialem pecha
    > skonczylo sie w ten sposob ze zakuto mnie w kajdanki gdzie stalem razem z
> [...]

    Witam!

    No nie, taka bezczelność Policji to juz przechodzi wszelkie granice. Podam Ci
    przesłanki zatrzymania a Ty sprawdź czy któraś do Ciebie pasuje ;) :

    Według ustawy o Policji, Policjanci mają prawo:
    1) zatrzymania osoby w trybie i w przypadkach określonych w kodeksie
    postępowania karnego: (przypadki określone w k.p.pk.)
    - jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że osoba ta popełniła
    przestępstwo i
    a) zachodzi uzasadniona obawa ucieczki lub ukrycia się tej osoby (lub)
    b) zatarcia śladów przestępstwa (lub)
    c) nie można ustalić jej tożsamości.
    2) zatrzymywania osoby pozbawionej wolności, która na podstawie zezwolenia
    właściwego organu opuściła areszt śledczy albo zakład karny i w
    wyznaczonym terminie nie powróciła do niego.
    3) Zatrzymywania osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie
    zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia.

    Zatrzymanie może być stosowane tylko wtedy, gdy inne środki okazały sie
    nieskuteczne.

    Dodatkowo dodam, że według rozporządzenia precyzujacego policjant ma prawo
    dokonać kontroli osobistej w razie istnienia uzasadnionego podejrzenia
    popełnienia przez osobę poddawaną kontroli czynu zabronionego pod groźbą
    kary, gdy kontrola ma na celu zabezpieczenie lub ujawnienie dowodów albo
    rzeczy mających związek z realizacją czynu zabronionego.

    Jeśli Twoje zatrzymanie i przeszukanie było sprzeczne z tymi zasadami masz
    prawo do odszkodowania i do złożenia zażalenia na ten środek zabezpieczjący
    do sądu. Dokładnie tej procedury Ci nie podam, bo nie mam niestety czasu...

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl