eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › prosze o pomoc w interpretacji Art. 39, ust. 1 pkt 4 - Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej

  • 1. Data: 2003-02-19 00:44:34
    Temat: prosze o pomoc w interpretacji Art. 39, ust. 1 pkt 4 - Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej
    Od: "hal2000" <h...@p...onet.pl>

    witam! bede wdzieczny za pomoc w interpretacji ponizszej tresci pochodzacej
    Ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiazku obrony
    Rzeczypospolitej Polskiej

    - w odniesieniu do przypadku gdy poborowy (tzn. ja) zostaje przyjety na
    studia w tym samym roku kalendarzowym, w ktorym konczy 25 rok zycia

    w ustawie czytamy co nastepuje:
    Art. 39. 1. Odroczenia zasadniczej słuzby wojskowej udziela sie poborowemu
    na jego wniosek ze względu na:
    (...)
    4) pobieranie nauki w szkole wyzszej, jezeli jest on studentem - na czas
    pobierania tej nauki, nie dłużej jednak niz do konca roku szkolnego w tym
    roku kalendarzowym, w ktorym poborowy konczy dwudziesty siodmy rok zycia,

    a teraz precyzuje pytanie; w punkcie 4 pada sformulowanie "na czas
    pobierania tej nauki", czy mam przez to rozumiec, ze NIE przysługuje mi
    odroczenie jesli zostaje przyjety na studia jednolite 5-letnie w roku
    kalendarzowym w ktorym koncze 25 lat ze wzgledu na to, iz czas pobierania
    nauki przekracza granice 27 roku zycia? czy tez mam rozumiec, ze przysluguje
    mi odroczenie do 27 roku zycia, w ktorym zostanie mi wreczone powolanie do
    odbycia zluzby po 2 roku studiow?

    w calej ustawie nie znalazlem slowa na temat takich przypadkow,
    przesledzilem rowniez rozporzadzenia ministra obrony narodowej, ale tam z
    kolei wyjasnienia padaja jedynie odnosnie studentow ktorzy w wieku 27 roku
    zycia koncza 2 rok studiow 3letnich zawodowych lub 3 rok studiow jednolitych
    5letnich

    prosilbym rowniez o informacje gdzie moge skierowac zapytanie na pismie i w
    jakim czasie moge spodziewac sie odpowiedzi...

    z gory dziekuje za pomoc, pozdrawiam - Wojtek

  • 2. Data: 2003-02-19 01:47:32
    Od: "Kafar" <k...@w...pl>

    Użytkownik hal2000 <h...@p...onet.pl> napisal:

    : w ustawie czytamy co nastepuje:
    : Art. 39. 1. Odroczenia zasadniczej słuzby wojskowej udziela sie poborowemu
    : na jego wniosek ze względu na:
    : (...)
[...]

    Mi sie wydaje, ze gdy ukonczysz 27 lat, wojsko juz Cie nie bedzie scigac.
    Czyli do 27 roku zycia odroczaja.
    (moge sie mylic)

    pzdr
    Kafar

  • 3. Data: 2003-02-19 01:53:18
    Od: "hal2000" <h...@p...onet.pl>

    > Mi sie wydaje, ze gdy ukonczysz 27 lat, wojsko juz Cie nie bedzie scigac.
    > Czyli do 27 roku zycia odroczaja.
    > (moge sie mylic)

    ustawowo wojsko sciga do konca 28 roku zycia

  • 4. Data: 2003-02-19 14:05:30
    Od: "Seabstian Szymanowski" <s...@m...pl>

    Użytkownik "hal2000" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > ustawowo wojsko sciga do konca 28 roku zycia

    precyzyjnej to:
    do końca roku kalendarzowego w którym kończy się 28 lat

    szcześciarze urodzeni w grudniu "uciekają" przed armią 28lat a ci ze
    stycznia prawie 29 :(

    "ucieczkę" zakończył pomyślnie :)
    Seba

  • 5. Data: 2003-02-19 15:09:42
    Od: "hal2000" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Seabstian Szymanowski" <s...@m...pl> napisał w
    wiadomości news:b302of$9cm$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
    > do końca roku kalendarzowego w którym kończy się 28 lat
    >
    > szcześciarze urodzeni w grudniu "uciekają" przed armią 28lat a ci ze

    tak jeszcze bardziej precyzyjnie to do konca kalendarzowego roku, w ktorym
    konczy sie 24 lata, jednak nie dotyczy to wielu przypadkow np osob ktore
    wczesniej korzystaly z odroczenia zwiazanego z pobieraniem nauki w szkolach
    wyzszych

    ale odbieglismy od mojego pierwotnego pytania, czy ktos jest mi w stanie
    pomoc z interpretacja konkretnego przypadku ktory przedstawilem?

    czy ewentualnie Rzecznik Praw Obywatelskich jest odpowiednim organem, do
    ktorego moglbym skierowac zapytanie na pismie?

    pozdr. Wojtek

  • 6. Data: 2003-02-19 21:51:40
    Od: "Homomorfizm" <m...@f...pl>

> [...]
    przysluguje
    > mi odroczenie do 27 roku zycia, w ktorym zostanie mi wreczone powolanie do

    mialem ten sam problem wiec w temacie jestem zorientowany :)

    nie wiem jaka jest interpretacja powyzszego artykulu, ale w kazdym WKU
    tlumaczyli to prosto:

    "musisz rozpoczac nauke i ja skonczyc przed ukonczeniem 27 roku zycia, w
    przeciwnym razie zostajesz powolowywany do odbycia sluzby niezaleznie od
    tego, czy przedstawisz dokument o studiowaniu czy tez nie - mozesz byc nawet
    na czwartym roku wowczas i bedziesz zmuszony przerwac studia, aby sluzbe
    odbyc;
    nie przysluguje odroczenie, gdy rozpoczniesz nauke, ktorej termin
    zakonczenia jest po ukonczeniu 27 roku zycia"

    tak mi to obrazowo przedstawiali w roznych WKU, natomiast w praktyce, no
    coz, roznie to bywa
    natomiast radze sledzic rozporzadzenia publikowane przez MON (czy jak to tam
    nazwac), gdyz obecna sytuacja finansowa wojska jest ciezka i czesto jakies
    roczniki sa z roznych wzgledow przenoszone do rezerwy

    Homomorfizm rezerwista :), dzieki decyzji ministra z pazdziernika ubieglego
    roku

  • 7. Data: 2003-02-20 16:43:59
    Od: "hal2000" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > roczniki sa z roznych wzgledow przenoszone do rezerwy
    >
    > Homomorfizm rezerwista :), dzieki decyzji ministra z pazdziernika

    no tak, tylko ze rozporzadzenie z dnia 8 października 2002 r. mowiace o
    przeniesieniu do rezerwy rocznika '80 i starszych dotyczy absolewentow szkol
    wyzszych, a ja dopiero te studia rozpoczynam;

    piszesz, ze byles w takiej samej sytuacji co ja, czyli zakladam ze nie
    jestes absolwentem lub nie wiesz, ze ja nim nie jestem :) mozesz napisac cos
    wiecej w tej sprawie?

    pozdrawiam i bede wdzieczny za dodatkowe wypowiedzi wszystkich obeznanych z
    tematem