  • 1. Data: 2003-06-27 12:17:54
    Temat: prokurent w sp zoo
    Od: "ariatari" <a...@k...pkobp.pl>

    w spolce zoo gdzie zarzad jest 3 osobowy w akcie ustanawiajacym prokure
    ograniczono jej zakres do tych rozporzadzen ktorych wartosc nie przekracza
    x zl.Prokurent działajac bez zgody spółki zbył udział w nieruchomości
    budynkowej za xx zl.
    Jaki bedzie skutek tej czynnosci?

    wiem ze wszelkie ograniczenia prokury nie wywieraja skutkow w stosunku do os
    trzecich ale do zbycia nieruchomosci potrzebne jest wyrazne upowaznienie a
    poza tym czy konieczna tu byla uchwala zgromadzenia wspolnikow -art. 228 pkt
    4 ksh ?

  • 2. Data: 2003-06-27 21:38:58
    Temat: Re: prokurent w sp zoo
    Od: "Dodo" <d...@w...pl>

    Użytkownik "ariatari" <a...@k...pkobp.pl> napisał

> [...]
    > poza tym czy konieczna tu byla uchwala zgromadzenia wspolnikow -art. 228

    Rany julek !!! A co robił notariusz ? Aż mi się nie chce wierzyć że któryś
    mógł coś takiego puścić. Nie dość że nie zażądał uchwaly wspólników
    (wspomniany przez Ciebie art.228 ) to przecież powinien zażądać
    sporządzonego w formie aktu notarialnego pełnomocnictwa szczególnego,
    upoważniającego do zbycia udziałów w nieruchomości należącej do spółki
    (rozumiem że takowego pełnomocnictwa nie było). Natomiast co do skutków, to
    radzę zapoznać się z wyrokiem Sądu Najwyższego z 17.12.1985r. sygn. akt III
    CRN 395/85.
    Aha jeszcze jedno - czy spółka zajmuje sie profesjonalnie obrotem
    nieruchomościami ?
    pozdr.
    Dodo

  • 3. Data: 2003-06-28 16:07:55
    Temat: Odp: prokurent w sp zoo
    Od: "miki69" <m...@p...com.pl>

    Użytkownik Dodo <d...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bdid98$30ma$...@f...acn.pl...
> [...]
    III
    > CRN 395/85.
    > Aha jeszcze jedno - czy spółka zajmuje sie profesjonalnie obrotem

    prokury nie mozna skutecznie ograniczyc na zewnatrz. oznacza to ze mozna co
    najwyzej umowic sie z prokurentem ze nie bedzie dokonywac pewnych transakcji
    ale na zewnatrz wszystkie czynnosci sa skuteczne z jego udzialem dokonane
    jesli tylko dokonano ich zgodnie z reprezentacja okreslona w KRS.
    miki69

  • 4. Data: 2003-06-28 19:04:43
    Od: "Dodo" <d...@w...pl>

    Użytkownik "miki69" <m...@p...com.pl> napisał

> [...]
    > ale na zewnatrz wszystkie czynnosci sa skuteczne z jego udzialem dokonane
    > jesli tylko dokonano ich zgodnie z reprezentacja okreslona w KRS.

    Zgadzam się z Tobą w większości. Niemniej uważam, iż notariusz powinien
    poprosić zarówno o pełnomocnictwo szczegółowe udzielone prokurentowi ( do
    sprzedaży nieruchomości potrzeba przecież wyraźnego upoważnienia - sama
    prokura nie upoważnia do zbycia nieruchomości) oraz uchwały zgromadzenia
    wspólników wymaganej przy zbywaniu nieruchomości.

    Oczywistym jest także fakt, że prokury nie można ograniczyć ze skutkiem
    prawnym wobec osób trzecich

    Cytuje za wspomnianym wcześniej orzeczeniem
    "Skuteczna jest umowa kupna-sprzedaży lub inna umowa związana z obsługą
    konsumentów zawarta z pracownikiem jednostki handlowej lub
    produkcyjno-handlowej, który - jak się okazało później - nie był z mocy
    zarządzeń tej jednostki uprawniony do zawierania umów, jeżeli transakcja
    została dokonana w okolicznościach, w których zwyczajowo dokonuje się
    czynności prawnych."
    I teraz pytanie - czy przedmiotowa transakcja była dokonana w
    okolicznościach, w których zwyczajowo dokonuje sie czynności prawnych ?
    Można przyjąć, iż do zwyczajowych okoliczności można zaliczyć wspomnianą
    wcześniej uchwałe zgromadzenia wspólników ( zakładam, że umowa spółki nie
    reguluje kwestii zbycia ). A wiec jest co podważać czy nie ?

    pozdrawiam
    dywagująca Dodo ;)

  • 5. Data: 2003-06-29 07:59:27
    Od: "ariatari" <a...@k...pkobp.pl>

    Powinien miec wyrazne upowaznienie-nie mial
    potrzebna byla uchwala wspolnikow-nie bylo

    a czy po prostu nie mozna tu zastosowac art.103 kc?
    czyli jezeli zawierajacy umowe jako pelnomocnik nie ma umocowania albo
    przekroczy jego zakres waznosc umowy zalezy od jej potwierdzenia przez osobe
    ,w ktorej imieniu umowa zotala zawarta?czyli spolka musialaby potwierdzic to
    zbycie