  • 1. Data: 2002-10-29 13:36:04
    Temat: projekt i prawo własność intelektualnej/artystycznej
    Od: "MOLNARka" <g...@h...pl>

    Załóżmy, że chcę zrobić zdjęcie w hotelu / restauracji X i później
    wykorzystać je do publikacji w katalogu wysyłkowym (jako przykład możliwych
    kompozycji).
    Zależy mi, żeby na zdjęciu były np. okna i zasłony + firany lub złożone
    kompozycje kwiatowe (nie będą to rzeczy firmowe).
    Hotel się zgadza na wykonanie tegoż zdjęcia (wie doskonale, że będzie ono
    publikowane).

    Pytanie : czy osoba, która wykonywała dla nich te firany i zasłony bądz
    kompozycje kwiatowe (czyli rzemieślnik / artysta) może żądać ode mnie
    zadośćuczynienia (lub po prostu mnie zaskarżyć o używanie nie swoich
    projektów) ?

    Jak się ma prawo w tym momencie ???
    Czy hotel płacąc za wykonanie zlecenia zakupił także wartość artystyczną i
    może ją teraz swobodnie rozporządzać ?

    BTW czy ktoś zna linki do stron, gdzie znajdę wzory umów (którą mogłabym
    podpisać z tymże hotelem) ?

    Pozdrawiam i z góry dziękuję
    MOLNARka

  • 2. Data: 2002-10-31 00:25:47
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Oct 2002, MOLNARka wrote:

> [...]
    >+ Czy hotel płacąc za wykonanie zlecenia zakupił także wartość artystyczną i
    >+ może ją teraz swobodnie rozporządzać ?

    To ja bym miał pytanie: a co hotel kupił ??
    (czytaj: co napisali w umowie !)

    Nie mam pojęcia czy kompozycję kwiatową da się zaliczyć
    do utworów i wartości intelektualnych - jeśli tak, to ogólna
    zasada jest taka że "sprzedaje się" te prawa które zostały
    w umowie *wyliczone* (literalnie ustawa nie pozwala
    sprzedać/kupić "wszystkich", ale IMO lepiej taki zapis
    niż nic) Mowa oczywiście o prawach majątkowych :)
    a nie niezbywalnych osobistych.
    IMHO jeśli "kompozycja" podlega ochronie i jest znaczącym
    czynnikiem zjęcia/obrazu (a przyznajesz że jest) to
    autorowi przysługiwałoby żądanie np. "prawa do podpisu".

    Pozdrowienia, Gotfryd