  • 1. Data: 2007-12-16 19:20:43
    Temat: program płacowy w sieci
    Od: "Anna" <a...@o...pl>

    Jestem od niedawna nową główną księgową w pewnej firmie. Przyszedł informatyk,
    pokazał jak wejść do sieci (Nowel),podał hasło, pokazał jak je co miesiąc
    zmieniać. Pokazał jak mam wchodzić do poszczególnych programów.

    Poszukuję jakiś "paragrafów" na program do płac. Otóż w tej firmie informatyk
    zainstalował place w sieci !!!!

    Zażądałam, by przenieśc płaceo na komputer w płacach, bo sieć bezpieczna nie
    jest. Informatyk się upiera, ze program kadrowo-płacowy ma być w sieci, bo oba
    progrmay muszą współpracowac, a w sieci jest bezpieczniej. Dopiero na moje
    wyraźne żadanie przeniósł ten progrma na komputer stojący w rachubie płac.

    Pytanie do speców od komputerów i prawa z nimi związanego: gdzie można znaleźć
    przepisy, które by to regulowały ? Czy informatyk może miec dostęp do programu
    płacowego ?

  • 2. Data: 2007-12-16 19:36:51
    Temat: Re: program płacowy w sieci
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Anna" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > znaleźć
    > przepisy, które by to regulowały ? Czy informatyk może miec dostęp do

    Jak to jest prawnie unormowane to nie mam pojęcia. Chyba jakieś ogólne prawo
    tego nie reguluje. Jeżeli jest informatyk zatrudniony to ma jakiś zakres
    obowiązków i praw oraz listę do czego ma uprawnienia, podobnie zresztą jak
    Ty. Chyba tylko jedno z was powinno się marwić o ochronę danych :)
    Wiem jak to jest w praktyce. Kiedy jadę do kilenta "poprawić mu coś w
    płacach" to jako informatyk - niezatrudniony w danej instytucji wgląd do
    programu mieć muszę.
    Czasem każą mi podpisywać jakieś papiery, że dane nie będą rozpowszechniane
    ani ustnie ani w inny sposób. Tyle, że to czasem to jest ułamek procenta
    klientów których obsługuje.

    Praca w sieci - jak mają pracować kadry i płace na różnych kompach jeżeli
    nie są w sieci?
    Jeżeli jest to sieć jakaś większa a chyba jest ciut większa to jednak
    bezpieczniej danym byłoby w sieci. A to tylko z tego powodu, że serwer
    powinien robić kopie nawet codziennie a jeżeli baza jest na końcówce to
    przeciętny użytkownik zaczyna robić kopie jak mu dysk padnie.

    To tylko moje obserwacje środowiska księgowo-informatycznego nie mające nic
    wspólnego z prawem

    --
    PawełJ

  • 3. Data: 2007-12-16 19:46:30
    Od: a...@o...pl

    > Jeżeli jest informatyk zatrudniony to ma jakiś zakres
    > obowiązków i praw oraz listę do czego ma uprawnienia, podobnie zresztą jak
    > Ty. Chyba tylko jedno z was powinno się marwić o ochronę danych :)
    Tych n akomputerac informatyk, ale za całośc odpowiadam ja.
    NIe chciałabym, by coś wyciekło: płace sa tajne!!

> [...]
    > programu mieć muszę.

    > Czasem każą mi podpisywać jakieś papiery, że dane nie będą rozpowszechniane
    Mowił mi,że jak się zatrudniał to podpisywał oświadczenie ze dane w sieci sa
    tajne itp. Ale to są płace!!!!
    Każę emu podpisać nowe oświadczenie.

> [...]
    > powinien robić kopie nawet codziennie a jeżeli baza jest na końcówce to
    > przeciętny użytkownik zaczyna robić kopie jak mu dysk padnie.

    Podobnie mówił informatyk i tłumaczył, że serwer jest bezpieczniejszy niz
    komputer w płacach. Jest 30-35 komputerów.

    > To tylko moje obserwacje środowiska księgowo-informatycznego nie mające nic
    > wspólnego z prawem
    Dziękuje...

  • 4. Data: 2007-12-16 20:17:45
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    > Poszukuję jakiś "paragrafów" na program do płac. Otóż w tej firmie
    > informatyk
    > zainstalował place w sieci !!!!

    I dobrze. Stabilność i ochrona np. bazy danch posadowionej na solidnym
    serwerze z backupem, posadowionym w zamykanej serwerowni itd. jest na pewno
    większa niż na twoim pececie. A co do "paragrafów" to jeśli ten program
    płacowy jest częścią księgowości (w sensie można z niego księgować te płace)
    to powinien być ujęty w dokumencie "polityka rachunkowości" firmy gdzie
    okresla się m.in. kto ma dostęp do danych i w jaki sposób ma dostęp do
    zasobów. Jeśli to tylko program płacowy (generuje tzw. wsad do księgi
    głównej i to w tamtym programie się księguje płace) to sami musicie wymyśleć
    w firmie czego od tego programu chcecie. Inna sprawa, że wiara w to, iż
    pensje w firmie są tajne jest IMHO utopią :)

  • 5. Data: 2007-12-16 20:34:42
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "William" <n...@m...mnie.pl> wrote
    > pensje w firmie są tajne

    "Tajne" to akurat raczej nie są, bo to słowo oznacza tajemnicę państwową,
    mogą co najwyżej być "tajemnicą przedsiębiorcy", ale czy pracownicy
    podpisali zobowązania do nieujawniania tego...;)?

  • 6. Data: 2007-12-16 20:37:27
    Temat: Re: [OT] program płacowy w sieci
    Od: Piotr Suchowski <p...@t...wklej.moje.nazwisko.pl>

    a...@o...pl pisze:
    > Podobnie mówił informatyk i tłumaczył, że serwer jest bezpieczniejszy niz
    > komputer w płacach. Jest 30-35 komputerów.

    I ma racje.

    --
    pgp: 0x5E1F9631
    jid: f...@j...pl

  • 7. Data: 2007-12-16 20:40:13
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On 16 Dec 2007 20:20:43 +0100, "Anna" <a...@o...pl> wrote:

    >Otóż w tej firmie informatyk
    >zainstalował place w sieci !!!!
    >
    >Zażądałam, by przenieśc płaceo na komputer w płacach, bo sieć bezpieczna nie
    >jest.
    A ten komputer w placach nie ma fizycznego styku z ta lub zadna inna
    siecia?

    WAM
    --
    Ostatnie miejsca na Sylwestra 2007!
    http://www.nadmorze.pl - Może nad morze?

  • 8. Data: 2007-12-16 21:03:49
    Od: Piotr Wojcicki <drak99@NO_SPAM_gmail.com>

    Anna pisze:
> [...]
    > wyraźne żadanie przeniósł ten progrma na komputer stojący w rachubie płac.

    Zajmij sie lepiej tym na czym sie znasz a nie sieciami i instalowaniem
    programow.

  • 9. Data: 2007-12-17 07:27:03
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    Anna pisze:
    > Jestem od niedawna nową główną księgową w pewnej firmie. Przyszedł informatyk,

    Wiec rob swoje i nie pouczaj innych jak maja wykonywac swoje obowiazki.
    Jak ja kocham ksiegowe: "ja i pan prezes ustalilismy....".
    Ja na szczescie w "swoich" firmach powiedzialem krotko: podlegam tylko i
    wylacznie zarzadowi/wlascicielowi firmy. Wszelkie uwagi kierowac wlasnie
    tam. Najlepiej droga oficjalna.
    Enter.

    MarcinJM
    ____________________________
    gg: 978510, Skype: marcin.jm

  • 10. Data: 2007-12-17 08:02:06
    Od: KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl>

    > Zażądałam, by przenieśc płaceo na komputer w płacach, bo sieć bezpieczna nie
    > jest. Informatyk się upiera, ze program kadrowo-płacowy ma być w sieci, bo oba

    Informatyk zawsze ma racje. Lepiej w to uwierz zanim szlag nie trafi
    twojego komputera razem z danymi. Pózniej bedziesz chodzic do niego na
    kolanach i błagac, zeby gdzies te dane znalazł. Albo wrecz oskarzysz go
    o dywersje, bo dane gdzies zniknely i to na pewno nie jest twoja wina :)

    --
    Krzysiek, Krakow, http://kp.oz.pl/