  • 1. Data: 2003-11-25 19:28:31
    Temat: problem - forum
    Od: "Zyga" <z...@p...onet.pl>

    Witam!

    Urząd gminny w mojej miejscowości założył sobie stronke i forum, na które
    mieszkańcy mogą przesyłać informacje. Mam pytanie - kto może usuwać posty
    umieszczane na takiej stronie - czy kazdy urzędnik; i co istotne - czy zależy
    to od widzimisie urzędnika i czy wyrzucanie krytycznych tekstów jest
    dozwolone, skoro forum to ma służyć dobru ogólnemu.

    Innymi słowy - kiedy mozliwa jest cenzura, a kiedy jest wykroczeniem. Moje
    posty ciągle są wyrzucane, chociaż paradoksalnie i tak na nie nikt nie
    odpowieada (mimo to były czytane).

    Zyga

  • 2. Data: 2003-11-25 21:48:05
    Temat: Re: problem - forum
    Od: "Jarek" <t...@W...pl>

> [...]
    > to od widzimisie urzędnika i czy wyrzucanie krytycznych tekstów jest
    > dozwolone, skoro forum to ma służyć dobru ogólnemu.

    ten, kto jest do tego powołany przez właściciela forum. w dobrym tonie jest
    jasno określić zasady obowiązujące na danym forum oraz czy jest ono
    moderowane. zasadą taką może być również "widzimisię" właściciela, choć
    trudno określić to jako eleganckie. nie ma jednak obowiązku uczestniczenia w
    dyskusjach na takim forum.

    > Innymi słowy - kiedy mozliwa jest cenzura, a kiedy jest wykroczeniem. Moje
    > posty ciągle są wyrzucane, chociaż paradoksalnie i tak na nie nikt nie
    > odpowieada (mimo to były czytane).
    zawsze możesz założyć własne forum

    jarek

  • 3. Data: 2003-11-26 11:32:20
    Od: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-11-25 22:48 Jarek napisał(a):

    >zawsze możesz założyć własne forum

    Myślę, że problem leży gdzie indziej. Omawiane przez kol. Zygę forum
    zostało założone przez władze gminy i te ponoszą pewne (zapewne
    niewielkie, ale zawsze) koszty jego utrzymania (serwer, moderator itp.).
    Władze gminy mają na to pieniądze między innymi z podatków lokalnych,
    które płaci również kol. Zyga.
    Jeśli kol. Zyga miał(a)by pretensję, że go/ją ocenzurowano na onecie, to
    jego/jej problem. Tutaj jednak kol. Zyga jest w pewnym sensie
    współwłaścicielem forum.
    - Szwejk

    --
    www.republika.pl/portfoljo (o mnie)
    www.wielkawojna.prv.pl (1914-18)

    Ceterum censeo Carthaginem esse delendam! (Cato)

  • 4. Data: 2003-11-26 14:00:57
    Od: "Zyga" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > Jeśli kol. Zyga miał(a)by pretensję, że go/ją ocenzurowano na onecie, to
    > jego/jej problem. Tutaj jednak kol. Zyga jest w pewnym sensie

    Dzięki Szwejku, problem jest też w tym, że nie tylko moje rzeczy się wyrzuca -
    prawdopodobnie wyrzuca się wiele rzeczy z tego forum. Ostatnio wyrzucono dwa
    posty mojej znajomej, które były ani pretensjonalne, ani krytyczne - może to
    tylko niekompetencja urzędników, bo nie wydaje mi się, że usunięcie postu
    brzmiącego "fajnie jest u was" miałoby jakis sens. Może to obawa przed
    mieszkańcami, którzy mieliby brać udział w forum. W każdym bądź razie czuc to
    zamachem na demokrację (ludową ;)

    Zyga

    P.S. A jeżeli chodzi o podatki - ktos stronke wykonał i ktoś ją moderuje - tak
    czy siak, za nasze pieniądze.

  • 5. Data: 2003-11-26 19:24:20
    Od: "Jarek" <t...@W...pl>

> [...]
    > niewielkie, ale zawsze) koszty jego utrzymania (serwer, moderator itp.).
    > Władze gminy mają na to pieniądze między innymi z podatków lokalnych,
    Mozna przyjąć ten punkt widzenia i ja się z nim zgadzam.
    Może po prostu przesłać moderatorowi odpowiednie zapytanie.
    Nie bardzo widzę tu zastosowanie jakichś środków prawnych, to raczej kwestia
    dobrych obyczajów itp.
    Sam prowadzę (i moderuję) forum i moim zdaniem:
    - forum nie jest obowiązkowym elementem żadnej witryny
    - udział w jakimkolwiek forum nie jest, jak sądzę, przymusowy ;))
    - forum (szczególnie moderowane) powinno mieć wyraźnie określony regulamin
    - biorąc udział w danym forum godzisz sie na ten regulamin
    - moderator (por. wł. moderato - umiarkowanie) to nie cenzor, to stróż tegoż
    regulaminu, a przynajmniej tak być powinno.

    jarek