  • 1. Data: 2003-10-30 21:38:51
    Temat: prawo sasiedzkie
    Od: " Wojtek" <h...@g...SKASUJ.TO.pl>

    witam i pozdrawiam wszystkich grupowiczow! mam nadzieje ze szarobura sytuacja
    zaokienna nie wplywa zle na wasze samopoczucia!

    ale przechodzac do meritum:
    -poszukuje sprawdzonych zasobów w internecie dotyczących prawa sąsiedzkiego,
    bede wdzieczny za wszelkie odnosniki i informacje; po samodzielnych
    poszukiwaniach udalo mi sie dotrzec niestety tylko do bardzo ogolnikowych
    informacji i artykulow poswieconych konkretnym przypadkom roznym od mojego

    ponizej postaram sie przyblizyc moja sytuacje na wypadek gdyby ktos sie z
    czyms podobnym zetknal i moglby udzielic wskazowek lub skierowac do
    odpowiednich zrodel

    dzielnica domkow jednorodzinnych; pewnego dnia sasiad (umownie pan D)
    przychodzi do mnie z karteczka i prosba o podpis, a na karteczce jest prosba
    o zgode na uruchomienie dzialalnosci pod tytulem: salon kosmetyki
    samochodowej i miejsce na podpisy dwoch sasiadow wyrazajacych zgode; czyli
    zgode powinienem wyrazic ja i gosc sasiadujacy po drugiej stronie z panem D.
    Drugi sasiad zgode wyrazil. Ja tez bylem o krok, ale matka zweszyla podstep
    (zna pana D zdecydowanie dluzej ode mnie :) i koniec koncow zgody z naszej
    strony nie bylo; z poczatku troche mi bylo glupio, ze blokuje inicjatywe
    gospodarcza pana D, ale teraz patrzac z perspektywy przyznaje racje matce...

    po jakims czasie ku mojemu zdziwieniu "salon kosmetyki pojazdow" zostal
    otwarty bez naszej zgody; bylo by pol biedy gdyby dzialal zgodnie z opisem
    jaki dal mi pan D, ale salon okazal sie byc przede wszystkim najzwyklejsza
    myjnia samochodowa, gdzie okna i drzwi budynku w ktorym proceder sie rozgrywa
    nie sa w stanie wyciszyc dzialajacych urzadzen typu odkurzacze do tapicerki
    czy sprezarki wytwarzajace odpowiednie cisnienie wody, poza tym dosc
    uciazliwe sa samochody wjezdzajace i wyjazdzajace z posesji pana D; dla
    obserwatora postronnego moze sie wydawac ze niedogodnosci nas dotykajace nie
    sa wielkie, ale co innego odczuwa sie chcac zrelaksowac sie w godzinach
    przedpoludniowych na tarasie w ogrodku gdy caly czas brzecza za uszami
    sprezarki, a samochody wjezdzaja i wyjezdzaja....

    pomijajac sprawy dotykajace dnia codziennego bardzo interesuje mnie rowniez
    kwestia zwiazana z niewatpliwym spadkiem wartosci mojej dzialki; jesli bede
    chcial sprzedac dom to nie sadze zeby ktorykolwiek z zainteresowanych
    powiedzial "och to przeciez tylko salon kosmetyki samochodowej, dlatego
    zaplacimy panu nawet wiecej"; bardziej prawdopodobne jest to ze beda
    mowic: "k$%&@, panie, przeciez to myjnia samochodowa, i pan chce za ten dom
    tyle kasy???"

    no wlasnie, to by bylo na tyle, watpie czy komukolwiek udalo sie przebrnac
    przez moje zale az do tego punktu, tym co dotrwali dziekuje z calego serca
    proszac jednoczesnie o uwagi, wskazowki, opinie, kazdy glos sie liczy i za
    kazda odpowiedz bede wdzieczny

    pozdrawiam wszystkich i jeszcze raz z gory dziekuje za ewentualna pomoc!

  • 2. Data: 2003-10-30 23:27:29
    Temat: Re: prawo sasiedzkie
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik " Wojtek" <h...@g...SKASUJ.TO.pl> napisał w wiadomości
    > witam i pozdrawiam wszystkich grupowiczow! mam nadzieje ze szarobura
    sytuacja
    > zaokienna nie wplywa zle na wasze samopoczucia!

    :-) Zaczyna sie obiecujaco.. :-)

> [...]
    > informacji i artykulow poswieconych konkretnym przypadkom roznym od mojego

    Najblizej bedzie w Kodeksie Cywilnym art. 144 :-)

    > ponizej postaram sie przyblizyc moja sytuacje na wypadek gdyby ktos sie z
    > czyms podobnym zetknal i moglby udzielic wskazowek lub skierowac do
    > odpowiednich zrodel

    j.w.

> [...]
    > przedpoludniowych na tarasie w ogrodku gdy caly czas brzecza za uszami
    > sprezarki, a samochody wjezdzaja i wyjezdzaja....

    Wspomniny art 144 KC reguluje ta kwestie. W tym przypadku mozna mowic o tzw
    immisji posredniej niematerialnej polegajacej na wytwarzaniu halasu przez
    maszyny znajdujace sie na sasiednim gruncie. Pytanie zasadnicze: czy immisja
    ta jest w swietle art 144 KC dozwolona czy nie.Kluczem do odpowiedzi na to
    pytanie jest rozwazenie, czy tego rodzaju halasy zaklocaja korzystanie z
    twojej nieruchomosci ponad przecietna miare. Ta przecietna miara musi byc
    stwierdzona w oparciu o 2 kryteria:
    1- spoleczno-gospodarcze przeznaczenie nieruchomosci
    2- stosunki miejscowe.
    Jesli stwierdzimy ze halasy sa ponad przecietna miare, przysluguje nam
    roszczenie negatoryjne z art. 222 par 2 o zaniechanie naruszen.

> [...]
    > proszac jednoczesnie o uwagi, wskazowki, opinie, kazdy glos sie liczy i za

    :-)

    > pozdrawiam wszystkich i jeszcze raz z gory dziekuje za ewentualna pomoc!

    Staralem sie jak moglem ale poczekaj na glosy innych. Moge sie przeciez
    mylic.. :-)

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2003-10-31 00:09:01
    Od: " " <h...@g...WYTNIJ.pl>

    > sąsiedzkiego,
    >
    > Najblizej bedzie w Kodeksie Cywilnym art. 144 :-)

    wygrzebałem artykuł o którym piszesz, na marginesie - coraz ciezej znalezc
    jakis bezplatny serwis w internecie...

    Art. 144. Właściciel nieruchomości powinien przy wykonywaniu swego prawa
    powstrzymywać się od działań, które by zakłócały korzystanie z nieruchomości
    sąsiednich ponad przeciętną miarę, wynikającą ze społeczno-gospodarczego
    przeznaczenia nieruchomości i stosunków miejscowych.

    no i tu oczywiscie pytania nasuwaja mi sie nastepujace:
    -kto odpowiada za sprawdzanie czy "przecietna miara" zostala przekroczona...?
    -jak sprawdzic jakie jest przeznaczenie nieruchomosci? czy jest jakis rejestr?
    -zakladajac ze jest to dzielnica domkow jednorodzinnych to czy przeznaczenie
    z "mieszkalnego" mozna zmienic na "gospodarcze" bez zgody sasiadow?
    -co rozumiec przez "stosunki miejscowe"?

> [...]
    > Jesli stwierdzimy ze halasy sa ponad przecietna miare, przysluguje nam
    > roszczenie negatoryjne z art. 222 par 2 o zaniechanie naruszen.

    art222 § 2. Przeciwko osobie, która narusza własność w inny sposób aniżeli
    przez pozbawienie właściciela faktycznego władztwa nad rzeczą, przysługuje
    właścicielowi roszczenie o przywrócenie stanu zgodnego z prawem i o
    zaniechanie naruszeń.

    w takim razie od czego zaczac? czy na podstawie tych artykulow mozna cos
    zdzialac czy bedzie to ciagnaca sie w nieskonczonosc walka z wiatrakami...?

    > Staralem sie jak moglem ale poczekaj na glosy innych. Moge sie przeciez
    > mylic.. :-)

    dzieki!

  • 4. Data: 2003-10-31 11:14:49
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik <h...@g...WYTNIJ.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > no i tu oczywiscie pytania nasuwaja mi sie nastepujace:
    > -kto odpowiada za sprawdzanie czy "przecietna miara" zostala

    Sad.. :-))

    > -jak sprawdzic jakie jest przeznaczenie nieruchomosci? czy jest jakis
    rejestr?

    Generalnie z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. To jesli
    chodzi o przeznaczenie nieruchomosci. Ale pojecie spoleczno-gospodarcze
    przeznaczenie nieruchomosci jest pojeciem ciut szerszym.

    > -zakladajac ze jest to dzielnica domkow jednorodzinnych to czy
    przeznaczenie
    > z "mieszkalnego" mozna zmienic na "gospodarcze" bez zgody sasiadow?

    to nie tak. On nie zmienil przeznaczenia gruntu. Dzialalnosc moze tam
    prowadzic. Ew. zgoda sasiadow bylaby mu potrzebna w wypadku gdyby pozniej
    ktos sie rozmyslil i nie chcial miec myjni "przez plot". Zawsze moglby
    powiedziec ze "wiedzial pan/pani co tam bedzie i zgodzil sie pan na to. A
    teraz ja ponoslem koszty i kto mi za to zwroci?"

    > -co rozumiec przez "stosunki miejscowe"?

    To czy np w najblizszym sasiedztwie jest prowadzona jeszcze jeszcze jakas
    dzialalnosc gosp. piekarnia, smazalnia ryb :-), kuznia itp. Czy nikomu to
    nie przeszkadza, czy od dawna takie rodzaje dzialalnosci istnieja itp.
    Caloksztalt takich wzajemnych odzialywan to wlasnie stosunki miejscowe.

> [...]
    > w takim razie od czego zaczac? czy na podstawie tych artykulow mozna cos
    > zdzialac czy bedzie to ciagnaca sie w nieskonczonosc walka z

    Porozmawiaj z tym 2 sasiadem czy jemu tez to przeszkadza.
    Do sadu z powodztwem o zaniechanie naruszen. Do sadu bedzie nalezalo
    sprecyzowanie jak ten "myjniarz" bedzie musial sie zachowac.
    Czy walka z wiatrakami.. raczej nie. Sad albo przychyli sie albo nie.

    Ale moze ktos z grupowiczow zabierze tutaj glos. Jak to moze wygladac od
    strony praktycznej?

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2003-10-31 15:28:09
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

    pochwała za ten wątek z planem mzp,

    sprawa ma jeszcze aspekt prawno-budowlany,
    gośc musiał dostac zgodę na zmiane sposobu uzytkowania
    nieruchomości - budynku jeżeli adaptował go na myjne albo
    wręcz pozwolenie na jego wzniesienie, co zreszta na to samo wychodzi,
    bo i tak obie rzeczy sa w formie pozwolenia na budowę.
    Zakładajc, że to uzyskał czyli działał do końca legalnie, rzecz jest nie do
    ruszenia
    bez długotrwałego sporu sądowego,
    jeżeli zaś działał po cichu i nie miał pozwolenia, to
    dośc prosto mozna interes skasowac poprzez zawiadomienie
    nadzoru budowlanego - powiatowy inspektor przy staroście.

    JarekM