  • 1. Data: 2003-09-15 14:23:04
    Temat: prawo pracy- umowa o dzielo a urlop wychowawczy
    Od: "Nikki" <n...@N...gazeta.pl>

    Witam wszystkich
    Bedę wdzięczna za poradę w następującej kwestii:
    -jestem na urlopie wychowawczym, nie pobieram zasiłku
    -mam możliwośc dorobienia na umowe o dzieło autorskie, w firmie innej niż
    moja macierzysta
    Moje pytania brzmią:
    1. Czy musze pytać firmę macierzystą o zgodę na dodatkowe zatrudnienie?
    2. Czy mogą się nie zgodzić?
    3. Czy jest jakieś ograniczenie co do kwoty jaką mogę zarobić?
    4. Czy samo dorabianie poza miejscem pracy może być podstawą do rozwiązania
    umowy o pracę?
    5. Gdzie mogę szukać przepisów prawnych na ten temat?
    Pozdrawiam,
    Nikki

  • 2. Data: 2003-09-16 07:48:19
    Temat: Re: prawo pracy- umowa o dzielo a urlop wychowawczy
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    Nikki wrote:

    > 1. Czy musze pytać firmę macierzystą o zgodę na dodatkowe zatrudnienie?

    Umowa o dzieło (o przekazanie praw autorskich) to umowa cywilnoprawna a nie
    umowa o pracę. Możesz zawrzeć nawet 1000 takich umów, chyba że ta
    działalność byłaby konkurencyjna względem pracodawcy a Ty podpisałaś z
    pracodawcą oddzielną umowę o zakazie konkurencji. Wówczas co najwyżej
    musiałabyś wypłacić pracodawcy odszkodowanie.

    > 2. Czy mogą się nie zgodzić?

    Nie musisz ich o niczym informować.
    A jak zapytasz, to oczywiście, mogą się nie zgodzić, tylko że taki zakaz nie
    ma względem Ciebie żadnej mocy prawnej.

    > 3. Czy jest jakieś ograniczenie co do kwoty jaką mogę zarobić?

    Nie pobierasz zasiłku? Ograniczenia są tylko wg twojej mocy przerobowej,
    kreatywności w zdobywaniu zleceń ;)

    > 4. Czy samo dorabianie poza miejscem pracy może być podstawą do
    > rozwiązania umowy o pracę?

    Jeżeli prowadzisz działalność konkurencyjną względem pracodawcy mimo że
    zobowiązałaś się, żeby tego nie robić to pewnie może.

    Pozdrawiam,
    Marysia

  • 3. Data: 2003-09-16 12:21:11
    Od: " Nikki" <n...@N...gazeta.pl>

    Marysiu,
    Bardzo dziekuję za Twoje wyjaśnienie.
    Oczywiście moja umowa o dzieło nie byłaby w żaden sposób konkurencyjna w
    stosunku do pracodawcy, bo w niczym nie pokrywa się z jego działalnością.

    Moje wątpliwości wynikają jednak z tego, że mam podpisaną umowę o zakazie
    konkurencji, i jest tam klauzula, że jestem zobowiązana ich powiadomić w
    razie zamiaru podpisania umowy cywilnoprawnej, a oni w ciągu 7 dni mają
    wyrazić swoje stanowisko. Przyznam, że wolalabym uniknąć pytania ich o zgodę,
    ale z tego wynika że powinnam?
    Pozdrawiam,
    Nikki

  • 4. Data: 2003-09-16 18:01:49
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    Nikki wrote:

> [...]
    > razie zamiaru podpisania umowy cywilnoprawnej, a oni w ciągu 7 dni mają
    > wyrazić swoje stanowisko. Przyznam, że wolalabym uniknąć pytania ich o

    A czy otrzymujesz wynagrodzenie które równoważy straty za niezawieranie umów
    cywilnoprawnych?
    Nie bardzo rozumiem? na mocy tej umowy z pracodawcą wyłączyłaś możliwość
    zawarcia JAKIEJKOLWIEK umowy cywilnoprawnej?

    Skoro umowa nie jest konkurencyjna, to czym się martwisz?

    Jakie grożą Tobie konsekwencje za niezapytanie pracodawcy o zdanie w kwestii
    umowy o dzieło?

    Pozdrawiam,
    Marysia

  • 5. Data: 2003-09-17 15:35:08
    Od: " " <n...@N...gazeta.pl>

    Maria Ossowska <m...@a...pl> napisał(a):

> [...]
    > Nie bardzo rozumiem? na mocy tej umowy z pracodawcą wyłączyłaś możliwość
    > zawarcia JAKIEJKOLWIEK umowy cywilnoprawnej?

    Otóż w umowie jest klauzula:
    &#8222;Pracownik jest zobowiązany do powiadomienia Pracodawcy na piśmie o zamiarze
    podjęcia jakiejkolwiek działalności zarobkowej w ramach stosunku pracy lub w
    ramach umowy cywilnoprawnej, a Spółka ma prawo do odmowy wyrażenia zgody na
    podjęcie takiej działalności jeśli byłoby to sprzeczne z interesem Spółki".

    I dalej :
    "Pracodawca jest zobowiązany do wyrażenia swojego stanowiska w kwestii
    dodatkowego zatrudnienia pracownika w terminie 7 dni od dnia skierowania
    przez pracownika pisma w tej sprawie".

    Wyglada na to, że pracodawca uznał, że ma prawo decydować o
    zawieraniu/niezawieraniu przez pracownika jakichkolwiek umów, nawet nie
    będących konkurencją. Tylko czy rzeczywiście ma takie prawo? Jak łatwo się
    domyslić nie pobieram żadnego wynagrodzenia, które równoważy straty wynikłe z
    niezawierania dodatkowych umów.

    > Skoro umowa nie jest konkurencyjna, to czym się martwisz?
    > Jakie grożą Tobie konsekwencje za niezapytanie pracodawcy o zdanie w kwestii
    > umowy o dzieło?

    O konsekwencjach nie poinformowania nie ma w umowie nic, tylko ogólnie, że
    wszelkie spory rozstrzyga właściwy Sąd.
    Ale czy w prawie jest jakiś zapis, że pracodawca może żądać od pracownika
    pozbawienia się dodatkowego źródła dochodu, nie oferując w zamian nic, żadnej
    rekompensaty finansowej?
    Pozdrawiam,
    Nikki