  • 1. Data: 2010-02-21 16:21:50
    Temat: [prawo gospodarcze] udostepnianie danych firm i instytucji
    Od: gadacz <g...@o...pl>

    Witam serdecznie Grupowiczow,

    Z tego co wiem, to na komercyjnych stronach,
    moge udostepnic dane teleadresowe firm i instytucji bez ich zgody,
    bo to sa informacje jawne.

    Powstalo jednak pytanie,
    czy bez zgody w/w moge zamieszac informacje na temat jakosci oferowanych
    uslug?

    jak wiadomo, nie kazdy bedzie miec dobre opinie i dlatego zastanawiam
    sie jak to wyglada z punktu widzenia naszego prawa.

    jesli ktos wie cos na ten temat,
    albo poratuje stosownym odnosnikiem do paragrafu,
    bede wdzieczny.

    dziekuje i pozdrawiam
    Gadacz

  • 2. Data: 2010-02-21 16:30:42
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 21-02-2010 17:21, gadacz pisze:
> [...]
    > bo to sa informacje jawne.
    >
    > Powstalo jednak pytanie,
    > czy bez zgody w/w moge zamieszac informacje na temat jakosci oferowanych

    Pewnie, o ile opinie są rzetelne, tj. nie są to wymysły w celu
    oczernienia kogoś. Tak długo jak są to rzeczywiste opinie (nie muszą być
    ani dobre ani złe), to ich publikacji nie może się sprzeciwić osoba,
    którą się opiniuje. Oczywiście sprzeciw mogą wyrazić autorzy tych
    opinii, ale to chyba nie wchodzi w grę.

    > jak wiadomo, nie kazdy bedzie miec dobre opinie i dlatego zastanawiam
    > sie jak to wyglada z punktu widzenia naszego prawa.

    Jedyne co można zarzucić w takiej sytuacji to to, że opinie są zmyślone
    i są przejawem nieuczciwej konkurencji. Ale to oczywiście taka firma
    musiałaby udowodnić.

    > jesli ktos wie cos na ten temat,
    > albo poratuje stosownym odnosnikiem do paragrafu,
    > bede wdzieczny.

    Nie ma paragrafu na to, bo nie jest to zakazane.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2010-02-21 21:02:31
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Sun, 21 Feb 2010 17:30:42 +0100, .B:artek. napisał(a):

    > Jedyne co można zarzucić w takiej sytuacji to to, że opinie są zmyślone
    > i są przejawem nieuczciwej konkurencji. Ale to oczywiście taka firma
    > musiałaby udowodnić.

    Akurat przy zarzucie naruszenia dóbr osobistych ciężar dowodu spoczywa na
    twierdzącym.

    --
    :) Olgierd || http://olgierd.bblog.pl

  • 4. Data: 2010-02-21 21:10:58
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:pan.2010.02.21.21.02.29@legeartis.org.pl Olgierd
    <n...@n...problem> pisze:

    > Akurat przy zarzucie naruszenia dóbr osobistych ciężar dowodu spoczywa na
    > twierdzącym.
    Ale akurat mowa jest o firmach i instytucjach, a one nie mają dóbr
    osobistych.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2010-02-22 07:31:40
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sun, 21 Feb 2010 22:10:58 +0100, Jotte napisał(a):

    > Ale akurat mowa jest o firmach i instytucjach, a one nie mają dóbr
    > osobistych.

    A skąd to twierdzenie? Pamiętaj, że część firm to tak naprawdę
    działalność gospodarcza osoby fizycznej. A pozostałe, to osoby prawne,
    które jak najbardziej mają dobra osobiste.

  • 6. Data: 2010-02-22 09:42:51
    Od: kam <...@...pl>

    W dniu 2010-02-21 22:10, Jotte pisze:
    > Ale akurat mowa jest o firmach i instytucjach, a one nie mają dóbr
    > osobistych.

    może i nie mają, ale art.33[1] i art.43 kc uchylili?

    KG

  • 7. Data: 2010-02-22 14:01:34
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 21-02-2010 22:02, Olgierd pisze:
    > Akurat przy zarzucie naruszenia dóbr osobistych ciężar dowodu spoczywa na
    > twierdzącym.

    Tylko czy pozwanym będzie osoba zarządzająca portalem internetowym, na
    którym prezentowane są opinie? To tak jakby pozywać redaktora naczelnego
    gazety za to, że na jej łamach inna osoba (nie dziennikarz) w udzielonym
    gazecie wywiadzie naruszyła dobra osobiste powoda.

    --
    .B:artek.

  • 8. Data: 2010-02-22 15:20:02
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 22 Feb 2010 15:01:34 +0100, .B:artek. napisał(a):

    > To tak jakby pozywać redaktora naczelnego
    > gazety za to, że na jej łamach inna osoba (nie dziennikarz) w udzielonym
    > gazecie wywiadzie naruszyła dobra osobiste powoda.

    No i ba, oczywiście, że to ma miejsce. Rozpowszechnienie takiego wywiadu
    drukiem nie zwalnia wydawcy od odpowiedzialności (por. II CKN 559/99:
    Okoliczność, że przedmiotem opublikowania w prasie jest wywiad nie
    opatrzony komentarzem redakcyjnym, nie zwalnia wydawcy od
    odpowiedzialności za naruszenie dóbr osobistych wypowiedzią osoby
    udzielającej wywiadu.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 9. Data: 2010-02-22 16:05:23
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 22-02-2010 16:20, Olgierd pisze:
> [...]
    > opatrzony komentarzem redakcyjnym, nie zwalnia wydawcy od
    > odpowiedzialności za naruszenie dóbr osobistych wypowiedzią osoby

    Rozpędziłem się, bo w prawie prasowym akurat w ten sposób jest (art.
    37). Ale rzeczony serwis internetowy pod prawo prasowe nie podpada, więc
    ciężko będzie pociągać do odpowiedzialności autora serwisu za wypowiedzi
    w nim zamieszczone.

    --
    .B:artek.

  • 10. Data: 2010-02-22 19:57:15
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 22 Feb 2010 17:05:23 +0100, .B:artek. napisał(a):

> [...]
    > 37). Ale rzeczony serwis internetowy pod prawo prasowe nie podpada, więc
    > ciężko będzie pociągać do odpowiedzialności autora serwisu za wypowiedzi

    Za wypowiedzi użytkowników, w ramach "user generated content"? Będzie (a
    raczej: może) na warunkach art. 14 ust. 1 UoŚUDE.

    --
    :) Olgierd || http://olgierd.bblog.pl