  • 1. Data: 2010-02-21 10:49:15
    Temat: Spłata rat bankowych a zajęcie komornicze
    Od: " Anna" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam,

    chciałabym zapytać /może ktoś wie/ , czy comiesięczne wpłaty rat na spłatę
    KK mogą być przejete przez US na spłatę zobowiązań ?
    Czy bank ma pierwszeństwo, skoro umowa zawarta była kilka lat temu, a
    zobowiązania w US powstały 2 lata temu ?

    Zobowiązany jest zarejestrowanym bezrobotnym, nie ma majątku. Utrzymuje się
    z alimentów na dziecko, pomocy GOPS i nieregularnej pracy dorywczej.
    Bank rok temu wymówił umowę, obecne raty po 100 zł spłacane są na podstawie
    ugody.
    Czy US może zagarnąć te wpłaty, a jeśli tak, co co dalej z tym niespłaconym
    limitem?

    proszę o poradę.
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-02-21 11:55:41
    Temat: Re: Spłata rat bankowych a zajęcie komornicze
    Od: Z <z...@n...pl>

    Dnia 21.02.2010 Anna <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał/a:

    > chciałabym zapytać /może ktoś wie/ , czy comiesięczne wpłaty rat na spłatę
    > KK mogą być przejete przez US na spłatę zobowiązań ? [..]

    Niestety: tak to u nas jest. Paręnaście lat temu "wybrańcy narodu" dali
    US-owi i ZUS-owi możność zajmowania kont bez konieczności uzyskania decyzji
    sądu - więc urzędnicy z niej korzystają.

    > Czy US może zagarnąć te wpłaty, a jeśli tak, co co dalej z tym niespłaconym
    > limitem?

    A to już - niestety - wyłącznie Twój problem. Skarbówki to nie obchodzi.
    --
    Z.

  • 3. Data: 2010-02-21 13:29:53
    Od: " Anna" <m...@W...gazeta.pl>

    Z <z...@n...pl> napisał(a):

    > A to już - niestety - wyłącznie Twój problem. Skarbówki to nie obchodzi.

    Witam,
    dziękuję za wypowiedż. Rozumiem, że mogą zająć MOJE konto w banku, ale jeśli
    robię wpłatę /nie przez swoje konto/ na konto banku w którym mam limit KK,
    to czy US może te wpłaty , poprzez zablokowanie tego konta - przejąć?
    Chyba zobowiązania wcześniejsze mają pierwszeństwo ?
    pozdr

  • 4. Data: 2010-02-21 13:40:09
    Od: Z <z...@n...pl>

    Dnia 21.02.2010 Anna <m...@W...gazeta.pl> napisał/a:

> [...]
    > to czy US może te wpłaty , poprzez zablokowanie tego konta - przejąć?
    > Chyba zobowiązania wcześniejsze mają pierwszeństwo ?

    No właśnie nie - w tym cały problem. W przypadku regulowania zobowiązań
    na rzecz wielu wierzycieli, absolutne pierwszeństwo ma skarbówka i ZUS.

    A w ogóle (o ile się nie mylę) w przypadku komorniczego zajęcia konta
    bankowego priorytet ma właśnie to zajęcie - nawet, gdyby nie chodziło
    o skarbówkę, a np. o dług prywatny.

    Zresztą: nie jestem prawnikiem - jeśli się mylę, niech mnie ktoś poprawi.
    Ale na ile znam te sprawy, to - niestety - jest właśnie tak, jak piszę.
    --
    Z.

  • 5. Data: 2010-02-21 13:43:01
    Od: Z <z...@n...pl>

> [...]

    > robię wpłatę /nie przez swoje konto/ na konto banku w którym mam limit KK,
    > to czy US może te wpłaty , poprzez zablokowanie tego konta - przejąć?

    A może ja nieuważnie czytam: jeśli to konto, na które wpłacasz, NIE JEST
    Twoim kontem - i pieniądze w ogóle nie przechodzą przez Twoje konto - to US
    może Ci "nagwizdać", bo nie mogą przecież zająć cudzego konta pod pretekstem:
    "wpłaca Wam osoba, która zalega z podatkami".
    --
    Z.

  • 6. Data: 2010-02-21 17:33:59
    Od: " Anna" <m...@W...gazeta.pl>

    Z <z...@n...pl> napisał(a):

> [...]
    pretekstem:
    > "wpłaca Wam osoba, która zalega z podatkami".
    to jest konto w banku "x", który udzielił limitu na KK - rachunek jest w tym
    banku, ale chyba nie na nazwisko osoby zadłuzonej, a na numer umowy, jaką
    ten bank podpisał z "dłużnikiem".
    Nie wiem, czy jest on "imienny", bo wpłaca się przecież na konto w banku z
    opisem "dotyczy umowy nr..."

    Czy to blokuje możliwość ściągania takich wpłat ?

    pozdr

  • 7. Data: 2010-02-21 18:12:21
    Od: Z <z...@n...pl>

> [...]

    > opisem "dotyczy umowy nr..."
    >
    > Czy to blokuje możliwość ściągania takich wpłat ?

    Moim zdaniem kluczowa jest kwestia _własności_ konta - i co do tego winnaś
    się upewnić. Jeśli _właścicielem_ konta _nie jest_ ów "dłużnik" - US (moim
    zdaniem) nic nie może z tym zrobić. Nie można przecież zająć konta
    Malinowskiemu (albo firmie XYZ) dlatego, że Kowalski ma zaległości podatkowe.
    --
    Z.

  • 8. Data: 2010-02-22 11:20:13
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Sun, 21 Feb 2010 13:40:09 +0000 (UTC), Z napisał(a):

    > No właśnie nie - w tym cały problem. W przypadku regulowania zobowiązań
    > na rzecz wielu wierzycieli, absolutne pierwszeństwo ma skarbówka i ZUS.

    Chyba nie doczytałeś. Anna wpłaca na rachunek BANKU (który przy okazji jest
    wierzycielem). Takiej wpłaty nie zajmie nikt.
    Idąc Twoim tokiem dedukcji, doszedł byś do wniosku że skarbówka "zablokuje"
    np. rachunek należący do "energetyki" - bo na niego przecież Anna tez
    wpłaca (zakładam) za pobrana energię elektryczną. Wówczas co - jej wpłata
    jest "zabierana"?
    hehehe - toś wymyślił :)))

    > A w ogóle (o ile się nie mylę) w przypadku komorniczego zajęcia konta
    > bankowego priorytet ma właśnie to zajęcie

    Wiesz że jest "kwota wolna od zajęć na rachunku bankowym"? :)
    Wiesz o jakim rzędzie wielkości wówczas się mówi? :)

  • 9. Data: 2010-02-22 11:23:54
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Sun, 21 Feb 2010 18:12:21 +0000 (UTC), Z napisał(a):

> [...]
    > zdaniem) nic nie może z tym zrobić. Nie można przecież zająć konta
    > Malinowskiemu (albo firmie XYZ) dlatego, że Kowalski ma zaległości podatkowe.

    Trzeba dowiedzieć się czy te wpłaty idą na rachunek Anny który jest
    powiązany z KK, czy tez BEZPOŚREDNIO na rachunek pomocniczy samej KK (który
    każda KK posiada, choć przeważnie nie jet on widoczny w systemie
    transakcyjnym klienta). Poprosić bank o udostępnienie (jeżeli nie ma się go
    obecnie) nr rachunku KK i dokonywać wpłat bezpośrednio na ten rachunek - a
    nie na rachunek zajęty który może być powiązany z KK.

  • 10. Data: 2010-02-22 11:45:00
    Od: Z <z...@n...pl>

    Dnia 22.02.2010 Herald <h...@o...eu> napisał/a:

    > Trzeba dowiedzieć się czy te wpłaty idą na rachunek Anny który jest
    > powiązany z KK, czy tez BEZPOŚREDNIO na rachunek pomocniczy samej KK

    Tak w sumie: czy ja napisałem coś innego?
    --
    Z.