  • 1. Data: 2010-02-21 13:07:54
    Temat: Porzucenie rzeczy zasiedzenie
    Od: "WujekStasiek" <w...@o...pl>

    Mam pytanie, najemcy wyprowadzili sie z mieszkania, nie zaplacili, zostawili
    rzeczy i samochod i tyle. Mowia ze moge sobie robic co chce. Co zrobic zeby
    nabyc wlasnosc tych rzeczy, czy musze do nich pisac jakies pismo czy lepiej
    nabyc wlasnosc przez uznanie ze rzeczy porzucili czy tez przez zasiedzenie. Czy
    przez porzucenie rzeczy nabywam ich wlasnosc z chwila zlozenia im oswiadczenia
    ze porzucaja rzecz czy musze pisac cos do sadu, czy moze lepiej zasiedziec te
    rzeczy ale jak to udowodnic, prosze o pomoc.

  • 2. Data: 2010-02-21 16:02:12
    Temat: Re: Porzucenie rzeczy zasiedzenie
    Od: "Wujek Stasiek" <w...@o...pl>

  • 3. Data: 2010-02-21 18:00:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "WujekStasiek" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ze porzucaja rzecz czy musze pisac cos do sadu, czy moze lepiej
    > zasiedziec te
    > rzeczy ale jak to udowodnic, prosze o pomoc.

    Teoretycznie przy takim oświadczeniu z ich strony nabywasz własność na
    zasadzie porzucenia, ale ja bym sugerował ostrożność i posiadanie pisemnego
    ich stanowiska na ten temat. Zwłaszcza w wypadku samochodu musisz mieć
    jakiś dokument w wydziale komunikacji, by zarejestrować samochód.

  • 4. Data: 2010-02-21 19:18:27
    Od: w...@o...pl

> [...]
    > ich stanowiska na ten temat. Zwłaszcza w wypadku samochodu musisz mieć
    > jakiś dokument w wydziale komunikacji, by zarejestrować samochód.
    Tylko ze ja nie bede mial od nich zadnego oswiadczenia, tylko im wysle taka
    informacje ze jak nie odbiora to porzucaja przedmioty. Wtedy bede posiadaczem
    samoistnym, ale czy wlascicielem?

  • 5. Data: 2010-02-21 20:09:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <w...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > taka
    > informacje ze jak nie odbiora to porzucaja przedmioty. Wtedy bede

    Od wysyłki przez Ciebie pisma nie nastąpi ich porzucenie.

  • 6. Data: 2010-02-21 21:29:53
    Od: w...@o...pl

    > Od wysyłki przez Ciebie pisma nie nastąpi ich porzucenie.

    No to jak ich wezwe do odbioru a jak nie to uznam że przedmioty są porzucone,
    jest jakies inne wyjscie? zasiedzenie?

  • 7. Data: 2010-02-21 21:32:44
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    w...@o...pl pisze:

    > No to jak ich wezwe do odbioru a jak nie to uznam że przedmioty są porzucone,
    > jest jakies inne wyjscie? zasiedzenie?

    Nie można zasiedzieć ruchomości w złej wierze.

    --
    @2009 Johnson

  • 8. Data: 2010-02-21 21:45:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > No to jak ich wezwe do odbioru a jak nie to uznam że przedmioty są
    > porzucone,
    > jest jakies inne wyjscie? zasiedzenie?

    Stosujesz zastaw na rzeczach ruchomych. Pozywasz niesolidnych najemców i
    wygrywasz proces. Potem egzekucję keirujesz przeciwko zajętemu mieniu.
    Zabiera to komornik i spłaca ich długi, resztę im zwracając.

  • 9. Data: 2010-02-22 03:59:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 21 Feb 2010, WujekStasiek wrote:

> [...]
    > nabyc wlasnosc przez uznanie ze rzeczy porzucili czy tez przez zasiedzenie.

    Hola, hop.
    Nie porzucenie. Powód niżej.
    I nie widzę podstaw do "zasiadywania" - dla *ruchomości* w polskim
    prawie, "zawłaszczenie" tą drogą dotyczy tylko nabywcy rzeczy
    od osoby nieuprawnionej, a nie tej osoby.

    Zacznijmy od tego, co już padło - o zastawie:
    _117.html
    +++
    Art. 670
    § 1. Dla zabezpieczenia czynszu oraz œwiadczeń dodatkowych, z którymi
    najemca zalega nie dłużej niż rok, przysługuje wynajmujšcemu ustawowe
    prawo zastawu na rzeczach ruchomych najemcy wniesionych do przedmiotu
    najmu, chyba że rzeczy te nie podlegajš zajęciu.
    ---

    Oczywiscie lepiej by było mieć ich zgodę na potrącenie należności,
    bo inaczej jest "tylko" zastaw (i chyba by trzeba przeprowadzić
    egzekucję przez sąd).
    Wskazuję tylko, że to *nie* musiała być ich "dobra wola": miałeś
    prawo *nie wypuścić* majątku z ręki (przynajmniej w rozsądnie
    ocenionej wysokości).

    > Czy
    > przez porzucenie rzeczy nabywam ich wlasnosc z chwila zlozenia im oswiadczenia
    > ze porzucaja rzecz

    Oni IMVHO tych rzeczy NIE porzucili.
    Ad rem.
    Oni je zostawili *z intencją* przeznaczenia na spłatę zadłużenia,
    więc IMO tak to trzeba traktować: spłatę "w naturze".
    Ale oczywiście "papier" by się przydał - choćby z powodu formalności
    z samochodem.
    Tak czy inaczej, z tego będzie podatek (tak dla porządku) - tak
    jakby zapłacili czynsz.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2010-02-22 07:27:01
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 22 Feb 2010 04:59:55 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2
    _117.html +++
> [...]
    > prawo zastawu na rzeczach ruchomych najemcy wniesionych do przedmiotu
    > najmu, chyba że rzeczy te nie podlegajš zajęciu.

    I oczywiście pamiętać, że raczej samochód się nie załapie, bo jak
    rozumiem nie był on garażowany w mieszkaniu :)