  • 11. Data: 2006-10-13 22:38:50
    Temat: Re: prawo autorskie a zdjęcie Ołtarza Wita Stwosza do celów komercyjnych
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 13.10.2006 Henry (k) <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał/a:
    > A czy prawa autorskie fotografii mają wiele wspólnego z samym ołtarzem?
    > Przecież to zdjęcie będzie publikowane a nie ołtarz.

    Przeczytaj wyjściowy post i zwróć uwagę na zwrot "zrobionych osobiście
    zdjęć"

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2006-10-14 07:35:39
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Sat, 14 Oct 2006 06:38:50 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

    > Przeczytaj wyjściowy post i zwróć uwagę na zwrot "zrobionych osobiście
    > zdjęć"

    No właśnie - OP pisze o zdjęciach a wy dyskutujecie o prawach majątkowych
    do ołtarza. A ja jakoś nie mogę załapać gdzie prawa autorskie moje
    jako fotografa łączą się z prawami autora rzeźby (zakładając że współczesna
    i art 36 jeszcze nie działa). Khampel pisał o różnych obiektach więc
    może się zdarzyć że sfotografuje też coś współczesnego...

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 13. Data: 2006-10-14 12:41:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 14.10.2006 Henry (k) <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał/a:
    > No właśnie - OP pisze o zdjęciach a wy dyskutujecie o prawach majątkowych
    > do ołtarza. A ja jakoś nie mogę załapać gdzie prawa autorskie moje
    > jako fotografa łączą się z prawami autora rzeźby (zakładając że współczesna

    No bo należy rozróżnić:
    1) prawa autorskie do wykonanych zdjęć (o ile uznamy je za utwór
    w rozumieniu PA)
    2) prawa autorskie do obiektu fotografowanego z związanego z
    jego rozpowszechnianiem.

    W pierwszym przypadku nie ma o czym dyskutować skoro rozpatrujemy sprawę z
    p. widzenia autora tych zdjęć. W drugim, prawa majątkowe (a więc m.in. do
    rozpowszechniania) już dawno wyglasły, więc też nic nie stoi na
    przeszkodzie.

    > i art 36 jeszcze nie działa). Khampel pisał o różnych obiektach więc
    > może się zdarzyć że sfotografuje też coś współczesnego...

    Pisał o obiektach historycznych.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2006-10-16 08:39:27
    Temat: Re: prawo autorskie a zdjęcie Ołtarzacelów komercyjnych
    Od: k...@p...onet.pl

> [...]
    > p. widzenia autora tych zdjęć. W drugim, prawa majątkowe (a więc m.in. do
    > rozpowszechniania) już dawno wyglasły, więc też nic nie stoi na

    No, ale to chyba teoretycznie jest tak jak piszesz.
    Przecież jeżeli sfotografuję obraz np. Malczewskiego, który jest
    prywatną własnością to czy mogę np. wydać kartki pocztowe i je
    sprzedawać. Czerpię więc wtedy zysk z czegoś co jest prywatną
    własnością. Czy nie powinienem mu za to coś zapłacić i uzyskać
    jego zgodę. Ktoś bowiem kupił obraz Malczewskiego i ma do niego
    prawa. Podobnie myślę, że ma się sprawa z autorami współczesnymi.
    Ktoś kupił np. obraz Starowiejskiego lub Nowosielskiego. Więc nabył
    prawa do nich. Żebym mógł wydać wspomniane kartki pocztowe muszę
    mieć jego zgodę.
    Czy podobnie jest z ołtarzem Wita Stwosza. Jest on własnością
    kościoła a więc w pewnym sensie prywatną. Piszę w pewnym sensie
    ponieważ kościół istnieje dzięki datkom wiernych a więc niejako
    nas wszystkich (prawie wszystkich). Podobnie jest z obrazami np.
    Matejki. Są w muzeum, czyli są własnością państwa. Ale Państwo
    funkcjonuje dzięki naszym podatkom czyli niejako jesteśmy
    współwłaścicielami.
    Może wypowiedziałby się jakiś prawnik jak to widzi?

    pozdrawiam
    khampel

  • 15. Data: 2006-10-16 09:01:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 16.10.2006 k...@p...onet.pl <k...@p...onet.pl> napisał/a:
> [...]
    > sprzedawać. Czerpię więc wtedy zysk z czegoś co jest prywatną
    > własnością. Czy nie powinienem mu za to coś zapłacić i uzyskać

    Jest wlascicielem EGZEMPLARZA/oryginalu, a nie praw autorskich do niego.

> [...]
    > Ktoś kupił np. obraz Starowiejskiego lub Nowosielskiego. Więc nabył
    > prawa do nich. Żebym mógł wydać wspomniane kartki pocztowe muszę

    Proste pytanie: czy jesli kupiles dom to nabyles autorskie prawa majatkowe
    do jego projektu?

    Zamykam sie i zycze powodzenia :)

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2006-10-16 20:23:42
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Marcin Debowski* stuknęła w klawisze i
    oto co powstało:

    > Proste pytanie: czy jesli kupiles dom to nabyles autorskie prawa majatkowe
    > do jego projektu?

    Masz jednak możliwość nie wyrazić zgody na rozpowszechnianie jego
    fotografii np. w postaci pocztówki.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    || JID:o...@j...org || http://olgierd.wordpress.com ||

  • 17. Data: 2006-10-16 20:51:46
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Olgierd napisał(a):

    > Masz jednak możliwość nie wyrazić zgody na rozpowszechnianie jego
    > fotografii np. w postaci pocztówki.

    Podstawa prawna?
    Andrzej

  • 18. Data: 2006-10-17 02:56:38
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 16.10.2006 Olgierd <n...@n...problem> napisał/a:
    > Osoba przedstawiająca się jako *Marcin Debowski* stuknęła w klawisze i
    > oto co powstało:

    > Masz jednak możliwość nie wyrazić zgody na rozpowszechnianie jego
    > fotografii np. w postaci pocztówki.

    Jako wlaciciel nieruchomosci (egzemplarza) bez najmniejszego prawa do praw
    majatkowych wykraczajacych poza uzycie projektu do wybudowania tego
    jednego egzemplarza? Juz ktos zapytal, ale tez sie dolacze: na jakiej
    podstawie?

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2006-10-17 06:47:09
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *ajt* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > Podstawa prawna?

    Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 6 PA utwór to także architektura i
    urbanistyka. Nie widzę przesłanek, żeby odnosić to wyłącznie do
    projektów architektonicznych. Oznacza to, że budowla - jeśli spełnia
    wymogi z art. 1 ust. 1 PA - jest przedmiotem ochrony prawnoautorskiej.
    To oznacza, że każdy ze sposobów korzystania z takiego utworu polega
    regulacjom ustawy.
    Poza tym w myśl orzecznictwa SN jeśli nawet coś się nie mieści w
    pojęciu PA to zawsze zostaje art. 23 kc.

  • 20. Data: 2006-10-17 07:56:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 17.10.2006 Olgierd <n...@n...problem> napisał/a:
> [...]
    > regulacjom ustawy.
    > Poza tym w myśl orzecznictwa SN jeśli nawet coś się nie mieści w
    > pojęciu PA to zawsze zostaje art. 23 kc.

    I co to ma wspolnego z wlascicielem nieruchomosci bez autorskich praw
    majatkowych do projektu na podstawie ktorego ja wykonano?

    Przeciez nikt nie kwestionuje praw autora do rozporzadzania utworem na
    roznych polach eksploatacji a kwestionuje prawa wlaciciela egzemplarza.

    --
    Marcin