  • 1. Data: 2006-10-13 12:26:47
    Temat: prawo autorskie a zdjęcie Ołtarza Wita Stwosza do celów komercyjnych
    Od: k...@p...onet.pl

    Witam
    czy ktoś z grupowiczów orientuje się jak wygląda kwestia
    możliwości wykorzystania zrobionych osobiście zdjęć z np. wnętrz
    kościołów (Ołtarz Wita Stosza) lub wnętrze Łazienek Warszawskich,
    Kopalni Soli w Wieliczce, drzwi Katedry Gnieźnieńskiej.
    Chodzi oczywiście o wszelkiego tego typu obiekty. Te powyższe
    podałem tylko przykładowo.
    Oczywiście chodzi o wykorzystanie zdjęć do celów komercyjnych.
    Czy należy się starać o zgodę właściciela obiektu?
    Czy jest różnica pomiędzy wykorzystaniem zdjęć z wewnątrz i z
    zewnątrz powyższych obiektów?

    pozdrawiam
    Krzysiek

  • 2. Data: 2006-10-13 13:18:52
    Od: "Aneczka" <a...@g...com>

    k...@p...onet.pl wrote:
> [...]
    > Czy należy się starać o zgodę właściciela obiektu?
    > Czy jest różnica pomiędzy wykorzystaniem zdjęć z wewnątrz i z

    "Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych" mówi:

    Art. 33. Wolno rozpowszechniać:

    1) utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych drogach,
    ulicach, placach lub w ogrodach, jednakże nie do tego samego użytku,

    2) utwory wystawione w publicznie dostępnych zbiorach, takich jak
    muzea, galerie, sale wystawowe, lecz tylko w katalogach i w
    wydawnictwach publikowanych dla promocji tych utworów, a także w
    sprawozdaniach o aktualnych wydarzeniach w prasie i telewizji,
    jednakże w granicach uzasadnionych celem informacji.

    Art. 34. Można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku
    pod warunkiem wymienienia twórcy i źródła. Twórcy nie przysługuje
    prawo do wynagrodzenia, chyba że ustawa stanowi inaczej.

    Art. 35. Dozwolony użytek nie może naruszać normalnego korzystania z
    utworu lub godzić w słuszne interesy twórcy.

  • 3. Data: 2006-10-13 13:21:21
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 13-10-2006 o 15:18:52 Aneczka <a...@g...com> napisał(a):

    > "Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych" mówi:

    (...)

    A kto ma prawa majątkowe autorskie do dzieł Wita Stwosza?

  • 4. Data: 2006-10-13 13:48:57
    Od: "Aneczka" <a...@g...com>

    > A kto ma prawa majątkowe autorskie do dzieł Wita Stwosza?

    Najprawdopodobniej miasto, konserwator zabytków lub osoba prywatna
    (jeśli je kupiła)

  • 5. Data: 2006-10-13 14:29:33
    Od: "Krzysztof Stachlewski" <s...@f...pl>

    "Aneczka" <a...@g...com> wrote in message
    s.com...

    > Najprawdopodobniej miasto, konserwator zabytków lub osoba prywatna
    > (jeśli je kupiła)

    Po 500 latach, praw autorskich, z pewnością, nie posiada nikt.

    Stach

  • 6. Data: 2006-10-13 14:29:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 13.10.2006 Aneczka <a...@g...com> napisał/a:
    > Najprawdopodobniej miasto, konserwator zabytków lub osoba prywatna
    > (jeśli je kupiła)

    Może doczytaj jeszcze fragment o czasie trwania praw majątkowych. Tak
    okolice art. 36.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2006-10-13 14:39:17
    Od: k...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > Art. 35. Dozwolony użytek nie może naruszać normalnego korzystania z
    > utworu lub godzić w słuszne interesy twórcy.

    Czyli wynika z tego, że wszystko co jest wewnątrz stanowi czyjąś
    włąsność i nie może być wykorzystane np. do wykorzystanie np. w
    jakiejś publikacji, która potem będzie sprzedawana.
    Chyba, że uzyska się pisemną zgodę właściciela?
    Natomiast z zewnątrz sobie mogę fotografować i wydawać publikacje
    bo one nie są "do tego samego użytku".
    Czy dobrze rozumuję Aneczko?

    Krzysiek

  • 8. Data: 2006-10-13 14:42:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Aneczka" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    s.com...

    Tyle, że opisane przez khumpela obiekty powstały na tyle dawno, że prawa
    autorskie do nich już dawno uległy przedawnieniu.

  • 9. Data: 2006-10-13 14:43:57
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Fri, 13 Oct 2006 22:29:56 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

    > Może doczytaj jeszcze fragment o czasie trwania praw majątkowych. Tak
    > okolice art. 36.

    A czy prawa autorskie fotografii mają wiele wspólnego z samym ołtarzem?
    Przecież to zdjęcie będzie publikowane a nie ołtarz.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 10. Data: 2006-10-13 15:57:16
    Od: bojster <b...@u...net>

    Aneczka wrote:

    > Najprawdopodobniej miasto, konserwator zabytków lub osoba prywatna
    > (jeśli je kupiła)

    Chyba ci się pomyliły prawa autorskie z prawem własności...