  • 1. Data: 2007-07-20 11:18:50
    Temat: prawo autorskie a publikacje "hitlerowskie"
    Od: "marek" <m...@b...gm>

    Witam,

    Poprosilem pewna biblioteke o kopie pewnych niemieckich dokumentow
    (broszura) wydana w 1944 roku, przez organ niemieckiego rzadu, po czym
    otrzymalem odpowiedz, ze moga mi zrobic, ale tylko 5% tekstu ze wzgledu na
    "prawo autorskie".
    Fakt, biblioteka nie w Polsce, tylko w Wlk Brytanii, ale przy okazji ciekaw
    jestem, czy istnieje jakikolwiek przepis w Polsce, ktory odnosil by sie do
    publikacji (nie chodzi o proze, ale wlasnie o publikacje) rzadowe wydane w
    hitlerowskich Niemczech? (kopia potrzebna do celow wybitnie niekomercyjnych,
    nie mam czasu sleczec nad ponad 100 stronicowym dokumentem, a nie mam tez
    pamieci fotograficznej. N.b. uzywanie cyfrowek jest zabronione i -
    egzekwowane (bramki).
    Pamietam, ze kilka lat temu dosc glosna byla sprawa sprzedazy "dziela"
    niejakiego Adolfa H. przez firme prywatna, o ile pamietam, sad przyznal
    wtedy prawa autorskie Bawarii, aby zablokowac wykorzystanie "komercyjne".

    A moze ktos wie, jak sie ma ta kwestia do prawa autorskiego w Niemczech? Czy
    prawa automatycznie (domyslam sie, ze bez entuzjazmu, ale jednak) przeszly
    na rzad federalny, itd? Czy to samo dotyczy Polski? Tzn czy jesli
    instytucja, ktora wydala informator x w roku 1938 przestala istniec, to
    automatycznie jej prawa autorskie przechodza na "Polske" - czyli na kogo?

    marek

  • 2. Data: 2007-07-20 11:23:51
    Temat: Re: prawo autorskie a publikacje "hitlerowskie"
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Fri, 20 Jul 2007 12:18:50 +0100, marek napisał(a):

> [...]
    > niejakiego Adolfa H. przez firme prywatna, o ile pamietam, sad przyznal
    > wtedy prawa autorskie Bawarii, aby zablokowac wykorzystanie

    Nie tyle sąd co jak rozumiem ze względu na bezdzietność tego czuba
    spadkobiercą został rząd Bawarii.
    Co do polskich dokumentów z 1938 trzeba patrzeć na prawo autorskie z
    tamtego okresu.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://plfoto.com/1291737/zdjecie.html

  • 3. Data: 2007-07-20 23:15:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@o...com> napisał w
    wiadomości news:f7q607$b2$2@inews.gazeta.pl...

    > Nie tyle sąd co jak rozumiem ze względu na bezdzietność tego czuba
    > spadkobiercą został rząd Bawarii.

    Z braku dzieci dziedziczyła reszta rodziny.

    > Co do polskich dokumentów z 1938 trzeba patrzeć na prawo autorskie z
    > tamtego okresu.

    Uważam, ze nie masz racji i w chwili obecnej zastosowanie będzie miała
    obecnie obowiązująca ustawa.

  • 4. Data: 2007-07-21 02:15:38
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 20.07.2007 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:
> [...]
    > Z braku dzieci dziedziczyła reszta rodziny.
    > Uważam, ze nie masz racji i w chwili obecnej zastosowanie będzie miała

    Zastanawiam się, czy nie ma tu gdzieś pułapki związanej z obowiązywaniem
    skutków danej czynności lub definicji ustawowej. Jeśli wykonasz daną
    czynnośc prawną to zasady której ona podlega definiowane są prawem
    obowiązującym w momencie jej wykonania. Pytanie, co jeśli utwór nie był
    utworem w rozumieniu PA w momencie jego ustalania?

    Kolejna wątpliwość: "3. Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili
    ustalenia, chociażby miał postać nie ukończoną." To ustalenie nastąpiło
    przed wejściem w życie przepisów obecnej ustawy czyli dla już istniejącego
    utworu nie ma czynności skutkującej jego powstaniem?

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2007-07-21 07:16:49
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sat, 21 Jul 2007 01:15:40 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Z braku dzieci dziedziczyła reszta rodziny.

    O ile ją miał, o ile prawo niemieckie przewidywało takie rozwiązanie.

    > Uważam, ze nie masz racji i w chwili obecnej zastosowanie będzie miała
    > obecnie obowiązująca ustawa.

    OIDP art. 124 ust. 1 pkt 2 p.a. (strzelam z pamięci) mówi coś innego -
    zdarzenia ocenia się wg prawa obowiązującego w okresie zajścia tego
    zdarzenia.

  • 6. Data: 2007-07-21 07:19:41
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sat, 21 Jul 2007 10:15:38 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > skutków danej czynności lub definicji ustawowej. Jeśli wykonasz daną
    > czynnośc prawną to zasady której ona podlega definiowane są prawem

    No właśnie, i taka norma wynika z przepisu art. 124 ust. 1 pkt 2 p.a.

    > Pytanie, co jeśli utwór nie był
    > utworem w rozumieniu PA w momencie jego ustalania?

    No to trudno. Bo inaczej to odżyłyby prawa do fresków naskalnych z ery
    Cro Magnon ;-) i Hanna Barbera płaciłaby tantiemy za Jaskiniowców ;-)

  • 7. Data: 2007-07-21 19:25:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w
    wiadomości news:ar68n4-t9.ln1@ziutka.router...

> [...]
    > obowiązującym w momencie jej wykonania. Pytanie, co jeśli utwór nie był
    > utworem w rozumieniu PA w momencie jego ustalania?

    Dokładnie tak będzie. Czynność, czyli kopiowanie dokonujesz teraz, więc
    sprawdzasz, czy teraz jest to dzieło i czy teraz nie naruszasz prawa.

> [...]
    > istniejącego
    > utworu nie ma czynności skutkującej jego powstaniem?

    Musisz rozwinąć, bo nie rozumiem, do czego zmierzasz?

  • 8. Data: 2007-07-23 00:15:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 21.07.2007 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:
> [...]
    >
    > Dokładnie tak będzie. Czynność, czyli kopiowanie dokonujesz teraz, więc
    > sprawdzasz, czy teraz jest to dzieło i czy teraz nie naruszasz prawa.

    Zgadza się, ale inną czynnością prawną jest zapewne ustalenie utworu. To,
    miało miejsce w przeszłości a jeśli według obowiazującego wtedy prawa to
    nie był utwór (lub nie dopełniono okreslonych formalności zapewniających
    ochronę), to MZ nadal nim nie jest i ochronie nie podlega.

    > Musisz rozwinąć, bo nie rozumiem, do czego zmierzasz?

    To jest odrobinę pokręcona argumentacja: PA podaje, że utwór podlega
    ochronie od momentu jego ustalenia. Skoro ustalenie nastąpiło przed
    wejściem w życie obecnych przepisów, to właściwie utwór nie podlega
    ochronie bo w okreśie ich obowiązywania sam fakt ustalenia nie miał
    miejsca.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2007-07-23 07:22:20
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Mon, 23 Jul 2007 08:15:18 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > wejściem w życie obecnych przepisów, to właściwie utwór nie podlega
    > ochronie bo w okreśie ich obowiązywania sam fakt ustalenia nie miał

    I to jest właśnie słuszna racja.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.wordpress.com/2007/07/23/kuglarze-z-w

  • 10. Data: 2007-07-23 15:11:16
    Od: "marek" <m...@b...gm>

    "marek" <m...@b...gm> wrote in message
    > Witam,

    a czy sa jeszcze jakies konkretne wnioski dot. PA w Polsce w odniesieniu do
    wydawnictw III Rzeszy?

    marek