  • 1. Data: 2010-06-13 12:33:54
    Temat: prawa autorskie - filmy, klipy
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    Witam

    Nie wiem jak rozwiazac ten problem i czy mogę zrobić
    co ponizej opisuje.

    Jest sobie kilka odrebnych filmikow z zakresu jednej tematyki.
    Wszystkie dostepne sa w internecie, jeden na wyborcza.pl ,
    (program polsatu) inne na youtube i podobnych stronach.

    Chce posklejac te filmiki w jeden "duzy" film traktujacy
    wlasnie o pewnej tematyce.

    Pierwsze pytanie:
    Czy wolno mi kilka ściagnietych filmików posklejac z soba
    w jeden duzy film?

    Jeżeli tak, to czy wolno mi umiescić tak spreparowany film
    w internecie i ponadto nagrac na nosnik CD i go rozpowszechniac
    wsrod spolecznisci zainteresowanej ta tematyka

    Dodam ze cala zabawa jest w pelni niekomercyjna - na stronie
    internetowej, zadnych reklam, zadnych odplatnosci za kozystanie
    z serwisu itd. - chrakter wylacznie informacyjny w celu rozpowszechnienia
    pewnego tematu. Komercyjna dzialalnosc nie jest rowniez planowana
    co do w/w serwisu.

    Nosnik z nagranym materialem rowniez rozpowszechniany za darmo,
    nawet bez pobierania oplat za sam nosnik, zadnych materialow reklamowych
    na nosniku rowniez nie przewiduje.

    Musze wykonac to szybko i niestety nie mam czasu prosic autorow o zgode,
    chociaz chetnie bym to zrobil.

    I ostatnie pytanie, czy moge zmodyfikowac zawartosc tych pojedynczych
    filmow - modyfikacja polegała by wylacznei na wycieciu z poszczegolnych
    filmow,
    tylko i wylacznie najciekawszej czesci aby nie zanudzic ogladajacego,
    poniewaz zalezy
    mi na obejzeniu calosci materialu przez adresatow.

    Bardzo dziekuje za wszelkie odpowiedzi
    Pzdr

  • 2. Data: 2010-06-13 12:38:45
    Temat: Re: prawa autorskie - filmy, klipy
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    jeszcze tylko dodam, ze przed rozpoczeciem poszczegolnych czesci
    filmu mam zamiar podac autora i zrodlo pochodzenia w formie napisow.

    pzdr

  • 3. Data: 2010-06-13 15:30:57
    Od: winyl <w...@d...pl>

    Jeśli film jest czyjąś własnością to musisz poprosić właściciela o zgodę
    na wykorzystanie całego filmu,fragmentu w swoim dziele i to najlepiej na
    piśmie. Odpowiedz też winna być na piśmie.

    Co dalej? Właściciel może się zgodzić nieodpłatnie wykorzystanie albo
    zażądać zapłaty albo nie zgodzić się na wykorzystanie. Ewntualnie poda
    Ci warunki na jakich wł.intel. może zostać wykorzystana. Najcześciej
    jest to umowa między stronami. Warto taką umowę zachować na wypadek ew.
    roszczeń przed sądem.

    W każdy materiał audio/wizualny ktoś włożył swoją pracę,zainwestował w
    sprzęt, nie oczekuj więc że zgodzi się z miejsca na nieodpłatne
    wykorzystanie.
    Każde wykorzystanie jakiegokolwiek materiału a/w,nawet prywatnego
    filmiku z youtube bez poproszenia autora o zgodę jest naruszeniem prawa
    własności intelektualnej. Nie możemy domniemywać że i tak tak ktoś by
    się zgodził bo tego nie wiemy,dopóki o tą zgodę nie poprosimy

    Podstawa prawna Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83

    Winyl

  • 4. Data: 2010-06-13 16:23:49
    Od: winyl <w...@d...pl>

    Nie doprecyzowałem.Wszystko to jest poprawne jeśli nowe twoje dzieło
    powstanie z twojej prywatnej inicjatywy.

    Chyba że materiał jaki zamierzasz wykorzystać to dostępne publicznie
    wiadomości,notki prasowe dokumentujące byłe zdarzenie.

    Reszta podlega ochronie ustawy a prawie autorskim i prawach pokrewnych.

    Winyl

  • 5. Data: 2010-06-13 16:46:09
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Nie doprecyzowałem.Wszystko to jest poprawne jeśli nowe twoje dzieło
    > powstanie z twojej prywatnej inicjatywy.

    nie rozumiem tego a z jakiej innej inicjatywy moglo by powstać?

    > Chyba że materiał jaki zamierzasz wykorzystać to dostępne publicznie
    > wiadomości,notki prasowe dokumentujące byłe zdarzenie.

    no np takie:
    http://wyborcza.pl/10,91676,8006615,Marzy_by_strzela
    c_gole__jego_rodzice_o_dofinansowaniu.html

    to nie jest dokladnie moj material, poniwaz nie mam aktualnie linku,
    ale tez material z wydarzen polsat.

    nie bardzo rozumiem co napisales powyzej.

    pzdr

  • 6. Data: 2010-06-14 08:32:22
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@o...pl> napisał
    > Czy wolno mi kilka ściagnietych filmików posklejac z soba
    > w jeden duzy film?

    Zasadniczo bez zgody właściciela praw nie.
    Chyba, że chodzi o krótkie fragmenty, a inicjatywa wiąże się z koniecznością
    np. porównania naukowego, krytycznej analizy tych utworów itp.

    Nie ma to znaczenia.

  • 7. Data: 2010-06-14 10:47:56
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Nie ma to znaczenia.

    ok. juz zrezygnowalem z tego zamyslu
    czy w takim razie moge umiescic legalnie linki do filmow na youtube
    ktory bedzie wyswietlany na mojej stronie bez przekirowywania na stronie
    youtube,
    bez lamania praw autorskich?

    Pzdr