  • 1. Data: 2010-06-13 12:37:24
    Temat: Ripowanie dvd/bd. Drm.
    Od: Stefan Braszka <s...@g...com>

    Chciałbym kupić serial TV który jest sprzedawany na kilku DVD.
    Ponieważ nie lubię żonglować
    płytkami DVD tylko wolę mieć bibliotekę wideo na komputerze/serwerze
    multimedialnym, więc pytanie czy zripowanie (skonwertowanie) takich
    legalnie kupionych filmów DVD do postaci plików avi/xvid jest w naszym
    kraju legalne? Może się to wiązać ze złamaniem blokady drm płyt DVD.
    Pytanie o legalność takigo działania właściwie odnosi się do całej
    mojej kolekcji filmów
    - kupionych oryginalnych płyt DVD/BD.
    Dodatkowo chciałbym spytać czy po zripowaniu tych filmów mógłbym nie
    łamiąc prawa mieć kopie tych filmów jednocześnie na komputerze i kilku
    dodatkowo na telefonie.
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-06-13 15:17:16
    Temat: Re: Ripowanie dvd/bd. Drm.
    Od: winyl <w...@d...pl>

    Wg polskiego prawa jeśli kopia jest tylko i wyłącznie na twój prywatny
    (ew jeśli się nie mylę rodzinny żona i dzieci) użytek i posiadasz
    oryginał to jest to legalne.

    Rozpowszechnianie w sieci,nawet pożyczenie sąsiadowi,koledze z pracy czy
    cioci, dziadkowi,nawet oryginału, już nie jest legalne i podlega karze.

    Ale zawsze mogą się jakieś firmy przypieprzyć typu zaiks,czy inne pseudo
    obrońcy pokrzywdzonych artystów. Mogą wnieść Ci sprawę do sądu.
    A w polskim sądzie to wiadomo,przepisy nie jasne i pole popisu do
    własnej interpretacji prawa.

  • 3. Data: 2010-06-13 15:32:40
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:uc9fe7-qlb.ln1@news.dolsat.pl winyl <w...@d...pl>
    pisze:

    > Rozpowszechnianie w sieci,nawet pożyczenie sąsiadowi,koledze z pracy czy
    > cioci, dziadkowi,nawet oryginału, już nie jest legalne i podlega karze.
    Co do rozpowszechniania w sieci - OK.
    Ale ja bym bardzo chętnie poznał _konkretną_ podstawę prawną twierdzenia, że
    jak pożyczę dziadkowi kupioną legalnie płytę z filmem to podlegam karze.

    --
    Jotte

  • 4. Data: 2010-06-13 16:15:24
    Od: winyl <w...@d...pl>

    Trochę nie doprecyzowałem.

    jeśli dziadek mieszka z tobą razem w jednym siedlisku,mieszkaniu,domu to
    owszem możesz mu pożyczyć. W innym wypadku to ciężko to będzie obronić
    przed sądem. Tak samo jak z pożyczaniem sąsiadowi.

    Oczywiście nikt tego specjalnie sprawdzał nie będzie,ale gdyby okazało
    się przypadkiem to sąd może nie dać wiary że dana osoba należy do
    "twojego kręgu osób pozostającym w związku osobistym".

    Poczytaj ustawę a zrozumiesz.

    Winyl

  • 5. Data: 2010-06-13 16:25:17
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:vpcfe7-ejd.ln1@news.dolsat.pl winyl <w...@d...pl>
    pisze:

    > Trochę nie doprecyzowałem.
    Trochę?

    > jeśli dziadek mieszka z tobą razem w jednym siedlisku,mieszkaniu,domu to
    > owszem możesz mu pożyczyć. W innym wypadku to ciężko to będzie obronić
    > przed sądem. Tak samo jak z pożyczaniem sąsiadowi.
    Pytałem o konkretną podstawę prawną. Czyli artykuł, punkt itd.
    Dasz radę?

    > Oczywiście nikt tego specjalnie sprawdzał nie będzie,ale gdyby okazało
    > się przypadkiem to sąd może nie dać wiary że dana osoba należy do
    > "twojego kręgu osób pozostającym w związku osobistym".
    Solidnie przeinterpretowujesz.

    > Poczytaj ustawę a zrozumiesz.
    A może sam spróbujesz?

    --
    Jotte

  • 6. Data: 2010-06-13 17:42:24
    Od: Andrzej Kubiak <n...@i...invalid>

    Dnia Sun, 13 Jun 2010 18:15:24 +0200, winyl napisał(a):

    > Oczywiście nikt tego specjalnie sprawdzał nie będzie,ale gdyby okazało
    > się przypadkiem to sąd może nie dać wiary że dana osoba należy do
    > "twojego kręgu osób pozostającym w związku osobistym".

    Dziadek nie należy do wspomnianego kręgu? Odważne stwierdzenie, i
    współczuję układów rodzinnych.

    AK

  • 7. Data: 2010-06-14 16:44:57
    Od: "Piotr A." <aaapsik@poczta_usun.fm>

    Witam

> [...]
    > się przypadkiem to sąd może nie dać wiary że dana osoba należy do
    > "twojego kręgu osób pozostającym w związku osobistym".

    i w ustawie napisano
    (za
    http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ust
    awa%29#Oddzia.C5.82_3:_Dozwolony_u.C5.BCytek_chronio
    nych_utwor.C3.B3w)

    "Zakres własnego użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych
    egzemplarzy utworów przez krąg osób pozostających w związku osobistym, w
    szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego."

    i tu:
    http://lex.pl/serwis/du/2000/0904.htm
    i może to: http://pl.wikipedia.org/wiki/Dozwolony_u%C5%BCytek

    teraz pytanie, co to "stosunek towarzyski" :-)

    moze:
    W doktrynie ugruntowany jest pogląd, że zwolnienie, o którym mowa w art.
    185 k.p.k., wynikające ze szczególnie bliskiego stosunku osobistego może
    nastąpić już w postępowaniu przygotowawczym, a o moż-liwości takiego
    zwolnienia należy uprzedzić świadka, gdy ujawni się okoliczność
    uzasadniająca zwolnie-nie. Stanowisko to Sąd Najwyższy całkowicie
    podziela (por. T. Grzegorczyk: Kodeks postępowania kar-nego. Komentarz,
    wyd. IV, Kraków 2005, s. 476). Ustawodawca nie definiuje pojęcia
    ,,szczególnie bli-skiego stosunku osobistego", o jakim mowa w treści art.
    185 k.p.k. pozostawiając tę kwestię doktrynie i judykaturze. W
    literaturze wyraża się pogląd, że wspomniany ,,szczególnie bliski
    stosunek osobisty" jest relacją zachodzącą między dwoma osobami, bliższą
    niż stosunek towarzyski. Podkreśla się, że jest to sto-sunek na tyle
    zażyły, że stawia świadka w odniesieniu do oskarżonego lub podejrzanego
    w sytuacji zbli-żonej do osoby najbliższej dla niego. Charakteryzuje się
    on silną więzią emocjonalną lub uczuciową po-wodującą, iż składanie
    zeznań może prowadzić do wewnętrznego konfliktu w sumieniu świadka (por.
    R.A. Stefański w: Kodeks postępowania karnego. Komentarz, red. Z.
    Gostyński, wyd. II red. R.A. Stefański, S. Zabłocki, Warszawa 2003, s.
    849; T. Grzegorczyk: Kodeks postępowania karnego. Komentarz, wyd. IV,
    Kraków 2005, s. 479; L. K. Paprzycki, w: J. Grajewski, L. K. Paprzycki,
    M, Płachta, Kodeks postępowa-nia karnego. Komentarz, Kraków 2003, s.
    472). Sąd Najwyższy w niniejszej sprawie podziela zaprezento-wane
    stanowiska doktryny.

    za http://www.sn.pl/orzecznictwo/bpk/0606/2006-06.pdf

    > Winyl
    a Ty czytałeś?

    Piotr A.

  • 8. Data: 2010-06-14 22:55:47
    Od: Piotr M <x...@x...xx>

    W dniu 14 czerwca 2010 18:44, Piotr A. pisze:

> [...]
    > szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego."

    > teraz pytanie, co to "stosunek towarzyski" :-)

    Pewnego dnia kupuje w sklepie film. Idąc ulicą zostaje zaczepiony przez
    Ciebie i zapytany która godzina. Widząc Cie pierwszy raz w życiu na
    oczy, odpowiadam i jednocześnie dostrzegam, że bardzo zaciekawił Cie mój
    film. Po krótkiej o nim rozmowie, pożyczam Ci go i umawiamy się że
    oddasz jutro wieczorem. To jest stosunek towarzyski :)

    --
    pzdr, Piotr M

    "Najczęstsze kłamstwo w Internecie?
    - Szukałem, ale nie znalazłem."

  • 9. Data: 2010-06-14 22:57:15
    Od: Piotr M <x...@x...xx>

    W dniu 13 czerwca 2010 17:17, winyl pisze:
    > Rozpowszechnianie w sieci,nawet pożyczenie sąsiadowi,koledze z pracy czy
    > cioci, dziadkowi,nawet oryginału, już nie jest legalne i podlega karze.

    Moje prywatne rzeczy mogę pożyczać komu tylko zechcę.

  • 10. Data: 2010-06-15 11:40:05
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Tue, 15 Jun 2010 00:57:15 +0200, Piotr M napisał(a):

    > Moje prywatne rzeczy mogę pożyczać komu tylko zechcę.

    Rzeczy tak. Na przykład opakowanie od płyty z filmem - możesz je dać komu
    chcesz, a nawet możesz je przybić do publicznego płotu ;-)

    Pozdrawiam,
    Henry