  • 31. Data: 2010-06-28 07:57:16
    Temat: Re: prawa autorskie
    Od: Agaton <g...@w...pl>

    W dniu 28-06-2010 08:40, januszek pisze:

    > A jak z takiej plytki zainstaluje system uzywajac legalnego klucza to
    > co?

    Jeżeli masz licencję to jesteś legalny. Określenie "lewy" Windows, czy
    też inny program znaczy, że nie masz licencji.

  • 32. Data: 2010-06-28 09:36:00
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-06-28 08:39, Użytkownik januszek napisał:

    > Sprecyzuj czy masz na mysli nosnik lub kopie nosnika instalacyjnego
    > systemu Windows czy klucz?

    Kopię nośnika.

    Pozdrawiam

  • 33. Data: 2010-06-28 09:38:56
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (28.06.2010 09:57), Agaton wrote:

    > Jeżeli masz licencję to jesteś legalny. Określenie "lewy" Windows, czy
    > też inny program znaczy, że nie masz licencji.

    Miałbym wątpliwości czy "jest legalny". IMHO płytka "z lewym Windowsem"
    (np. przegrana od znajomego) nadal jest "lewa". "Prawa" jest płytka z
    oryginalnym Windowsem, ewentualnie jej kopia.

    p. m.

  • 34. Data: 2010-06-28 09:39:10
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-06-28 09:01, Użytkownik .B:artek. napisał:

    > Jest utworem.

    Mam wątpliwości, a na pewno nie jest "utworem artystycznym".

    > Nie zawsze musi być. Ale my o Chomiku tutaj bardziej.

    Czyli jednak.

    > Pewnie z tego samego powodu, dla którego mój sąsiad łamiący codziennie
    > przepisy ruchu drogowego dostaje (tylko) 1-2 mandaty na rok. Nie każde
    > złamanie prawa w rzeczywistości spotyka się od razu z reakcją organów
    > wymiaru sprawiedliwości.

    Ten sąsiad może mieć szczęście ale chomik to największy tego rodzaju
    serwer w naszym kraju, zamyka sie mniejsze a jego nie. Dlaczego ?

    Pozdrawiam

  • 35. Data: 2010-06-28 09:42:52
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-06-28 09:06, Użytkownik Olgierd napisał:

    > Ale Chomik jest tylko usługodawcą, którego chroni art. 14 ust. 1 ustawy o
    > świadczeniu usług drogą elektroniczną.

    Sprawa jest bardziej skomplikowana, w takim przypadku odpowiednie
    organizacje żądają usuwania treści spornych i właściciele serwerów
    usuwają, chomik nie usuwa, każdy inny właściciel takiego serwera
    dostał by przy braku współpracy za współudział a chomika nic nie
    rusza.

    Pozdrawiam

  • 36. Data: 2010-06-28 09:43:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Jun 2010, Agaton wrote:

    > Jeżeli masz licencję to jesteś legalny. Określenie "lewy" Windows, czy też
    > inny program znaczy, że nie masz licencji.

    Mam dwie prośby: o nieodsyłanie do CAŁYCH ustaw, bo to jest metoda na
    nie powiedzenie niczego (po polsku: jak jest powód na powołanie się
    na ustawę PA, to sens ma tylko wskazanie który przepis ma zastosowanie),
    a druga to o ograniczenie zapasu nisko latających kwantyfikatorów.

    Na początek problem jest z rozróżnieniem, czy pisząc "legalność" masz
    na myśli "stosowanie się do umowy", dające ew. prawo dysponentowi PA
    do dochodzenia roszczen, czy naruszanie przepisów karnych.

    Wedle mojej najlepszej wiedzy, *karnej* sankcji z PA podlegają pewne
    czyny związane z "wejściem w nieuprawnione posiadanie" oprogramowania,
    a fakt posiadania licencji ... niczego nie rozstrzyga.
    To, że pewne *prawa* do (korzystania z) programu przysługują jedynie
    posiadaczowi licencji, nie jest tożsame z karalnością nieposiadacza.

    Może jakiś przykład: załóżmy, że miałbym w przeszłości jakiś "legalny"
    program. Tylko z licencją na używanie.
    I moje prawa do do tej licencji wygasły - czy to w wyniku upłynięcia
    5 lat (mający ciągle w pamięci, że w przypadku części programów po
    5 latach licencja wygasa z "defaultu" zaś w przypadku MS Win należy
    nie rzadziej niż co 5 lat reinstalować - ręka w górę :P), czy to
    wskutek tego że sprzedałbym taki program, korzystając z art.51 PA.
    Być może naruszając (umyślnie lub nieumyślnie) ewentualny zapis
    *umowy*, nakazujący "wydanie wszystkich kopii" nowemu nabywcy.

    Załóżmy, że u mnie, "nieposiadacza" licencji, została sobie jakaś
    zapomniana kopia zapasowa "instalki".
    Ale samej umowy *o użytkowanie* nie naruszę.
    Wypełniam więc wszelkie kryteria Twojego opisu - nie mam licencji,
    mam nośnik.
    Wg Twojego opisu, fakt "sposobu wejścia w posiadanie" jest bez
    znaczenia (wymieniłeś jedynie "posiadanie licencji") jako JEDYNE
    kryterium "piractwa").

    To ja bym uprzejmie prosił o wskazanie, który przepis PA naruszyłbym
    w takim hipotetycznym przypadku.
    Karny najlepiej, aby móc mówić o "nielegalności".

    pzdr, Gotfryd

  • 37. Data: 2010-06-28 09:46:07
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-06-28 09:57, Użytkownik Agaton napisał:

    > Jeżeli masz licencję to jesteś legalny. Określenie "lewy" Windows, czy
    > też inny program znaczy, że nie masz licencji.

    To że nie mam licencji nie oznacza że nie mogę mieć kopii płytki
    która należy do znajomego. Gdybym tego lewego windowsa miał
    zainstalowanego na komputerze sprawa była by jednoznaczna.
    W momencie kiedy jest to tylko kopia na płytce nie jest i nie
    było jeszcze wyroku skazującego za posiadanie takiej płytki
    w jednym egzemplarzu.

    Pozdrawiam

  • 38. Data: 2010-06-28 09:49:10
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (28.06.2010 11:39), RadoslawF wrote:

    > Ten sąsiad może mieć szczęście ale chomik to największy tego rodzaju
    > serwer w naszym kraju, zamyka sie mniejsze a jego nie. Dlaczego ?

    Zamyka się mniejsze, bo nie ma się pomysłu jak zgodnie z literą i duchem
    prawa zapewnić "porządek", to się zamyka bezprawnie (na pewno niezgodnie
    z duchem, a chyba też i z literą prawa).

    Tak jak z tymi słynnymi dopalaczami - najazd organów kontrolnych w celu
    "zakontrolowania na śmierć" - przy czym nawet się z pozornym celem
    kontroli nie kryją, wręcz chwalą.

    A Chomik? Może ma dobrych prawników? Może jest zbyt duży? Może ma
    szwagra w Policji lub w mediach? A może po prostu jest ostatni w kolejce
    i przyjdzie na niego czas.

    p. m.

  • 39. Data: 2010-06-28 10:37:51
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (28.06.2010 11:46), RadoslawF wrote:

> [...]
    > W momencie kiedy jest to tylko kopia na płytce nie jest i nie
    > było jeszcze wyroku skazującego za posiadanie takiej płytki

    To że nie ma wyroku, nie znaczy że nie będzie (z resztą, nie jestem
    przekonany czy rzeczywiście nie było).

    A IMHO jest to dość jasne - zwielokrotniłeś w jakimś celu. Mogłeś chcieć
    używać (ale się rozmyśliłeś), w celu przetestowania nagrywarki, "dla jaj".

    Jeżeli przekonasz "odnośne czynniki" że to były 2 ostatnie przypadki, to
    rzeczywiście jesteś "czysty". Tyle że raczej będzie trudno ...

    p. m.

  • 40. Data: 2010-06-28 11:10:55
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-06-28 12:37, Użytkownik mvoicem napisał:

    > To że nie ma wyroku, nie znaczy że nie będzie (z resztą, nie jestem
    > przekonany czy rzeczywiście nie było).

    Za samo posiadanie u na nie było.

    > A IMHO jest to dość jasne - zwielokrotniłeś w jakimś celu. Mogłeś chcieć
    > używać (ale się rozmyśliłeś), w celu przetestowania nagrywarki, "dla jaj".

    Ja jej nie "zwielokrotniłem", ja ją posiadam.

    > Jeżeli przekonasz "odnośne czynniki" że to były 2 ostatnie przypadki, to
    > rzeczywiście jesteś "czysty". Tyle że raczej będzie trudno ...

    Analizowałem wyroki padające po wcześniejszym zarekwirowaniu u
    podejrzanego komputera i kolekcji płytek. Wyroki były za używanie
    (programy były instalowane na komputerze) i za rozpowszechnianie.
    Z wyrokiem za posiadanie nie spotkałem się, pomijam posiadanie
    w wielu kopiach co było traktowane jako piracie kopie przeznaczone
    do sprzedaży.