  • 1. Data: 2003-06-26 13:36:32
    Temat: praca i odpracowywanie wolnego dnia
    Od: "grafi" <g...@s...USUNTO.pl>

    Witam

    Mam taki problem: w zeszlym tygodniu (tym z dlugim weekendem) moja firma
    ustanowila piatek jako wolny od pracy, ale z koniecznoscia odpracowania w
    najblizsza sobote. Ja natomiast caly zeszly tydzien (od poniedzialku do
    niedzieli) bylem na zwolnieniu lekarskim. Dzisiaj zapytalem w kadrach czy ja
    rowniez musze odpracowac ow piatek - odpowiedz: tak, a jednoczesnie
    dowiedzialem sie, ze dzien ten bedzie naliczony jako 75% stawki, gdyz bylem
    na zwolnieniu. Czy to jest normalne w takich przypadkach ? Wydawalo mi sie,
    ze jesli juz mam odpracowywac, to za 100% stawki. Mozecie powiedziec jak to
    powinno byc ? Pracuje na umowe o prace.

    Pozdrawiam
    grafi

  • 2. Data: 2003-06-26 14:45:02
    Temat: Re: praca i odpracowywanie wolnego dnia
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "grafi" <g...@s...USUNTO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > najblizsza sobote. Ja natomiast caly zeszly tydzien (od poniedzialku do
    > niedzieli) bylem na zwolnieniu lekarskim.

    Czyli przysługuje Ci wynagrodzenie za każdy z dni pracy, które w tym okresie
    miały miejsce, zgodnie z art. 92 kp.

    > Dzisiaj zapytalem w kadrach czy ja
    > rowniez musze odpracowac ow piatek - odpowiedz: tak,

    Tak, gdyż art. 1299 kp stanowi, że "Wymiar czasu pracy, wynikający z norm
    określonych w art. 129, ulega obniżeniu w okresie rozliczeniowym o liczbę
    godzin usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy, przypadającą do
    przepracowania w okresie tej nieobecności, zgodnie z przyjętym rozkładem
    czasu pracy".

    Czyli innymi słowy: zgodnie z przyjętym rozkładem pracy w Twoim zakładzie
    piątek nie był dniem pracy, a więc nie można mówić, że w tym dniu doszło do
    Twojej usprawiedliwionej nieobecności w pracy, wpływającej na zmniejszenie
    wymiaru czasu pracy.

    > a jednoczesnie
    > dowiedzialem sie, ze dzien ten bedzie naliczony jako 75% stawki, gdyz
    bylem
    > na zwolnieniu.

    A to już podwójna bzdura. Po pierwsze za czas usprawiedliwionej nieobecności
    do pracy pracownik zachowuje generalnie prawo do 80% wynagrodzenia (z
    zastrzeżeniami określonymi w art. 92 kp), a nie 75%. A po za tym ta sobota
    będzie normalnym dniem pracy, w którym Ty normalnie będziesz pracować i w
    związku z tym nie ma podstaw do wypłacenia wynagrodzenia na innych zasadach.

    A jak nie będą chcieli zapłacić, to możesz w ciągu trzech lat pozwać
    pracodawcę o zapłatę niewypłaconego wynagrodzenia, ale wcześniej powinieneś
    próbować ugodowo sprawę załatwić.

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 3. Data: 2003-06-27 06:12:54
    Od: "grafi" <g...@s...USUNTO.pl>

    > A jak nie będą chcieli zapłacić, to możesz w ciągu trzech lat pozwać
    > pracodawcę o zapłatę niewypłaconego wynagrodzenia, ale wcześniej
    powinieneś
    > próbować ugodowo sprawę załatwić.

    wielki dzieki za szybka odpowiedz

    Pozdrawiam