  • 1. Data: 2003-12-05 09:13:05
    Temat: praca, ciaza i same problemy
    Od: "ELioT" <t...@N...pl>

    Witam,
    mam taki problem.
    Moja zona zaczela prace na umowe o prace w lutym br. umowa była do
    listopada. Zostala ona podpisana na 300 zl brutto 1/4 etatu, podczas gdy
    pensja na reke wynosila 1.500 zl netto. Wyplacana do lapki. Wiem, ze to na
    czarno ale alternatywa bylo siedzenie w domu wiec się zgodzila.
    Do tego dochodzila prowizja od sprzedazy, od której pracodawca pobieral 10%
    na podatek. Reszta do reki. Srednio miesięcznie za ten okres wyszlo 2.700 zł
    netto.
    W listopadzie okazalo sie, ze zona jest w ciazy. Nadal pracuje, jednak
    pracodawca chce podpisac z nia nadal umowe na 300 zl brutto, twierdzac, ze
    da podwyzke w 7 miesiacu ciazy by urlop macierzynski byl platny na
    normalnych warunkach.
    Pytanie: jaka jest szans zmuszenia pracodawcy do podpisania umowy na
    autentycznych warunkach zatrudnienia czyli 1.500 zł netto + prowizja. Nie
    chce sie dogadac w zaden sposob.
    Moze ktos pomoc??

    pzdr
    Tomek

  • 2. Data: 2003-12-05 22:52:28
    Temat: Re: praca, ciaza i same problemy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Moim zdaniem wymusić tego na pracodawcy nie można. Ale można zbierać
    dowody na faktyczną wysokość wynagrodzenia. A później dowody te w razie
    problemu można przedstawić prokuratorowi, bo to co robi pracodawca, to
    stanowi przestępstwo z art. 219 kk.

  • 3. Data: 2003-12-06 15:36:14
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...neostrada.pl>

    On Fri, 05 Dec 2003 23:52:28 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > bo to co robi pracodawca, to
    > stanowi przestępstwo z art. 219 kk.
    Ale jeżeli jesteście w sytuacji podbramkowej i musicie się godzić na
    warunki pracodawcy, to możecie jeszcze zaproponować mu, że weźmiecie na
    siebie te dodatkowe koszty, z powodu których facet Was oszukuje, czyli
    ZUS, bo jeśli jej pensja zmieni się z 300 na 1500 zł na 2 miesiące przed
    porodem, to ZUS uzna ją za oszustkę (jak już uznał mnóstwo kobiet w
    podobnej sytuacji).
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 4. Data: 2003-12-08 11:37:38
    Od: "ELioT" <t...@N...pl>

> [...]
    > dowody na faktyczną wysokość wynagrodzenia. A później dowody te w razie
    > problemu można przedstawić prokuratorowi, bo to co robi pracodawca, to

    Czy wystarczy dokument wystawiony do banku przez pracodawcę w związku ze
    staraniem się o kredyt? Widnieje na nim kwota 1.500 zł brutto a nie 300 zł.
    Bo inne dowody to raczej ciężko znaleźć - pilnuje się by nic nie podpisać.

    pzdr
    Tomek

  • 5. Data: 2003-12-08 18:32:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "ELioT" <t...@N...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    zł.
    > Bo inne dowody to raczej ciężko znaleźć - pilnuje się by nic nie

    Moim zdaniem tak. Plus ewentualne zeznania świadków, że pracowała na
    pełnym etacie.

  • 6. Data: 2003-12-09 13:58:41
    Od: l...@o...pl

    Witaj
    ja na waszym miejscu nie zgodzilabym sie na podwyzszenie pensji w 7 miesiacu
    ciazy poniewaz ZUS takie przypadki kwestionuje. Malo tego gdy wystepuja znaczne
    wahania w rozmiarze dochodow podstawa do wyliczenia zasilku maciezynskiego moga
    byc dochody nawet z ostatnich 12 miesiecy. Moja kolezanke zalatwili tak, ze
    zaklad pracy wyplacil jej zasilek maciezynski na podstawie wynagrodzenia z
    ostatnich 6 miesiecy, ale ZUS to zakwestionowal i musiala zwrocic caly zasilek.
    A to juz jest spory wydatek.