  • 1. Data: 2006-04-15 18:55:20
    Temat: pozew zbiorowy- luźne rozważania
    Od: kesser <k...@g...pl>

    Witam
    Właśnie w wiadomościach podali, że opłata 500 pln pobierana przy
    pierwszej rejestracji auta sprowadzonego była nieprawnie pobierana(dot.
    kart pojazdu). Jednocześnie ministerstwo ogłosiło że nie będzie zwracać
    chyba, że ktoś wytoczy proces. I tak się zastanawiam:
    1. czy żeby zminimalizować koszty nie można by wytoczyć procesu zbiorowego?
    2. Czy przeciwko instytucjom państwowym można zakładać sprawy w sądach
    grodzkich? Jeśli tak to czy przy ewentualnej wygranej sąd może zasądzić
    zwrot kosztów powództwa przez stronę pozwaną?

    PS Podobnie chyba sprawa się ma z akcyzą która też chyba orzeczono
    pobierana była nieprawnie.

  • 2. Data: 2006-04-15 21:43:34
    Temat: Re: pozew zbiorowy- luźne rozważania
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    kesser [###k...@g...pl.###] napisał:

    > 1. czy żeby zminimalizować koszty nie można by wytoczyć procesu
    > zbiorowego?

    Nie, bo miał byś kłopot z ustaleniem, kto jest stroną procesu. Zresztą
    wpis jest pobierany jako procent od kwoty, więc nic by to nie
    zmieniło. Natomiast ja się zastanawiam, czy czasem tego nie można by
    było dochodzić w drodze postępowania nakazowego. W sumie raczej
    wierzytelność w obliczu orzeczenia sądu jest bezsporna. Wówczas można
    by było ułożyć jeden szimel w postaci wniosku o wydanie nakazu
    zapłaty. Każdy zainteresowany pobierał by sobie go z jakiegoś serwera
    i składał wnosząc opłatę. Miesiąc i ma tytuł wykonawczy.

    > 2. Czy przeciwko instytucjom państwowym można zakładać
    > sprawy w sądach grodzkich?

    Tak, choć moim zdaniem ministrowi, który publicznie twierdzi, że ma w
    d... obowiązujące prawo i choć okradziono obywateli, to jak
    obywatelowi się to nie podoba, to niech idzie do sądu pozostaje już
    tylko seppuku, i to rytualne wykonane tępą linijką. Innego wyjścia
    honorowego nie widzę z tej sytuacji.

    > Jeśli tak to czy przy ewentualnej wygranej
    > sąd może zasądzić zwrot kosztów powództwa przez stronę pozwaną?

    Z całą pewnością zasądzi. Co więcej, to jeśli tych powództw będzie
    wystarczająco dużo, na tyle dużo że koszty procesów poniesione przez
    Skarb Państwa przekroczą kwotę o której mowa w art,. 296 kk, to moim
    zdaniem spokojnie można autora pomysłu stawiać przed sądem za
    spowodowanie strat. Przecież z góry wiadomo, że Urzędy to będą
    przegrywać.