  • 11. Data: 2007-01-14 18:17:26
    Temat: Re: poslizgniecie-odpowiedzialnosc-429kc
    Od: "T" <t...@p...onet.pl>

    > Art. 415 kc "Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest
    > do jej naprawienia"

    Si, i nie ulega watpliwosci, ze wyrzadzona zostala szkoda, ale:

    "kto z WINY swej.."

    I tu cofajac sie do poczatkow - wina - w doktrynie ujmowana poprzez wskazanie na
    dwa elementy:
    1. subiektywny, czyli nagannosc decyzji podjetej przez dana osobe;
    2. obiektywny - BEZPRAWNOSC podjetego dzialania/zaniechania

    I wlasnie tej bezprawnosci chce sie teraz czepic. Bo przeciez bezprawnosc =
    niezgodnosc z porzadkiem prawnym, w tym - z przepisami pr. (a wlasciwie z
    wyrazonymi w nich zakazami/nakazami) i zasadami wspolzycia spolecznego. Czyli -
    aby czyn byl bezprawny, zachowanie sprawcy musi stanowic niedopelnienie
    ciazacego na nim z mocy przep. pr. / zas. wspolzycia spol. obowiazku.

    Dopiero wtedy mozna mowic o bezprawnosci.

    A dopiero gdy mozna mowic o bezprawnosci - mozna rozwazac element subiektywny
    winy dla stwierdzenia, czy owa wina zaistniala i czy w polaczeniu z zaistnieniem
    szkody rodzi odpowiedzialnosc deliktowa z art. 415 kc.

    Tymczasem w podanej przeze mnie sytuacji obowiazek firmy sprzatajacej wynikal
    nie z przep. pr. ani z zas. wspolzycia spol., a - z umowy. Niewatpliwie jego
    naruszenie kaze siegnac do art. 471 kc. Czy jednak niedopelnienie tegoz
    obowiazku umownego skutkuje odpowiedzialnoscia deliktowa wobec osob trzecich w
    stosunku do laczacego kontrahentow stosunku prawnego?

    Konkludujac - czy w takim przypadku w ogole mozliwe jest zaistnienie winy
    wskazanej jako przeslanka odpowiedzialnosci deliktowej? Czy zaniechanie firmy
    sprzatajacej uznac mozna za bezprawne?

    Ciagle mi sie kolacze ta sprawa po glowie, stad w/w watpliwosci. Prosze o sugestie.

  • 12. Data: 2007-01-14 18:45:42
    Temat: Re: poslizgniecie-odpowiedzialnosc-429kcpliwo
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    T napisał(a):

    > Prosze o sugestie.

    Przyjmij że mam rację, albo powiedz mi do czego ci to potrzebne?

    --
    @2007 Johnson

  • 13. Data: 2007-01-15 06:45:12
    Od: "T" <t...@p...onet.pl>

    > Przyjmij że mam rację, albo powiedz mi do czego ci to potrzebne?

    Nie moge przyjac, ze masz racje, bo nie jestem o tym przekonana. no i wlasnie
    mialam nadzieje, ze mnie przekonasz. Zreszta osobiscie nie znam prawnika, ktory
    "przyjalby", ze ktos ma racje, nie bedac o tym przekonanym wlasnie.

    Do czego mi to potrzebne... powiedzmy, ze rozwazania sa czysto teoretyczne.

  • 14. Data: 2007-01-15 07:09:50
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    T napisał(a):

    > Nie moge przyjac, ze masz racje, bo nie jestem o tym przekonana. no i wlasnie
    > mialam nadzieje, ze mnie przekonasz.

    Nie jestem teoretykiem, więc teorii nie zaprezentuje. (kam jest
    teoretykiem :), może spróbuje?)
    Według mnie bezprawność (bo rozumiem że o to tylko chodzi) II podmiotu
    jest pochodną obowiązku przyjętego w umowie.
    Zresztą to że obydwie osoby odpowiadają nie budzi wątpliwości w
    orzecznictwie (przeczytaj jeśli chcesz, ale raczej z uzasadnieniami):

    2003.04.16 wyrok SN II CKN 1466/00

    Nawet skuteczne powierzenie czynności osobie trzeciej, które na
    podstawie art. 429 k.c. zwalnia od odpowiedzialności za szkodę
    wyrządzoną przez przedsiębiorstwo trudniące się zawodowo wykonywaniem
    danych czynności, nie wyklucza odpowiedzialności powierzającego za
    szkodę wyrządzoną jego własnym zaniedbaniem; najczęściej
    odpowiedzialność ta oparta będzie na art. 415 k.c.

    2003.02.19 wyrok SN V CKN 1681/00

    Bezprawność w rozumieniu art. 415 k.c. obejmuje swoim zakresem
    naruszenie przepisów prawa pozytywnego oraz zasad współżycia
    społecznego, a bezprawność zaniechania występuje wówczas, gdy istniał
    nakaz działania (współdziałania), zakaz zaniechania, czy też zakaz
    sprowadzenia skutku, jaki przez zaniechanie może być sprowadzony.

    > Do czego mi to potrzebne... powiedzmy, ze rozwazania sa czysto teoretyczne.

    Rozważania czysto teoretyczne mają sens tylko na uczelniach. A jak
    jesteś studentką to zwrócić się do odpowiedniego profesora.

    --
    @2007 Johnson

  • 15. Data: 2007-01-15 19:03:22
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Johnson napisał(a):
    > (kam jest teoretykiem :), może spróbuje?)

    skąd to przypuszczenie? ;)

    KG

  • 16. Data: 2007-01-16 15:31:50
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kam napisał(a):

    > skąd to przypuszczenie? ;)

    Takie wrażenie :)
    Wydajesz się za mało "twórczy" w interpretacji jak na praktyka ;) (bez
    obrazy)

    --
    @2007 Johnson

  • 17. Data: 2007-01-16 16:38:45
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Johnson napisał(a):
    > Takie wrażenie :)
    > Wydajesz się za mało "twórczy" w interpretacji jak na praktyka ;) (bez
    > obrazy)

    nie wszędzie trzeba być twórczym :)
    zresztą tych za bardzo twórczych nie lubię, chyba że potrafią jakoś
    swoją twórczość uzasadnić :)

    KG