  • 11. Data: 2003-08-19 18:03:08
    Temat: Re: policja - czy policjant moze...
    Od: "bAnan" <n...@n...pl>

    SDD wrote:
    > Mozna prosic akt prawny ?
    > Oczywiscie, ze JESLI RADAR - TO Z ATESTEM - ale jesli nie radar,
    > tylko predkosciomierz scigajacego samochodu policyjnego (zapewne
    > predkosciomierz z atestem) - to jakie widzisz prawne przeszkody ???

    o metrologi slyszal?
    kazdy przyrzad mierniczy musi miec swiadectwo legalizacji (pieczateczka
    GUMiJ), ze to co pokazuje, to prawda

    liczniki w samochodach moga wskazywac wiecej, niz wynosi predkosc
    rzeczywista, KD przewiduje zroznicowane kary w zaleznosci od tego o ile
    predkosc zostala przekroczona. za pomoca licznika nie mozna wiec precyzujnie
    okreslic o ile predkosc zostala przekroczona, a co za tym idzie jaka nalezy
    wymierzyc kare

    generalnie: jezeli nie mozna ustalic z ustawowa dokladnoscia (mozesz
    poszukac sobie jakie wymogi spelniac musi sprzet do badania predkosci
    uzywany przez policje) danej wielkosci i nie wazne czy jest to predkosc, czy
    zawartosc alco we krwi, osoba obwiniona o wykroczenie (lub podejrzana o
    przestepstwo w 2. przypadku i >0.5 promila) nie moze zostac uznana winna.

    --
    pozdro, bAnan

  • 12. Data: 2003-08-19 21:30:50
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Uzytkownik "SDD" <n...@s...strefa.pl> napisal w wiadomosci
    .

> [...]
    > samochodu policyjnego (zapewne predkosciomierz
    > z atestem) - to jakie widzisz prawne przeszkody ???

    Skad wiesz, ze 'z atestem'? Kiedys mialem do czynienia z pojazdem (nowy, z
    wszystkimi homologacjami itepe), który przy 80km/h pokazywal ponad
    100km/h...

  • 13. Data: 2003-08-20 06:09:59
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > A czy urządzenie pomiarowe-sprawdzające nie powinno mieć jakiegoś atestu?
    > Ktoś kiedyś pisał na grupie samochodowej, że gdzieś stali pod takim miejskim
    > radarem nad ulicą i też wręczali mandaty.

    Nie musi. Wciaz do znudzenia powtarzam, ze sad ma prawo do swobodnej
    oceny dowodow ;)

  • 14. Data: 2003-08-20 06:12:35
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > o metrologi slyszal?
    > kazdy przyrzad mierniczy musi miec swiadectwo legalizacji (pieczateczka
    > GUMiJ), ze to co pokazuje, to prawda

    A jaki to ma zwiazek z kodeksem wykroczen i kodeksem drogowym ? Wskaz
    tam odwolanie do metrologii ;-))))))))))

  • 15. Data: 2003-08-20 06:33:07
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Uzytkownik "Ali Gator" <a...@i...pl> napisal w wiadomosci

    > Nie tyle prawne co logiczne - chocby taka, ze policjant móglby naduzyc
    prawa
    > (albo zwyczajnie sie pomylic) i zaczac wmawiac kierowcy, ze za szybko
    > jechal.

    Czyli aby nie wmawial kierowcy ze przejechal skrzyzowanie na czerwonym
    swietle potrzeba fotki??? Przeciez tez moze naduzyc prawa.
    Czy jestes za likwidacja policji ??

    Pozdr
    Leszek

  • 16. Data: 2003-08-20 06:40:38
    Od: "Ali Gator" <a...@i...pl>

    > Czyli aby nie wmawial kierowcy ze przejechal skrzyzowanie na czerwonym
    > swietle potrzeba fotki??? Przeciez tez moze naduzyc prawa.

    Czerwonego swiatła inaczej udowodnić nie może. Do pomiaru prędkości ma
    natomiast określone urządzenia, więc niech się ich trzyma.

    > Czy jestes za likwidacja policji ??

    A skąd ten wniosek?
    Jestem za logicznym udowadnianiem winy, nie za likwidacją policji.

    Pzdr

    A.

  • 17. Data: 2003-08-20 08:22:35
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Ali Gator" <a...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Czerwonego swiatła inaczej udowodnić nie może.

    Może bez fotki czyli stwierdzić naocznie albo na podstawie fotki.Z Twojego
    poprzedniego postu wynika że oświadczenie policjanta jest g... warte bo może
    "nadużyć prawa". Jeśli może to zrobić (to znaczy stwierdzić wykroczenie
    ktrego nie było) w przypadku przekroczenia prędkości to może to również
    zrobić w przypadku czerwonego światła (czyli ukarać Cię gdy Ty przejechałeś
    na zielonym).

    >Do pomiaru prędkości ma natomiast określone urządzenia

    Gdzie określone? PoRD mówi że policjant UPRAWNIONY jest do używania urządzeń
    kont.-pom. a nie zobowiązany. A więc MOŻE mierzyć prędkość nawet na "oko".
    Od sądu jedynie zależeć będzie czy da takiemu "dowodowi" wiarę.
    Żeby nie rozwlekać wątku ( a temat był już wyczerpująco omawiany kilka razy)
    powiem tylko że znany mi jest fakt ukarania kierowcy przez sąd grodzki w
    Poznaniu za przekroczenie prędkości na podstawie wskazań prędkośiomierza
    radiowozu.
    Z tym że wtedy przekroczona prędkość wynosiła ponad 100 na 40.Dowodem w
    sprawie są wtedy zeznania policjantów.

    > Jestem za logicznym udowadnianiem winy, nie za likwidacją policji.

    Zrozumiałem że jesteś za pozbawieniem policji tzw.zaufania społecznego.Idąc
    dalej w tym kierunku policjant nie mógłby ukarać kierowcy za jazdę bez
    zapiętych pasów bo żądałbyś fotki w celu "logicznego udowodnienia winy"
    (wówczas należałoby zadać pytanie "po co policja której nikt nie wierzy") .
    Czy o to Ci chodzi??

    Pozdr
    Leszek

  • 18. Data: 2003-08-20 10:34:20
    Od: "bAnan" <n...@n...pl>

    Leszek wrote:
> [...]
    > prędkości to może to również zrobić w przypadku czerwonego światła
    > (czyli ukarać Cię gdy Ty przejechałeś na zielonym).

    Nie dostrzegasz subtelnej roznicy pomiedzy przejechaniem na czerwonym
    swietle lub zapieciem pasow, a przekroczeniem predkosci?
    Te pierwsze mozna ocenic z latwoscia, poza tym sa zdarzeniami "binarnym";
    Przekroczenie predkosci natomiast nie jest oceniane "na oko" tylko wlasciwie
    *zawsze* za pomoca przyrzadow. Jezeli jest to uzadzenie przeznaczone do
    badania V - radar, wideoradar itd. to ich wskazanie jest mocnym dowodem i
    wlsciwie, jezeli spelnione sa wymogi proceduralne (atesty itp.) nie ma o
    czym dyskutowac. W przypadku, gdy policjant korzysta z predkosciomierza,
    ktorego przeznaczenie jest zgola inne, bardzo latwo taki dowod podwazyc -
    np. dlatego, ze predkosciomerz samochodowy w przeciwienstwie do
    (wideo)radaru moze predkosc zawyzac, nie musi byc sprawny, przy okresowych
    badaniach technicznych sprawdzany nie jest... itp. itd.

> [...]
    > "logicznego udowodnienia winy" (wówczas należałoby zadać pytanie "po
    > co policja której nikt nie wierzy") . Czy o to Ci chodzi??

    Czy policjant moze oceniac trzezwosc kierowcy "na oko" i na tej podstawie,
    bez badan certyfikowanym uzadzeniem / analizy krwi, zabrac PJ? Sytuacja imho
    analogiczna.

    Byc moze rzeczywiscie przypadki karania za PP "na predkosciomierz" maja
    miejsce, wydaje mi sie jednak, ze w znakomitej wiekszosci nieprzyjecie w
    takim przypadku mandatu zakonczylo by sie na korzysc obwinionego.

    --
    pozdro, bAnan

  • 19. Data: 2003-08-20 10:40:05
    Od: "bAnan" <n...@n...pl>

    KrzysiekPP wrote:
    > A jaki to ma zwiazek z kodeksem wykroczen i kodeksem drogowym ? Wskaz
    > tam odwolanie do metrologii ;-))))))))))

    dyskusja zaczela odbiegac od ustawodawstwa w strone "mocy" dowodow w sadzie,
    dlatego tez pozwolilem sobie na wymienienie jednego z wielu punktow
    zaczepienia umozliwiajacych podwazenie wskazan omylnego predkosciomierza
    jako dowodu :)

    --
    pozdro, bAnan

  • 20. Data: 2003-08-20 10:41:35
    Od: "Ali Gator" <a...@i...pl>

    > Gdzie określone? PoRD mówi że policjant UPRAWNIONY jest do używania
    urządzeń
    > kont.-pom. a nie zobowiązany. A więc MOŻE mierzyć prędkość nawet na "oko".

    I mandaty i punkty też będzie wystawiał na oko...?

    > Z tym że wtedy przekroczona prędkość wynosiła ponad 100 na 40.Dowodem w
    > sprawie są wtedy zeznania policjantów.

    To co innego. Przekroczenie prędkości przędu 100km rozpozna każdy i każdy
    zdaje sobie sprawę jakie zagrożenie niesie ze sobą taka jazda. Ale co w
    przypadku 10-20km ponad normę?

    > Zrozumiałem że jesteś za pozbawieniem policji tzw.zaufania społecznego.

    Gdybyś został parę razy zatrzymany przez drogówkę jadąc np. nowym BMW, też
    miałbyś ograniczone zaufanie... ;-)

    >Idąc
    > dalej w tym kierunku policjant nie mógłby ukarać kierowcy za jazdę bez
    > zapiętych pasów bo żądałbyś fotki w celu "logicznego udowodnienia winy"

    Tego inaczej udowodnić się nie da, więc nie ma sensu kombinować. Zauważ
    tylko, że za pasy czy czerwone światło kara jest jedna, ale prędkość można
    przekraczać w różnym stopniu. IMO ani radiowóz ani własne oko nie są
    przyrządami do uzyskiwania takich pomiarów.

    Pzdr

    A.