  • 1. Data: 2002-03-15 17:45:00
    Temat: podzial mieszkania
    Od: "Lev-al" <l...@f...onet.pl>

    Witam,
    po rodzicach otrzymalismy z bratem mieszkanie w spadku. Zostalo
    przeprowadzone postepowanie spadkowe, wydane orzeczenie. Nikt niczemu nie
    zparzeczal. Oboje jestesmy tam zameldowani z rodzinami. Z ta tylko roznica
    ze brat tam mieszka, a ja nie. Teraz zaistniala koniecznosc sprzedazy tego
    mieszkania i podzial uzyskanej kwoty. Niestety, brat nie zgadza sie na
    polowe, argumentujac, ze to on ponosil wszelkie koszty zwiazane z oplatami
    remontowymi, wymiana instalacji, domofonu itp. Czy ma racje ? Przeciez caly
    czas mam okresolone ze nalezy mi sie polowa spadku. Zreszta przeciez nie
    placicl mi nic za uzytkowanie tej mojej polowy.
    Wiem, ze to wszystko glupio brzmi, ale coz...czasami i w rodzinie bywaja
    dziwne konflikty.

    Lev-al

  • 2. Data: 2002-03-15 22:43:53
    Temat: Re: podzial mieszkania
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Fri, 15 Mar 2002, Lev-al wrote:

> [...]
    > remontowymi, wymiana instalacji, domofonu itp. Czy ma racje ? Przeciez caly

    Współwłaściciele rzeczy powinni ponosić wydatki z nią związane w stosunku
    do wielkości udziałów (art. 207 KC w zw. z art. 1035).

    Zatem przy podziale spadku i zbyciu mieszkania należy ci się twój udział
    spadkowy (połowa wartości) pomniejszony o połowę wydatków jakie brat
    poniósł w okresie od przyjęcia spadku do jego podziału.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.

  • 3. Data: 2002-03-16 00:39:24
    Od: "Lev-al" <l...@f...onet.pl>

    Witam ponownie,
> [...]
    > spadkowy (połowa wartości) pomniejszony o połowę wydatków jakie brat
    > poniósł w okresie od przyjęcia spadku do jego podziału.

    Dziekuje za te wyjasnienia.
    No dobrze, ale gdybym komus wynajela ten jeden pokoj, ktory na mnie
    ewentualnie przypada, to odnioslabym z tego korzysci i mialabym nawet z
    czego zaplacic. A tak ani przychodnu, ani nic, tylko same wydatki ??? Nie
    mozna wiec tego potraktowac w ten sposob, ze owszem ja poniose polowe
    wydatkow jesli ktos poniesie - powiedzmy polowe kosztow wynajmu tego
    metrazu.
    Czy w tym przypadku planowane dopiero wydatki tez maja znaczenie ? Chodzi o
    planowane remonty w bloku.
    Czy wniosek sklada sie do sadu o podzial majatku czy o decyzje komornicza ?
    Czy w takiej sytuacji moge wystapic o adwakota z urzedu ? Czy moge sie
    starac o zwolnienie z kosztow, wplaty - jestem osoba bezrobotna.
    Aha, i jeszcze jedno wazne pytanie - jak sie ustosunkowac do grozb jakie
    otrzymuje od drugiego wspolwlasciciela poprze e-mail.

    Lev-al

  • 4. Data: 2002-03-16 08:32:36
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Sat, 16 Mar 2002, Lev-al wrote:

    > No dobrze, ale gdybym komus wynajela ten jeden pokoj, ktory na mnie
    > ewentualnie przypada, to odnioslabym z tego korzysci i mialabym nawet z

    Do wynajęcia potrzebna jest zgoda współwłaściciela.

> [...]
    > mozna wiec tego potraktowac w ten sposob, ze owszem ja poniose polowe
    > wydatkow jesli ktos poniesie - powiedzmy polowe kosztow wynajmu tego

    Najemca ponosi domyślnie jedynie drobne nakłady na utrzymanie lokalu,
    których przykładowe wyliczenie podano w art. 681 KC. Natomiast czynsz
    który płaci za wynajem, nawet jeśli zawarł umowę tylko z tobą (a brat
    milcząco się zgodził), należy się obu współwłaścicielom, tak jak inne
    pozytki z rzeczy wspólnej, w stosunku do udziałów.

    > Czy w tym przypadku planowane dopiero wydatki tez maja znaczenie ? Chodzi o
    > planowane remonty w bloku.

    Nie.

    > Czy wniosek sklada sie do sadu o podzial majatku czy o decyzje komornicza ?

    Możecie to zrobić w formie umowy o dział spadku i sąd nie jest wam
    potrzebny. Oczywiście jeśli macie problem z rozliczeniem się, bez sądu
    chyba się nie obejdzie.

    > Czy w takiej sytuacji moge wystapic o adwakota z urzedu ? Czy moge sie
    > starac o zwolnienie z kosztow, wplaty - jestem osoba bezrobotna.

    Być może, jeśli uzasadnisz.

    > Aha, i jeszcze jedno wazne pytanie - jak sie ustosunkowac do grozb jakie
    > otrzymuje od drugiego wspolwlasciciela poprze e-mail.

    Zawiadomić prokuraturę o przestępstwie?

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 5. Data: 2002-03-16 19:30:18
    Od: "Lev-al" <l...@f...onet.pl>

    Dziekuje za wszystkie informacje.
    Co musze dolaczyc do takiego wniosku do sadu o podzial majatku wspolnego ?
    Pozew jakies tam wyskrobie, ale nie wiem jakie jeszcze dokumenty.

    Lev-al

  • 6. Data: 2002-03-16 19:46:53
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Sat, 16 Mar 2002, Lev-al wrote:

    > Co musze dolaczyc do takiego wniosku do sadu o podzial majatku wspolnego ?
    > Pozew jakies tam wyskrobie, ale nie wiem jakie jeszcze dokumenty.

    Nie pozew, tylko wniosek, zniesienie współwłasności następuje w trybie
    nieprocesowym.

    Ponadto musisz w nim dokładnie określić rzecz mającą ulec podziałowi -
    w przypadku nieruchomości poprzez wskazanie nru księgi wieczystej, a w
    razie jej braku, nru z wypisu ewidencji geodezyjnej, oraz przedstawić
    dowody własności, w twoim przypadku postanowienie o stwierdzeniu nabycia
    spadku - art. 617 KPC.

    Zakładam przy tym że nie ma innego majątku spadkowego, albo został on
    podzielony bez animozji. Jeśli zamiast zniesienia współwłasności wniesiesz
    o dział spadku, musisz dołączyć trochę inne dokumenty - art. 680 KPC.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 7. Data: 2002-03-16 21:05:12
    Od: "Lev-al" <l...@f...onet.pl>

    > Nie pozew, tylko wniosek, zniesienie współwłasności następuje w trybie
    > nieprocesowym.

    To znaczy bez naszego udzialu, bez wizyt w sadzie itp. ?

    > Zakładam przy tym że nie ma innego majątku spadkowego, albo został on
    > podzielony bez animozji. Jeśli zamiast zniesienia współwłasności wniesiesz
    > o dział spadku, musisz dołączyć trochę inne dokumenty - art. 680 KPC.

    Z tym jest niekoniecznie tak. Inne rzeczy tez sa. Np. nie dostalam nic po
    rodzicach, zadnej rzeczy z domu. Pozostaje jeszcze dzialka, ktora ojciec
    jeszcze za zycia zapisala na nas dwoje, a teraz tez slysze argumenty, ze
    jest tylko jego. Zadnych dokumentow na to nie mam. Pewnie jest gdzies
    zapisane, ale nie wiem gdzie.

    Co jest wobec tego bardziej korzystne, mniej kosztowne, mniej nerwowe a przy
    tym dajace szanse ze druga strona zostanie zmuszona do podzialu majatku i
    oddania mi mojej czesci.

    A wlasnie - czesc - we wczesniejszyh listach napisal mi Pan o tych
    odliczeniach od mojej czesci jego kosztow na remonty. Ale przeciez to
    wchodzilo w sklad czynszu (fundusz remontowy), ktory potem w calosci (a nie
    w czesci przypadajacej na niego) odliczas sobie od dochodu przy rozliczeniu
    podatkowym. Czyli jakby sobie odliczyl rowniez moja czesc bezprawnie. Co z
    tym fantem ?

    Pozdrawiam
    Lev-al