    From: "sundayman" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: podsumowując...
    Date: Fri, 26 Nov 2010 18:01:51 +0100

    Po pierwsze chciałem podziękować za nad wyraz żywy odzew :)

    Po drugie - jeśli komuś się to przyda do czegokolwiek, to chciałbym wyjaśnić
    mój punkt widzenia w tej sprawie - o ile nie jest on jeszcze jasny.

    Otóż, prowadzę niewielką firmę - i codziennie - jak zapewne wszyscy mniejsi
    i więksi przedsiębiorcy, muszę działać w sposób możliwie
    konstruktywny. Problemy duże rozkładać na małe - a małe eliminować lub
    pomijać.
    Starając się w swoim działaniu być efektywnym - tj. wykonywać czynności
    przynoszące określone - pozytywne - skutki.

    Działania natomiast w rodzaju omawianego tutaj - to imho przejaw
    intelektualnego obskurantyzmu, tej plagi, która w Polsce
    jest przeszkoda i hamulcem dla wielu ludzi i spraw - "Hej robimy - potem się
    zobaczy - co z tego wyjdzie" - zazwyczaj wychodzi, no własnie tak.

    Nie podejmuję specjalnie dyskusji, czy działanie SM jest zgodne z prawem -
    bo zapewne jest.
    Można oczywiście zastanawiać się - na ile - i czy jest coś, co można
    wykorzystać "przeciwko" SM.
    Ponieważ, jak wszystkim wiadomo - prawo nie jest spójne (a już prawo
    dotyczące SM to zgroza), i w wielu przypadkach zapewne trzeba by długich
    procesów, aby ustalić gdzie jest "racja".

    Niemniej jednak jako obywatele powinniśmy pamiętać - co powtórzę - że prawo
    jako takie - nie jest ideą samą dla siebie, a narzędziem, które
    ma społeczeństwu służyć. Oczywiście - prawo jest ułomne, co jest w pewnym
    sensie naturalne - ponieważ nie możliwe jest "dopasowanie" go do każdej
    sytuacji.
    I właśnie tutaj jest pole do "racjonalnego stosowania" tego prawa. Jest to
    jedno z 2 narzędzi, którym my - jako użytkownicy tego prawa - dysponujemy.
    Drugim jest oczywiście możliwość zmiany tego prawa przez wybory, wpływanie
    na polityków itp działania "globalne".

    Ale imho ważniejsze jest działanie lokalne - ponieważ prawo źle stosowane,
    głupio i nieracjonalnie przestaje spełniać swoją funkcję.
    Wszyscy dostkonale wiedzą, że można działając "zgodnie z prawem" wykonać
    całą masę idiotyzmów , nieraz ogromnie szkodliwych.

    Niektórzy (...) wyjaśniają tutaj maluczkim, jak to uzasadnione jest
    wprowadzanie takich rozwiązań, powołując się na "prawa do korzystania", na
    "zyski z wynajmu", itp.
    Nieszczęście polega zaś na tym, że w niektórych przypadkach tego typu
    działania są ewidentnym "poprawianiem na siłę" tudzież "uszczęsliwianiem
    mimo woli",
    które - w ostatecznym rachunku nie przynosi niczego pożytecznego. Gorzej -
    przynosi straty.
    Ale - to, że efekty są złe - jak widać niektórym nie przeszkadza. Grunt - że
    jest "zgodnie z prawem".
    Oczywiście - nie twierdzę, że prawo należy łamać. Dlaczego ? Bo łamanie
    prawa jest generalnie szkodliwe.
    Czyli wyrządza szkodę. Ale też bywa i tak - że kurczowe trzymanie się
    nieracjonalnego prawa jest szkodliwe.
    Świat (również w tym sensie) nie jest czarno-biały. I od tego Bozia dała
    rozum- żeby go używać. Nie tylko do utrzymania równowagi.

    Działanie takie jak w omawianym przypadku to działanie odwrotne do tego, do
    którego ja sam jestem przyzwyczajony - a nawet więcej - jestem zmuszony,
    ponieważ postępując nieracjonalnie szybko poniósłbym tego konsekwencje.
    Tutaj oczywiście te konsekwencje poniesie nie "wynalazca" tejże koncepcji -
    tylko my - lokatorzy.

    Co do samej SM tutaj poniewieranej - muszę powiedzieć, że do tej chwili moja
    opinia o nich była zdecydowanie dobra. Lub przynajmniej - przychylna.
    Kilka spraw, które w innych SM musiały się oprzeć o sąd, aby okazały się
    wykonalnymi - tutaj przebiegały zaskakująco sprawnie a nawet - życzliwie.

    Stąd moje wzburzenie - bo dodatkowo zawierające w sobie pewne rozczarowanie.

    Dzisiaj już wiem, skąd wziął się cały pomysł, mamy tutaj (lokatorzy) pewną
    koncepcję działania i to rodzi nadzieję na polubowne załatwienie sprawy.
    O czym poinformuję kiedy będzie to poparte faktami.