  • 1. Data: 2005-05-18 17:47:22
    Temat: podobne domeny - nieuczciwa konkurencja?
    Od: "Grzegorz Hrynek" <t...@p...onet.pl>

    Witam grupowiczów.
    Szukałem w googlach i w archiwum grupy. Znalazłem kilka informacji ale nie
    bardzo mogę je dopasować do swojej sytuacji. Ale od początku.

    Dnia 26.10.2004 zarejestrowałem dla firmy domenę silniki-elektryczne.com.pl
    Firma zajmuje się sprzedażą silników elektrycznych.

    Ostatnio znalazłem domenę silniki-elektryczne.pl, która została zarejestrowana
    dnia 5.04.2005 (sprawdziłem na stronach NASKu) i również sprzedaje silniki
    elektryczne.

    W związku z tym mam pytanie - czy działalność tamtej firmy nie podchodzi pod
    nieuczciwą konkurencję? Znalazłem wcześniej informację, że można posiadać podobną
    domenę pod warunkiem, że nie prowadzi się tej samej działalności handlowej (ale
    te informacje dotyczyły nazw zastrzeżonych).
    Ponieważ moja domena została zarejestrowana wcześniej, to czy mogę domagać się
    "zaprzestania" sprzedaży tego samego produktu poprzez stronę internetową z
    wykorzystaniem tamtej domeny (silniki-elektryczne.pl) lub zmianę tamtej domeny
    na inną?
    Byłbym wdzięczny za odpowiedź - najlepiej popartą konkretnymi przepisami
    prawnymi (jeśli oczywiście coś mogę zrobić i takowe istnieją).

    Z Poważaniem

    Grzegorz Hrynek

  • 2. Data: 2005-05-18 19:05:13
    Temat: Re: podobne domeny - nieuczciwa konkurencja?
    Od: MiKey <u...@u...post.pl>

    Grzegorz Hrynek napisał(a):
    > Dnia 26.10.2004 zarejestrowałem dla firmy domenę silniki-elektryczne.com.pl
    > Firma zajmuje się sprzedażą silników elektrycznych.

    Wszystko wskazuje na całkowitą legalność - nazwa (domeny) wskazuje na
    przedmiot działalności. To normalne, na coś ta nazwa musi wskazywać. Czy
    fryzjerzy mogą zabronić konkurencji działania pod nazwą, szyldem Zakład
    Fryzjerski (nie firmą czy nazwą towarową!)? Nie. Przecież jakoś się
    muszą nazwać. A wariacje nazw nie pozwalają na nieskończoną dowolność.

    Kwestia nazw zastrzeżonych to zupełnie inna bajka... ale musiałbyś
    mieć zastrzeżony znak towarowy "silniki-elektryczne.com.pl" i dokładnie
    tak oznaczać produkty. Nie jako adres internetowy a nazwę produktu, czyli:
    silnik "Silniki-elektryczne.com.pl"

    --
    pzdr
    Michał Kordulewski GG: 5115

  • 3. Data: 2005-05-18 19:30:33
    Od: "pit" <p...@y...com>

> [...]
    > elektryczne.
    >
    > W związku z tym mam pytanie - czy działalność tamtej firmy nie podchodzi pod
    [...]

    Czy masz wylacznosc na uzywanie wyrazenia "silniki elektryczne"? Na pewno
    nie masz i miec nie mozesz, bo to sa potoczne slowa i nie podlegaja zastrzezeniu.
    Dlatego nie masz zadnych praw do domeny z tym wyrazeniem jesli zarejestrowala
    je sobie inna firma, niewazne czy przed rejestracja przez Ciebie domeny com.pl
    czy po. A to ze ta firma sprzedaje tam faktycznie silniki elektryczne, czyli uzywa
    tej domeny zgodnie z przeznaczeniem prowadzac rzetelny biznes - wrecz pieczetuje
    sprawe i ucina dalsze dyskusje.

    Gdybys mial firme o nazwie "CoolEngines" a jakas obca firma zarejestrowala sobie
    domene cool-engines.pl, mialbys podstawy do roszczen, nawet nie majac tej nazwy
    zastrzezonej, bo bylaby to nazwa unikalna i rozpoznawalna przez konsumentow.

    Dla "silniki-elektryczne" podstaw do roszczen nie masz zadnych.

    A gdybys mogl jednak miec, to puscic z torbami moglby Cie wlasciciel domeny
    silniki-elektryczne.com.

    pit

  • 4. Data: 2005-05-18 19:33:17
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Grzegorz Hrynek wrote:

> [...]
    > wykorzystaniem tamtej domeny (silniki-elektryczne.pl) lub zmianę tamtej domeny

    ROTFL

    A co, masz w Polsce wyłączność na handlem silnikami elektrycznymi?

    "Idź się wysusz" - jak powiedział profesor Gąbka do pewnego Deszczowca...

  • 5. Data: 2005-05-19 05:41:58
    Od: "Grzegorz Hrynek" <t...@p...onet.pl>

    Witam

    > Wszystko wskazuje na całkowitą legalność - nazwa (domeny) wskazuje na
    > przedmiot działalności. To normalne, na coś ta nazwa musi wskazywać. Czy

    Dziękuję za odpowiedź. To rozwiązuje moje wątpliwości.

    Pozdrawiam

    Grzegorz Hrynek

  • 6. Data: 2005-05-19 05:45:28
    Od: "Grzegorz Hrynek" <t...@p...onet.pl>

    Witam

> [...]
    > tej domeny zgodnie z przeznaczeniem prowadzac rzetelny biznes - wrecz pieczetuje

    OK. Jasno i klarownie.

> [...]
    > zastrzezonej, bo bylaby to nazwa unikalna i rozpoznawalna przez konsumentow.
    >
    > Dla "silniki-elektryczne" podstaw do roszczen nie masz zadnych.

    Rozumiem. Właśnie miałem wątpliwości jak to jest z nazwami zastrzeżonymi i
    niezastrzeżonymi. Dziękuję za odpowiedź.

    Pozdrawiam

    Grzegorz Hrynek

  • 7. Data: 2005-05-20 12:50:29
    Od: Tomasz <i...@a...pl>

    Grzegorz Hrynek napisał(a):
> [...]
    > Byłbym wdzięczny za odpowiedź - najlepiej popartą konkretnymi przepisami
    > prawnymi (jeśli oczywiście coś mogę zrobić i takowe istnieją).

    Jak chcial Pan zatrzymac tamta domene, to trzeba bylo wykupic wszyskie
    mozliwosci domen (.com, .org, .com.pl, .pl) a nie sie pytac czy tak
    mozna. Jak nie bylo pieniedzy to juz Pana sprawa, kazdy moze sobie
    zalozyc domene i nie ma zadnych restrykcji.