  • 1. Data: 2003-10-22 09:14:51
    Temat: podatek za wynajem mieszkania
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Mam pytanie odnosnie takiej sytuacji:
    Rodzice posiadaja 2 mieszkania A i B. Mieszkaja i sa zameldowani w
    mieszkaniu A, natomiast ja (syn) z zona mieszkamy i jestesmy zameldowani w
    mieszkaniu B.
    Za wynajem nic rodzicom nie place. Jedyne koszty jakie ponosze to czynsz +
    media (mozna powiedziez ze rodzice sa wlascicielami tylko na papierze).
    Czy urzad skarbowy "uwierzy" rodzicom ze oni nie czerpia z tego dochodu i
    udostepniaja te mieszkanie za darmo ?
    Boje sie ze za jakis czas US moze sie upomniec o podatek + odsetki.
    Czy moje obawy sa uzasadnione ? a jak tak to jak sie zabezpieczyc przed
    czyms takim ?

    Pozdrawiam i z gory dziekuje

  • 2. Data: 2003-10-22 10:19:34
    Temat: Re: podatek za wynajem mieszkania
    Od: "r@v" <r...@p...pl>

> [...]
    > Boje sie ze za jakis czas US moze sie upomniec o podatek + odsetki.
    > Czy moje obawy sa uzasadnione ? a jak tak to jak sie zabezpieczyc przed

    W takiej sytuacji powinienes/nas miec umowe uzyczenia a nie najmu.
    Wtedy US sie nie bedzie mogl przyczepic.

    Pozdrawiam,
    r@v

  • 3. Data: 2003-10-22 10:46:04
    Od: "Slayer" <s...@g...pl>

    r@v <r...@p...pl> napisał(a):

    > W takiej sytuacji powinienes/nas miec umowe uzyczenia a nie najmu.
    > Wtedy US sie nie bedzie mogl przyczepic.

    chyba że prowadzi w tym mieszkaniu działalność gospodarczą...

  • 4. Data: 2003-10-23 08:33:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Oct 2003, Slayer wrote:

> [...]
    >+ >
    >+
    >+ chyba że prowadzi w tym mieszkaniu działalność gospodarczą...

    Czekaj no, ostatnio było wałkowane na .podatki (w innym
    kontekście, ale ustawę przewertowałem z tego powodu).

    Skąd wziąłeś takie zastrzeżenie dla omawianego przypadku ??

    +++++
    2. Przychodem z działalności gospodarczej są również:
    8) wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych
    świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z wyjątkiem
    otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu
    przepisów o podatku od spadków i darowizn,
    -----

    Jak dla mnie "wyjątek" właśnie ma miejsce :)

    Również:
    +++++
    Art. 16. 1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości
    lub w części do używania innym osobom fizycznym i prawnym [...]
    uważa się wartość [...] czynszu, jaki przysługiwałby [...]
    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub
    potrzeby członków rodziny [...] nie ustala się wartości czynszowej
    tej nieruchomości lub jej części, a wydatki związane z nieruchomością
    nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.
    -----

    Tam nie widać wyłączenia do "używania na cele gospodarcze" !
    Tyle, że ani właściciel ani korzystający nie mogą zaliczać
    "wartości używania" w koszt - i tu mógłbym się zgodzić.
    Jakby było ich - mogliby zaliczać część kosztów w KUP.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)