  • 1. Data: 2004-11-23 15:23:26
    Temat: Interpretacja przepisow
    Od: "Użytkownik" <f...@a...this>

    Witam,

    Mam prosbe do grupowiczow, ktorzy faktycznie znaja sie na rzeczy. Ja w
    temacie jestem praktycznie zielony i poszukiwania w sieci niewiele mi
    pomogly.

    Otoz potrzebuje 1 dobrego przykladu zapisu w kodeksie ktory jest NIEJASNO
    sformułowany, mozna go łatwo interpretowac i dostosowywac do okolicznosci
    sprawy.
    Najbardziej zalezy mi na konkretnym linku.

    Z glosniejszych spraw, ktore podejrzewam przybraly taki obrot wlasnie przez
    intepretacje przepisow byly rozprawy zwiazane z obrona konieczna, kiedy to
    osoba zaatakowana przez napastnika zraniła go badz zabiła i sama stala sie
    oskarzonym.

    Zastanawialem sie rowniez nad prawem podatkowym, lub gospodarczym. Moze tam
    cos znajde? Oczywiscie to tylko przyklady, ktore wydaja mi sie odpowiednie,
    ale jesli macie inne propozycje to chetnie poczytam.

    Bede naprawde wdzieczny za pomoc

    Pozdrawiam

    ja

  • 2. Data: 2004-11-23 20:47:51
    Temat: Re: Interpretacja przepisow
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Użytkownik" <f...@a...this> napisał w wiadomości

    A coś takiego - kodeks karny:

    Art. 305. § 1. Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, udaremnia lub
    utrudnia przetarg publiczny albo wchodzi w porozumienie z inną osobą
    działając na szkodę właściciela mienia albo osoby lub instytucji, na rzecz
    której przetarg jest dokonywany, podlega karze pozbawienia wolności do lat
    3.

    § 2. Tej samej karze podlega, kto w związku z publicznym przetargiem
    rozpowszechnia informacje lub przemilcza istotne okoliczności mające
    znaczenie dla zawarcia umowy będącej przedmiotem przetargu albo wchodzi w
    porozumienie z inną osobą, działając na szkodę właściciela mienia albo osoby
    lub instytucji, na rzecz której przetarg jest dokonywany.

    ---------------------------------------

    Artykuł 305 przewiduje odpowiedzialność karną za wejście w porozumienie z
    inną osobą. Za usterkę legislacyjną należy uznać fakt powtórzenia tego
    znamienia zarówno w § 1, jak i § 2 art. 305. Przepis nie określa bliżej na
    czym miałoby polegać działanie objęte porozumieniem, nie wskazuje także na
    cel tego porozumienia. W tym zakresie art. 305 stanowi naruszenie
    konstytucyjnej zasady dostatecznej określoności czynu karalnego (art. 42
    Konstytucji RP). Prawdopodobnie znamię to miało opisywać zmowę uczestników
    przetargu, za którą groziła odpowiedzialność karna na gruncie art. 283 k.k.
    z 1932 r. Kodeks ten wskazywał wszakże na uczestników przetargu, używał
    ocennego sformułowania dla określenia porozumienia ("zmowa"), a także
    wyraźnie precyzował jego cel "podwyższenie lub obniżenie ceny". [Komentarz
    do art. 305 kodeksu karnego, [w:] A. Zoll (red.), G. Bogdan, K. Buchała, Z.
    Ćwiąkalski, M. Dąbrowska-Kardas, P. Kardas, J. Majewski, M. Rodzynkiewicz,
    M. Szewczyk, W. Wróbel, Kodeks karny. Część szczególna. Komentarz do art.
    278-363. Tom III, Zakamycze, 1999.}]

  • 3. Data: 2004-11-23 21:41:22
    Od: JanuszHr <h...@p...com>

    Dnia Tue, 23 Nov 2004 16:23:26 +0100, Użytkownik napisał(a):

> [...]
    > sprawy.
    > Najbardziej zalezy mi na konkretnym linku.

    a co Ty rozumiesz pod pojęciem "niejasno" sformułowany ?
    JanuszHr

  • 4. Data: 2004-11-23 21:59:17
    Od: "Użytkownik" <f...@a...this>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote in message

    > A coś takiego - kodeks karny: [cut!]

    jestem naprawde wdzieczny - wlasnie o konkretny przypadek mi chodzilo.
    dziekuje i pozdrawiam,

    ja

  • 5. Data: 2004-11-23 22:47:15
    Od: JanuszHr <h...@p...com>

    Dnia Tue, 23 Nov 2004 21:47:51 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > porozumienie z inną osobą, działając na szkodę właściciela mienia albo osoby
    > lub instytucji, na rzecz której przetarg jest dokonywany.

    mam wrażenie ,że ten przepis jest poprostu błędnie "napisany" i ciekawy
    jestem czy w dokumentach sejmowych nie jest tak:

    Art. 305. § 1. Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, udaremnia lub
    utrudnia przetarg publiczny albo w tym celu wchodzi w porozumienie z inną
    osobą działając na szkodę właściciela mienia albo osoby lub instytucji, na
    rzecz której przetarg jest dokonywany, podlega karze pozbawienia wolności
    do lat 3.

    Jak wiadomo w sejmie słowa się pojawiają i giną
    JanuszHr

  • 6. Data: 2004-11-23 23:19:47
    Od: "Użytkownik" <f...@a...this>

    "JanuszHr" <h...@p...com> wrote in message

    > a co Ty rozumiesz pod pojęciem "niejasno" sformułowany ?

    pozostawiajacy spore pole manewru przy interpretacji - nieuscislony,
    posiadajacy luki, obejmujacy zbyt szeroki zakres rzeczowy. najkrocej- szukam
    przepisow ktore wytrawnemu prawnikowi pozwola na zinterpretowanie zapisow w
    sposob dla niego potrzebny - problem polega na tym aby to byl jakis dobry
    przyklad, ktory rzuca sie w oczy.

    mam nadzieje ze wyrazam sie jasno :)
    pozdrawiam,
    ja

  • 7. Data: 2004-11-23 23:38:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "JanuszHr" <h...@p...com> napisał w wiadomości

    Trudno mi powiedzieć, jak jest w dokumentach sejmowych, bo nie mam
    technicznej możliwości sprawdzenia tego. Faktem jest, że w tym brzmieniu
    przepis pojawił się w Dzienniku Ustaw i taki obowiązuje. Jaka jest przyczyna
    błędu, tego nie wiem. Być może literówka, a może po prostu ktoś miał jakieś
    zamierzenie twórcze. Może była jakaś poprawka, która coś tam wykreślała i
    nie zauważyli, ze po wykreśleniu wychodzi głupota.

    Przywołałem akurat ten przykład, bo chwilę wcześniej przed odpisaniem na
    post zajmowałem się sprawą przetargu i analizowałem akurat m.in. ten
    przepis. pamiętałem, że tam jest fajny komentarz i stąd podsunąłem go
    pytającemu. Ale to wcale n jest jakiś sztandarowy przepis. Jakby zajrzeć do
    przepisów podatkowych, to dopiero tam by znalazł przykładów. Ale musiał by
    to Gotfryd zrobić, bo ja na tamte muliste wody staram sie nie wpływać.

    Błędów w prawie jest wiele. Po za tym niektóre z nich mogą się brać z tego,
    ze nie zawsze, a w zasadzie rzadko korzysta sie z oryginalnych Dzienników
    Ustaw. Nawet na Polskim Serwerze Prawa zdarzają się błędy. Jakiś czas temu
    (tak ze dwa tygodnie, może poprawili) stwierdziłem, że zapomnieli na
    przykład znowelizować ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Chodziło
    o argentynę. Sama ustawa zmieniająca była. Ale w tekście jednolitym już
    zapisów nie było. Tak więc, jeśli tam krążą takie niedoróbki, to nie można
    wykluczyć, że część błędów może wynikać z tego, że zmiany wprowadzają na
    nieaktualnych tekstach.

    Jak wchodziło w życie nowe prawo karne, to pamiętam, że doliczyłem sie
    kilkudziesięciu bodaj aktów prawnych, które przed jego wejściem w życie
    obowiązywały, a w ustawie wprowadzającej nie zostały przez ustawodawcę
    uchylone, nie zostały zmienione i nie został utrzymane (tam były wymienione
    enumeratywnie). I powstał dylemat. Już teraz szczegółów moich ówczesnych
    "badań" nie pamiętam. Jednym z przepisów był chyba przepis karny dotyczący
    sprzedaży kaset video bez zezwolenia. Było kilka starych przedwojennych
    aktów. Sprawy później morzono przed sadami, bowiem stosowano zasadę, że
    wszelkie niejasności tłumaczy sie na korzyść oskarżonego. Nie śledziłem
    później tematu, jak to wyprostowali. Dotyczyło to raczej martwych przepisów
    karnych.

  • 8. Data: 2004-11-23 23:43:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > sposob dla niego potrzebny - problem polega na tym aby to byl jakis dobry

    A szukasz tego więcej? Bo ja rzuciłem pierwszym z brzegu przykładem. Jest
    tego sporo.

  • 9. Data: 2004-11-24 00:01:21
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Użytkownik napisał(a) w wiadomości

> [...]
    > sformułowany, mozna go łatwo interpretowac i dostosowywac do okolicznosci

    Większość przepisów kodeksów (może poza kodeksem karnym) nie jasno sforumowana,
    nie mówiąc o innych ustawach, które są jeszcze bardziej dziwaczne.

    --
    JOHNSON :)

  • 10. Data: 2004-11-24 00:26:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@a...pl.nospam> napisał w wiadomości

    > Większość przepisów kodeksów (może poza kodeksem karnym) nie jasno
    sforumowana,
    > nie mówiąc o innych ustawach, które są jeszcze bardziej dziwaczne.

    Jasno / niejasno - to pojęcie względne. Generalnie można sobie dać rady, ale
    zdarzają sie perełki. Ustawa o VAT na przykład. Tyle odwołań, że trudność, o
    co tak naprawdę chodzi.