  • 1. Data: 2005-07-10 18:41:00
    Temat: pełnomocnik
    Od: kr<r...@w...pl>

    Proszę o odpowiedź na pytanie - Czzy jest możliwość unieważnienia umów
    zawieranych przez pełnomocnika?
    Pełnomocnik działał w ramach umocowania lecz zawarte przez niego umowy były
    rażąco niekorzystne dla mocodawcy. Na jakiej podstawie można unieważnić te
    umowy? Jedną z umów była umowa przedwstępna sprzedaży nieruchomości na
    podstawie której wierzyciel żąda teraz zawarcia umowy przyrzeczonej.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2005-07-10 19:08:03
    Temat: Re: pełnomocnik
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kr" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    W tej sytuacji jedynym wyjściem wydaje mi się skierowanie się w stronę
    postępowania karnego i wykazanie, że pełnomocnik działając wspólnie i w
    porozumieniu z przyszłym nabywcą nadużyli zaufania mocodawcy. Czyli art.
    286 kk. Ale by coś więcej napisać, to już musiał bym znać szczegóły,
    więc raczej polecał bym kontakt z adwokatem.

  • 3. Data: 2005-07-10 20:02:09
    Od: "Equipment" <equipment_krakow[tnij_smieci]@interia.pl>

> [...]
    > 286 kk. Ale by coś więcej napisać, to już musiał bym znać szczegóły,
    > więc raczej polecał bym kontakt z adwokatem.

    ekhm, a jaki niby ma mieć to wpływ na ważność umowy zawartej przez
    pełnomocnika? Przecież treść stosunku podstawowego nie ma wpływu na ważność
    dokonanej czynności prawnej.

    Jeżeli pełnomocnik działał w granicach umocowania, to umowa została zawarta
    skutecznie.

    EQ

  • 4. Data: 2005-07-10 20:05:04
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Equipment napisał(a):

> [...]
    > dokonanej czynności prawnej.
    >
    > Jeżeli pełnomocnik działał w granicach umocowania, to umowa została zawarta

    Robert sugeruje że przestępstwo popełnił nie tylko pełnomocnik, ale i
    druga strona działając wspólnie i w porozumieniu. A takie ustalenie
    zmieniłoby wszystko.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 5. Data: 2005-07-10 20:23:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Robert sugeruje że przestępstwo popełnił nie tylko pełnomocnik, ale i
    > druga strona działając wspólnie i w porozumieniu. A takie ustalenie
    > zmieniłoby wszystko.

    Dokładnie o to mi chodzi. ale by ocenić, czy w tej konkretnej sytuacji
    jest to możliwe, to trzeba już znać szczegóły. W wypadku ogólnym jest
    taka możliwość.

    Przykładowo upoważniam kolegę do sprzedaży mojego samochodu za 20.000 zł
    sporządzając stosowne upoważnienie, ale nie wymieniając w nim kwoty.
    Samochód ma mniej więcej zbliżoną wartość. Kolega nadużywając zaufania
    sprzedaje do za 1.000 zł. Wówczas można postawić zarzut pełnomocnikowi,
    ale i nabywcy który co najmniej się godził na to, że pełnomocnik działa
    z zamiarem pokrzywdzenia mocodawcy

  • 6. Data: 2005-07-10 20:28:43
    Od: "Equipment" <equipment_krakow[tnij_smieci]@interia.pl>

> [...]
    > sprzedaje do za 1.000 zł. Wówczas można postawić zarzut pełnomocnikowi,
    > ale i nabywcy który co najmniej się godził na to, że pełnomocnik działa

    Zarzut można postawić, ale na podstawie prawa karnego.

    W świetle prawa cywilnego umowa będzie jednak ważna, a mocodawcy pozostaje
    co najwyżej roszczenie odszkodowawcze w stosunku do pełnomocnika (np. ze
    wzlgędu na naruszenie umowy będącej podstawą pełnomocnictwa) bądź kupującego
    (z 415 kc). I na tym właśnie polega pełnomocnictwo - jeżeli nie przekroczono
    granic umocowania, to umowa będzie ważna.

    EQ

  • 7. Data: 2005-07-10 20:34:29
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Equipment napisał(a):

> [...]
    > wzlgędu na naruszenie umowy będącej podstawą pełnomocnictwa) bądź kupującego

    Umowa będzie nieważna na podstawie art. 58 kc gdy strona i pełnomocnik
    drugiej strony będą działały w ramach przestępstwa.

  • 8. Data: 2005-07-10 20:36:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Equipment" <equipment_krakow[tnij_smieci]@interia.pl>
    napisał w wiadomości news:das0f6$k1s$1@atlantis.news.tpi.pl...

> [...]
    > (z 415 kc). I na tym właśnie polega pełnomocnictwo - jeżeli nie
    przekroczono
    > granic umocowania, to umowa będzie ważna.

    Ależ oczywiście, że umowa będzie ważna. Ale po skazaniu przez sąd karny
    spokojnie można skompensować zobowiązania ze zobowiązaniem
    odszkodowawczym. Poza tym podejrzewam, że sprawca szybciutko będzie
    chciał zawrzeć ugodę z pokrzywdzonym jeszcze na etapie postępowania
    karnego, by zminimalizować skutki karne. I w tym upatruję możliwości.

  • 9. Data: 2005-07-10 20:44:34
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Ależ oczywiście, że umowa będzie ważna.

    Nie będzie ważna, bo będzie choćby sprzeczna z zasadami współżycia
    społecznego - art. 58 kc.

  • 10. Data: 2005-07-10 20:57:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nie będzie ważna, bo będzie choćby sprzeczna z zasadami współżycia
    > społecznego - art. 58 kc.

    Masz rację. O tym prostszym rozwiązaniu nie pomyślałem.