  • 1. Data: 2007-12-19 21:03:31
    Temat: oszustwo czy kradziez?
    Od: "BETON" <b...@m...pl>

    Witam dzis w hipermarkecie wzialem wor jedzenia dla psa,
    Tak sie zlozylo ze na dnie koszyka mialem paste do zebow ktorą ten wór
    przygniótł, nieświadomy przejechałem przez kase nie płacać za paste,
    Ani ja ani kasjerka jej nie zauwazylismy, Dopiero przy samochodzie.
    Jak mozna to traktowac? Oszustwo ? kradziez?
    a moze wszystko w porzadku :?

  • 2. Data: 2007-12-19 21:05:45
    Temat: Re: oszustwo czy kradziez?
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    BETON pisze:

    > Jak mozna to traktowac? Oszustwo ? kradziez?

    Ani to ani to. Brak umyślności.

    > a moze wszystko w porzadku :?

    Iść zapłacić.

    --
    @2007 Johnson

    "Mądrość jest córką doświadczenia"

  • 3. Data: 2007-12-19 21:07:44
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "BETON" <b...@m...pl> wrote
> [...]
    > Ani ja ani kasjerka jej nie zauwazylismy, Dopiero przy samochodzie.
    > Jak mozna to traktowac? Oszustwo ? kradziez?

    Jeśli nie działałeś intencjonalnie to przestępstwa nie popełniłeś. Choć na
    gruncie cywilnym jak myślę, pasta nie jest jednak Twoja;)
    Swoją drogą ciekawe, gdybyś tak świadomie przykrył, jak to
    zakwalifikować...:)

  • 4. Data: 2007-12-19 21:14:13
    Od: "Tomek G." <b...@b...pl>

> [...]
    > Ani ja ani kasjerka jej nie zauwazylismy, Dopiero przy samochodzie.
    > Jak mozna to traktowac? Oszustwo ? kradziez?

    hm...mozesz to potraktowac na 3 sposoby:
    - jest Ci zle z tego powodu i idziesz do kasy zaplacic za paste = czyste
    sumienie
    - mozesz sie cieszyc, ze bedziesz mial gratisowo czyste i biale zeby z
    nieziemskim oddechem
    (no chyba ze to pasta dla psa)
    - popelniles nieswiadomie kradziez/oszustwo - pewnie jakas kara za to jest -
    zglos
    sie na policje, bedziesz mial przygode - konsekwencje raczej marne :)

    pozdrawiam

    tomek g

  • 5. Data: 2007-12-19 21:23:07
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Tomek G." <b...@b...pl> wrote
    > - popelniles nieswiadomie kradziez/oszustwo - pewnie jakas kara za to
    > jest -

    nieświadomie, nie ma kary.

  • 6. Data: 2007-12-19 21:29:20
    Od: "Obserwator" <o...@c...pl>

    A ile ta pasta kosztowala ponizej (bodajze)
    250 PLN ? (wiem glupie pytanie)
    Jesli tak to jest to drobna szkodliwosc spoleczna.
    Kiedys w TV byl nawet taki program o gostkach
    ktorzy w ten sposob na codzien okradali supermarkety-
    tzn kradli tak by wartosc skradzionych rzeczy nie przekroczyla
    tej kwoty.
    Mozesz zatem postapic na 3 sposoby tak jak napisal kolega Tomek G.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2007-12-19 21:36:15
    Od: "Tomek G." <b...@b...pl>

    > nieświadomie, nie ma kary.

    no tak, ale nieswiadomosc - co to znaczy ? mozna pod to podciagnac,
    ze w tym konkretnym przypadku nie pamietal ze chcial paste.
    Idac dalej to kazdy moze cos wlozyc do kieszeni i powiedziec
    ze zapomnial - jak by nie patrzec jest to dzialanie nieswiadome.
    Ale ja tam nie wiem - nie znam sie...prawo jest skomplikowane
    i kazde slowo, mimo ze bliskoznaczne moze byc roznie interpretowane.
    Kto stwierdza ze czyny sa nieswiadome, jakis biegly magik ?

    pzdr
    tomek g

  • 8. Data: 2007-12-19 21:44:04
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Tomek G." <b...@b...pl> wrote in message
    > no tak, ale nieswiadomosc - co to znaczy ?

    umyślność, zamiar sprawcy.

    > Kto stwierdza ze czyny sa nieswiadome, jakis biegly magik ?

    W ostateczność sąd, np. na podstawie wyjaśnień oskrażonego, dowodów, czy
    doświadczenia życiowego (a propos schowania do kieszeni w sklepie i
    zapomnienia - co podpowiada doświadczenie życiowe, czy to prawdopodobne, czy
    w ogóle chowamy do kieszeni....?)

  • 9. Data: 2007-12-19 21:53:14
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Obserwator" <o...@c...pl> wrote
    >A ile ta pasta kosztowala ponizej (bodajze)
    > 250 PLN ? (wiem glupie pytanie)

    Nie jest głupie. Bo to wykroczenie, a wykroczenia można popełnić również
    nieumyślnie:)

    Ale jednak mamy art. 6.2 kw
    "Wykroczenie nieumyślne zachodzi, jeżeli sprawca nie mając zamiaru jego
    popełnienia, popełnia je jednak na skutek niezachowania ostrożności
    wymaganej w danych okolicznościach, mimo że możliwość popełnienia tego czynu
    przewidywał albo mógł przewidzieć."

    W naszym przypadku jeśli zachował ostrożność i nie mógł przewidzieć lub nie
    przewidział, że towar zostanie zasłoniety wtedy nawet nie popełnia
    nieumyślnego.

    > Jesli tak to jest to drobna szkodliwosc spoleczna.

    to wykroczenie
    niska szkodliwosc spoleczna to zupełni inne pojęcie, wyłączajace
    odpowiedzialność za przestępstwo.

    > Kiedys w TV byl nawet taki program o gostkach
    > ktorzy w ten sposob na codzien okradali supermarkety-
    > tzn kradli tak by wartosc skradzionych rzeczy nie przekroczyla
    > tej kwoty.

    Za wykroczenia też się odpowiada. Pewnie trudno było z gostków ściągnąć
    grzywny, choć areszt też można dać ostatecznie.

  • 10. Data: 2007-12-19 21:57:14
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Piotr [trzykoty] pisze:
    > Nie jest głupie. Bo to wykroczenie, a wykroczenia można popełnić również
    > nieumyślnie:)

    nie każde

    KG