  • 1. Data: 2005-08-28 21:07:20
    Temat: oskarżyciel posiłkowy
    Od: Andrzej Solich <a...@w...pl>

    Witam,

    Rok temu doszło do wypadku drogowego, którego byłem uczestnikiem.
    Do szpitala na ponad 7 dni trafiła jedna osoba z obrażeniami ciała.
    Prokurator złożył wniosek o ukaranie pijanego pieszego. Rozprawa
    ma się odbyć za tydzień. Mam wezwanie na nią w charakterze świadka.
    Tamtego dnia byłem kierowcą samochodu. Samochód został oddany do
    składnicy złomu. Właścicielami tego samochodu byli moi rodzice.

    Pytanie: Czy mogę, jako uczestnik wypadku drogowego występować na
    rozprawie sądowej w charakterze oskarżyciela posiłkowego? W aktach
    sprawy Prokurator we wniosku nie uwzględnił mnie jako osoby
    pokrzywdzonej mimo tego, że zostałem pouczony w charakterze osoby
    pokrzywdzonej po przesłuchaniu w Komendzie Policji.

    Rodzice składają wniosek o przyznanie statusu osoby pokrzywdzonej oraz
    oświadczenie o występowaniu w sprawie w charakterze oskarżyciela
    posiłkowego. Jednakże nie chcąc ich faktygować w ewentualnym
    dochodzeniu roszczeń do odszkodowania za poniesione straty majątkowe,
    chciałbym również być stroną w postępowaniu. Czy składając podobne
    oświadczenie, sąd może je odrzucić z powodu tego, że nie byłem
    właścicielem samochodu a jedynie jego użytkownikiem? Czy nie będąc
    sprawcą wypadku, mogę zostać uznany za osobę pokrzywdzoną, i jakim to
    dobrem prawnym (art. 49 §1 kpk) mogę się opierać?

    Pozdrawiam
    AS

  • 2. Data: 2005-08-28 22:37:17
    Temat: Re: oskarżyciel posiłkowy
    Od: Andrzej Solich <a...@w...pl>

    Jeszcze jedno, jak formalnie powinien wyglądać wniosek o wytoczenie
    powództwa cywilengo na podstawie art. 62 kpk? Co należy zamieścić w
    takim wniosku, aby nie został odrzucony z powodu braków formalnych?

    Pozdrawiam
    AS

  • 3. Data: 2005-08-28 23:46:21
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej Solich" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    Ponieważ przedmiotem postępowania nie jest uszkodzenie samochodu, a
    wypadek drogowy, to osobiście uważam, ze to Ty jako kierujący w chwili
    zdarzenia jesteś stroną pokrzywdzoną, a nie Twoi rodzice. Wszak celem
    działania pijanego pieszego nie było zniszczenie ich pojazdu. On
    jedynie przez swoje zachowanie spowodował ten wypadek. Pokrzywdzonymi
    w tym wypadku może być kierujący pojazdem oraz ta osoba, która trafiła
    do szpitala.

    Zgodnie z prawem, jeżeli nie wytoczono powództwa cywilnego,
    pokrzywdzony może aż do zakończenia pierwszego przesłuchania
    pokrzywdzonego na rozprawie głównej złożyć wniosek, o którym mowa w
    art. 46§1kk*.

    Co do samego wzoru oświadczenia o przystąpieniu jako oskarżyciel
    posiłkowy, to jest to najprostsze z możliwych pism. Musi zawierać dane
    pokrzywdzonego, sąd, sygnaturę akt oraz oświadczenie, ze się chce być
    oskarżycielem. Np. Wobec złożenia przez Prok. Rej. w .... aktu
    oskarżenia przeciwko ........... oświadczam, iż jako pokrzywdzony chcę
    działać w sprawie jako oskarżyciel posiłkowy. Ale oświadczenie musi
    dobrzeć do sądu przed rozprawą główną (ważne!).

    W opisanej przez Ciebie sprawie złożył bym na Waszym miejscu dwa
    wnioski. Na Ciebie i na rodziców. Któryś chwyci, przy czym osobiście
    uważam, że bardziej powinien chwycić Twój, niż rodziców.

    Teoretycznie, to wygląda tak, że rodzice Tobie pożyczyli samochód,
    więc mają roszczenie o naprawienie szkody do Ciebie, ty zaś do
    sprawcy. Tak mi się przynajmniej wydaje.

    --------

    * - Art. 46. § 1. kk W razie skazania za przestępstwo spowodowania
    śmierci, ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, naruszenia czynności narządu
    ciała lub rozstroju zdrowia, przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w
    komunikacji lub przestępstwo przeciwko środowisku, mieniu lub obrotowi
    gospodarczemu, sąd, na wniosek pokrzywdzonego lub innej osoby
    uprawnionej, orzeka obowiązek naprawienia wyrządzonej szkody w całości
    albo w części; przepisów prawa cywilnego o przedawnieniu roszczenia
    oraz możliwości zasądzenia renty nie stosuje się.

  • 4. Data: 2005-08-29 09:50:32
    Od: Andrzej Solich <a...@w...pl>

    On Mon, 29 Aug 2005 01:46:21 +0200, "Robert Tomasik"
    <r...@g...pl> wrote:

    >Ponieważ przedmiotem postępowania nie jest uszkodzenie samochodu, a
    >wypadek drogowy, to osobiście uważam, ze to Ty jako kierujący w chwili
    >zdarzenia jesteś stroną pokrzywdzoną, a nie Twoi rodzice.

    Tyle, że mnie Prokurator nie wymienił jako osobę pokrzywdzoną, co
    więcej, na moją prośbę udostępnienia akt do wglądu, nie wydano mi ich.
    I nie ma tutaj znaczenia, że jestem również świadkiem, gdyż zgodnie z
    kpk świadek, będąc osobą pokrzywdzoną, ma również prawo wglądu do akt
    sprawy.

    >Co do samego wzoru oświadczenia o przystąpieniu jako oskarżyciel
    >posiłkowy, to jest to najprostsze z możliwych pism. [...]

    Z tego co wiem, zgodnie z art. 62 kpk muszę najpóźniej przed
    rozpoczęciem przewodu sądowego na rozprawie głównej złożyć wniosek o
    wytoczenie przeciw oskarżonemu powóztwo cywilne.

    >W opisanej przez Ciebie sprawie złożył bym na Waszym miejscu dwa
    >wnioski. Na Ciebie i na rodziców. Któryś chwyci, przy czym osobiście
    >uważam, że bardziej powinien chwycić Twój, niż rodziców.

    Też tak myślałem. Trochę to nad wyrost, ale sam już nie wiem, czy i na
    jakiej podstawie Sąd może odrzucić wnioski. W końcu i ja jestem
    pokrzywdzonym jak i przecież rodzice. Czy może się mylę?

    Pozdrawiam
    AS

  • 5. Data: 2005-08-29 10:36:40
    Od: Andrzej Solich <a...@w...pl>

    <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    >pokrzywdzony może aż do zakończenia pierwszego przesłuchania
    >pokrzywdzonego na rozprawie głównej złożyć wniosek, o którym mowa w

    To nie rozumiem czym się różni zastosowanie tutaj art. 46 kk (jak
    powyżej) od art. 62 kpk: "Pokrzywdzony może aż do rozpoczęcia przewodu
    sądowego na rozprawie głównej wytoczyć przeciw oskarżonemu powództwo
    cywilne w celu dochodzenia w postępowaniu karnym roszczeń majątkowych
    wynikających bezpośrednio z popełnienia przestępstwa"?
    I co w takim razie należałoby w tej konkretnej sprawi uczynić, złożyć
    wniosek z kk o "naprawienie wyrządzonej szkody" czy z kpk wniosek o
    wytoczenie powództwa cywilnego? Kwota sporna to ok. 12.000 zł.
    Samochód nie miał polisy AC.

    Pozdrawiam
    AS

  • 6. Data: 2005-08-29 15:03:34
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Andrzej Solich napisał(a):
> [...]
    > wniosek z kk o "naprawienie wyrządzonej szkody" czy z kpk wniosek o
    > wytoczenie powództwa cywilnego? Kwota sporna to ok. 12.000 zł.

    Musisz wybrać.
    Jeśli złożysz wniosek w trybie art.46 kk, to zyskasz to, że sąd będzie
    musiał się nim zająć, ale nie stajesz się przez złożenie takiego wniosku
    stroną procesu (choć jeśli będziesz oskarżycielem posiłkowym to nie ma
    to większego znaczenia). Jeśli zdecydujesz się na powództwo cywilne -
    ryzykujesz pozostawienie go bez rozpoznania; wielu sędziów w sądach
    karnych nie przepada za zagadnieniami cywilnymi... Poza tym wtedy musisz
    zachowywać się jak w procesie cywilnym - wykazać wysokość szkody,
    przedstawiać dowody itd.

    KG

  • 7. Data: 2005-08-29 15:03:37
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Andrzej Solich napisał(a):
> [...]
    > I nie ma tutaj znaczenia, że jestem również świadkiem, gdyż zgodnie z
    > kpk świadek, będąc osobą pokrzywdzoną, ma również prawo wglądu do akt

    co rozumiesz przez "świadek będąc osobą pokrzywdzoną"? świadek nie ma
    żadnych praw do wglądu w akta; a w postępowaniu przygotowawczym i tak
    wgląd w akta odbywa się jedynie za zgodą prowadzącego

    > Też tak myślałem. Trochę to nad wyrost, ale sam już nie wiem, czy i na
    > jakiej podstawie Sąd może odrzucić wnioski. W końcu i ja jestem
    > pokrzywdzonym jak i przecież rodzice. Czy może się mylę?

    moim zdaniem nie, ale to moje zdanie... ;)

    KG