  • 1. Data: 2003-08-16 10:24:43
    Temat: ------ opeika nad starsza osoba, zameldowanie
    Od: pieczorin <l...@g...pl>

    witam,

    tak z ciekawosci pytam ;)

    ktos opiekuje sie starsza osoba,
    dostal zameldowanie w jej mieszkaniu,
    starsza osoba umiera,

    mieszkanie wraca do spoldzielni
    czy zostaje przekazane opiekunowi? :)

    pozdrawiam,
    gk

  • 2. Data: 2003-08-16 10:48:39
    Temat: Re: ------ opeika nad starsza osoba, zameldowanie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    A dlaczego opiekunowi? Zameldowanie nie rodzi za soba zadnych skutków
    cywilnoprawnych. To jedynie administracyjny obowiazek.

  • 3. Data: 2003-08-16 10:49:54
    Od: "Adam Kozlowski" <a...@e...pl>

    "pieczorin" <l...@g...pl> wrote in message
    > witam,

> [...]

    Jezeli umierajaca osoba byla tzw. Glownym Lokatorem, to osoba bedaca tam
    zameldowana (jezeli byly tylko dwie) staje sie automatycznie glownym
    lokatorem, tylko trzeba to zglosic do spoldzielni, jezeli inaczej to zostaja
    wiezy rodzinne i inne rzeczy. opiekun jako opiekun nie ma zadnych praw do
    lokalu, chyba ze jest zameldowany. Najlepiej jest jednak nieczego nie
    zglaszac i siedziec cicho, bo jezeli to zrobisz to spoldzielnia wtedy moze
    pokusic sie o eksmisje, co mozna ponoc zatrzymac rozprawa o prawa do lokalu.
    Tak sobie mieszkasz i milo i sympatycznie, a jak zrobisz szum to sprawa w
    sadzie chyba ze bedzie im to nie perzeszkadzalalo wtedy bylo by idealnie.

    Adam

  • 4. Data: 2003-08-16 12:48:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    W tym sposobie widzę kilka zagwozdek. Po pierwsze, jeśli ujawni się ktoś z
    rodziny (spadkobierców) to opiekunce grozi sprawa o przywłaszczenie prawa
    majątkowego. Po drugie śmierć głównej lokatorki sama się ujawni w chwili
    wymeldowania (choć można faktycznie za nią płacić czynsz, bo chyba urząd
    spółdzielni nie powiadamia). Po trzecie nie powiadamiając nikogo
    automatycznie przywłaszczy sobie majątek zmarłej, o co znowu mogą mieć
    pretensje spadkobiercy. Jeśli nie ma spadkobierców, to spadkobiercą jest
    Skarb Państwa, a on na pewno będzie ścigał przywłaszczenie, jeśli tylko się
    o tym dowie.

  • 5. Data: 2003-08-17 11:16:35
    Od: pieczorin <l...@g...pl>

    On Sat, 16 Aug 2003 14:48:24 +0200, "Robert Tomasik"
    <r...@g...pl> wrote:

    >W tym sposobie widz? kilka zagwozdek. Po pierwsze, je?li ujawni si? kto? z
    >rodziny (spadkobierców) to opiekunce grozi sprawa o przyw?aszczenie prawa
    >maj?tkowego. Po drugie ?mierae g?ównej lokatorki sama si? ujawni w chwili
    >wymeldowania (choae mo?na faktycznie za ni? p?aciae czynsz, bo chyba urz?d
    >spó?dzielni nie powiadamia). Po trzecie nie powiadamiaj?c nikogo
    >automatycznie przyw?aszczy sobie maj?tek zmar?ej, o co znowu mog? mieae
    >pretensje spadkobiercy. Je?li nie ma spadkobierców, to spadkobierc? jest
    >Skarb Pa?stwa, a on na pewno b?dzie ?ciga? przyw?aszczenie, je?li tylko si?
> [...]

    byc moze zle sie wyrazilem: chodzilo mi o to czy opiekun bedzie mogl
    dalej zamieszkiwac lokal. czy bedzie go musial opuscic.

  • 6. Data: 2003-08-17 19:01:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Zgodnie z art. 923 kc "Malzonek i inne osoby bliskie spadkodawcy, które
    mieszkaly z nim do dnia jego smierci, sa uprawnione do korzystania w ciagu
    trzech miesiecy od otwarcia spadku z mieszkania i urzadzenia domowego w
    zakresie dotychczasowym. Rozrzadzenie spadkodawcy wylaczajace lub
    ograniczajace to uprawnienie jest niewazne." A zatem jesli opiekun jest
    osoba bliska to moze zamieszkiwac na podstawie tego przepisu na pewno.

    Zgodnie z Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spóldzielniach mieszkaniowych a
    scislej z art. 9.3 "Spóldzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego
    jest niezbywalne, nie przechodzi na spadkobierców i nie podlega egzekucji.".
    Z art. 15. tej samej ustawy wynika, ze w wypadku wygasniecia spóldzielczego
    lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w nastepstwie ustania czlonkostwa
    (...) roszczenia o przyjecie do spóldzielni i zawarcie umowy o ustanowienie
    spóldzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego przysluguja
    zamieszkalym razem z bylym czlonkiem: malzonkowi, dzieciom i innym osobom
    bliskim." A zatem znowu roszczenie takie maja osoby bliskie.

    Definicje osoby najblizszej okreslala ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r.
    Prawo lokalowe w art. 9.: "Do osób bliskich najemcy naleza jego wstepni,
    zstepni, rodzenstwo, dzieci rodzenstwa, powinowaci w tej samej linii lub
    stopniu, osoby przysposobione oraz ich malzonkowie i zstepni, osoby
    przysposabiajace, osoby maloletnie przyjete na podstawie orzeczenia sadu
    opiekunczego na wychowanie oraz osoby pozostajace faktycznie we wspólnym
    pozyciu malzenskim. Na równi z osobami bliskimi traktuje sie osoby
    wykonujace opieke nad najemca na podstawie umowy o jej sprawowanie,
    okreslajacej wzajemne prawa i obowiazki stron i zawartej za zgoda terenowego
    organu administracji panstwowej. Zgoda lub odmowa wyrazenia zgody nastepuje
    w formie decyzji administracyjnej po zasiegnieciu opinii zespolu opieki
    zdrowotnej wlasciwego dla miejsca zamieszkania najemcy oraz opinii
    wynajmujacego. Odmowa wyrazenia zgody moze nastapic w szczególnosci w razie
    ustalenia, ze nie zachodzi potrzeba zapewnienia najemcy opieki ze strony
    osoby nie nalezacej do kregu osób bliskich lub ze kandydat na opiekuna nie
    daje rekojmi nalezytego sprawowania opieki albo gdy zamieszkanie opiekuna z
    najemca spowodowaloby zageszczenie lokalu ponizej 5 m2 powierzchni
    mieszkalnej na jedna osobe." Ale ustawa ta zostala uchylona 12.11.1994 roku,
    z tym Trybunal Konstytucyjny uznal, ze zmiana ta nie dotyczy umów juz
    zawartych, a zatem o ile umowe o opieke zawarto przed 12.11.1994 roku, to
    zgodnie z powolanym wyzej przepisem osoba opiekujaca moglaby posiadac
    uprawnienia analogiczne, jak osoba najblizsza, a w konsekwencji móc
    zamieszkiwac w lokalu 3 miesiace po smierci wlasciciela oraz miec roszczenie
    do spóldzielni o ustanowienie spóldzielczego lokatorskiego prawa do lokalu.
    jesli umowe o opieke zawarto pózniej, to moim zdaniem nie ma juz takich
    uprawnien, albowiem ten korzystny przepis zostal uchylony, a ja nie
    znalazlem innego o podobnej tresci obowiazujacego pózniej.