  • 1. Data: 2010-10-29 10:42:13
    Temat: odsetki umowne.
    Od: "Grześ " <a...@W...gazeta.pl>

    Witam. Może ktoś z forumowiczów podpowie czy poniższa sytuacja jest zgodna z
    prawem i czy można ją zmienić.

    Kolega prowadzi firmę i wynajmuje magazyn od innej firmy. Umowę najmu ma tak
    skonstruowaną, że odsetki za nieterminową płatność wynoszą pół procenta
    dziennie, czyli w skali roku ok 180 %. Faktur w miesiącu dostarczają 3 (osobno
    czynsz, osobno woda, nieczystości itp). Faktury dostarcza sprzątaczka, często
    pod nieobecność wrzuca pod drzwiami. Przy tym wszystkim zdarza mu się zapłacić
    z kilkudniowym opóźnieniem. Faktury z reguły nie mają stałych okresów
    płatności, żeby sobie ustawić np. w telefonie comiesięczne przypomnienie.

    Pytanie jest takie:
    1. czy tak wysokie odsetki są zgodne z prawem?
    2. czy sposób dostarczenia faktury bez potwierdzenia dostarczenia jest zgodny
    z przepisami? Wrzucając ją pod drzwi może ona po prostu zostać niezauważona.

    Co prawda oni powołują się na Kodeks Cywilny Art 481 i 482, ale po lekturze
    tego nie wiem czy wszystko jest prawidłowo, a poza tym są też inne ustawy być
    może regulujące tą sprawę. Bo jeśli przykładowo firma dostaje fakturę za
    telefon i spóźni się z płatnością to taka TPSA nalicza odsetki ustawowe, a nie
    prawie 200 % rocznie! A sposób dostarczania faktur przez sprzątaczkę uważam za
    mało poważne traktowanie partnerów w biznesie.

    pozdr
    Grzesiu

  • 2. Data: 2010-10-29 10:49:51
    Temat: Re: odsetki umowne.
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-10-29 12:42, Grześ pisze:

    > Pytanie jest takie:
    > 1. czy tak wysokie odsetki są zgodne z prawem?

    Strony mogą ustalać sobie odsetki dowolne i dobrowolnie sobie je
    płacić, ale w razie sporu dłużnik będzie mógł podnieść zarzut, iż
    maksymalna wysokość odsetek może wynieść czterokrotność stopy kredytu
    lombardowego (art. 359 kc), czyli aktualnie 20% rocznie.

    > 2. czy sposób dostarczenia faktury bez potwierdzenia dostarczenia jest zgodny
    > z przepisami? Wrzucając ją pod drzwi może ona po prostu zostać niezauważona.

    Może zostać. Ale roszczenie istnieje bez względu na wystawienie
    faktury. Chyba że strony się umówią, że termin płatności liczy się od
    dnia dostarczenia faktury, wówczas na wierzycielu ciąży obowiązek
    wykazania, że fakturę dostarczył.

> [...]
    > prawie 200 % rocznie! A sposób dostarczania faktur przez sprzątaczkę uważam za
    > mało poważne traktowanie partnerów w biznesie.

    Zazwyczaj w umowie się określa kto komu i w jaki sposób doręcza rachunki.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2010-11-01 17:58:33
    Od: Johnson <j...@n...pl>

> [...]
    > maksymalna wysokość odsetek może wynieść czterokrotność stopy kredytu
    > lombardowego (art. 359 kc), czyli aktualnie 20% rocznie.

    No, to zdanie to jest wewnętrznie sprzeczne. Nie mogą i tyle.

    --
    @2010 Johnson
    Przeciwko nudzie nawet bogowie walczyli daremnie.