    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odsetki umowne.
    Date: Fri, 29 Oct 2010 12:49:51 +0200

    W dniu 2010-10-29 12:42, Grześ pisze:

    > Pytanie jest takie:
    > 1. czy tak wysokie odsetki są zgodne z prawem?

    Strony mogą ustalać sobie odsetki dowolne i dobrowolnie sobie je
    płacić, ale w razie sporu dłużnik będzie mógł podnieść zarzut, iż
    maksymalna wysokość odsetek może wynieść czterokrotność stopy kredytu
    lombardowego (art. 359 kc), czyli aktualnie 20% rocznie.

    > 2. czy sposób dostarczenia faktury bez potwierdzenia dostarczenia jest zgodny
    > z przepisami? Wrzucając ją pod drzwi może ona po prostu zostać niezauważona.

    Może zostać. Ale roszczenie istnieje bez względu na wystawienie
    faktury. Chyba że strony się umówią, że termin płatności liczy się od
    dnia dostarczenia faktury, wówczas na wierzycielu ciąży obowiązek
    wykazania, że fakturę dostarczył.

    > Co prawda oni powołują się na Kodeks Cywilny Art 481 i 482, ale po lekturze
    > tego nie wiem czy wszystko jest prawidłowo, a poza tym są też inne ustawy być
    > może regulujące tą sprawę. Bo jeśli przykładowo firma dostaje fakturę za
    > telefon i spóźni się z płatnością to taka TPSA nalicza odsetki ustawowe, a nie
    > prawie 200 % rocznie! A sposób dostarczania faktur przez sprzątaczkę uważam za
    > mało poważne traktowanie partnerów w biznesie.

    Zazwyczaj w umowie się określa kto komu i w jaki sposób doręcza rachunki.

    --
    Liwiusz