  • 1. Data: 2011-07-27 17:47:05
    Temat: odrzucenie spadku kiedy nie ma aktu zgonu i tak dalej
    Od: Haha <e...@g...com>

    Witam

    Sytuacja jest taka:

    Jakieś 20 lat temu z kraju wyjechała osoba która miała jakieś długi po
    prowadzonej działalności (prezes spółki z.o.o. jeżeli dobrze
    pamiętam). Do tego doszły długi z tytułu alimentów.

    Kilka miesięcy temu okazało się, że prawdopodobnie ta osoba od ponad
    roku nie żyje. Informacja miała postać krótkiego listu od kogoś z
    jakiejś dziury na drugim końcu świata (ameryka południowa). Oprócz
    tego listu nie ma żadnej innej informacji.

    Pytanie pewnie zabrzmi głupio ale co w takiej sytuacji mają zrobić
    dzieci żeby nie odziedziczyć ewentualnych długów ? Jak w ogóle
    sprawdzić po tylu latach czy te długi istnieją ? Wiem, że
    alimentacyjne się nie dziedziczą ale nie mam pojęcia co z pozostałymi
    (nawet nie wiadomo co to za długi). Czytałem o terminach przedawnienia
    ale to mi nic nie daje bo nie wiem co wierzyciele z tym robili.

    Na odrzucenie spadku jest jakiś czas ale co w przypadku kiedy nie ma
    żadnej oficjalnej informacji o śmierci i tak naprawde nie wiadomo czy
    w ogóle jest spadek. Z tego co gdzieś czytałem to czas liczy się od
    momentu uzyskania informacji o tym spadku ale czy taki list to jest ta
    informacja ?

    Tej osobie nie został praktycznie żaden majątek.

    Pewnie jeszcze o czymś nie napisałem.

    Mam zamiar iść do prawnika z tym ale chciałbym wiedzieć co myślą ci
    bardziej zorientowani w prawie bywalcy tej grupy.

    Dzięki

  • 2. Data: 2011-07-27 19:52:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Haha" <e...@g...com> napisał w wiadomości
    s.googlegroups.com...

    Osoba, któa chciałby ścigać Was za te długi spadkowe musiałaby dowieść, że
    zostaliście powiadomieni o śmierci spadkodawcy. W praktyce nierealne. By
    móc przyjąć spadek z dobrodziejstwem inwentarza (najbezpieczniejsze w tym
    wypadku) konieczny byłby akt zgonu. Można go uzyskać za pośrednictwem
    naszej ambasady w tamtym kraju. Trzebaby było do nich maila napsiać, bo nie
    znam dokałdnei procedury.

  • 3. Data: 2011-07-27 20:01:02
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/27/2011 2:52 PM, Robert Tomasik wrote:
    > soba, któa chciałby ścigać Was za te długi spadkowe musiałaby dowieść,
    > że zostaliście powiadomieni o śmierci spadkodawcy

    i dlatego wysłała list.
    Wystarczy się spadkobiercy zapytać czy dostał. Sądzisz, że skłamie przed
    sądem?

  • 4. Data: 2011-07-27 20:03:07
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-07-27 21:52, Robert Tomasik pisze:
> [...]
    >
    > Osoba, któa chciałby ścigać Was za te długi spadkowe musiałaby dowieść,
    > że zostaliście powiadomieni o śmierci spadkodawcy. W praktyce nierealne.

    Czy aby na pewno?
    Został wysłany jakiś list - teoretycznie nawet mógł go wysłać wierzyciel
    właśnie w celu żeby mieć dowód powiadomienia.

  • 5. Data: 2011-07-27 21:16:42
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    W dniu 2011-07-27 21:52, Robert Tomasik pisze:

    > Osoba, któa chciałby ścigać Was za te długi spadkowe musiałaby dowieść,
    > że zostaliście powiadomieni o śmierci spadkodawcy.

    Skąd taki pomysł ??
    Musiałby uzyskać tylko stwierdzenie nabycia spadku. To oni musieliby
    udowodnić w trakcie tamtego postępowania że nie upłynął im jeszcze
    termin do złożenia oświadczenia spadkowego i złożyć stosowne oświadczenie.

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 6. Data: 2011-07-27 21:43:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > udowodnić w trakcie tamtego postępowania że nie upłynął im jeszcze termin
    > do złożenia oświadczenia spadkowego i złożyć stosowne oświadczenie.

    W praktyce na to samo wychodzi. Jak wierzyciel wystąpi o stwierdzenie
    nabycia spadku, to sąd ich urzędowo powiadomi o śmierci. Powiedzą, ze się
    dowiedzieli i złożą stosowne oświadczenia. Teraz wierzyciel musiałby
    dowieść, że wiedzieliw czesniej, skoro ich oswiadczenie chce obalić.

  • 7. Data: 2011-07-27 21:53:39
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    W dniu 2011-07-27 23:43, Robert Tomasik pisze:

    > W praktyce na to samo wychodzi.

    Wcale nie.

    > Jak wierzyciel wystąpi o stwierdzenie nabycia spadku, to sąd ich urzędowo powiadomi
    o śmierci. Powiedzą, ze
    > się dowiedzieli i złożą stosowne oświadczenia.

    Akurat. Samo powiedzenie sądowi nic nie pomoże. Fakt że nie wiedzieli
    będą musieli udowodnić.

  • 8. Data: 2011-07-27 21:56:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Wcale nie.

    > Akurat. Samo powiedzenie sądowi nic nie pomoże. Fakt że nie wiedzieli
    > będą musieli udowodnić.

    Jak sobie taki dowód wyobrażasz w praktyce?

  • 9. Data: 2011-07-27 22:07:38
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    W dniu 2011-07-27 23:56, Robert Tomasik pisze:

    > Jak sobie taki dowód wyobrażasz w praktyce?

    To jest problem dowodzących by sąd przekonać. Ich obciąża ciężar dowodu.

    Generalnie chodziło mi tylko o to na kim spoczywa ciężar dowodu i nie
    jest to sąd i wierzyciel.
    Przy nieoficjalnej informacji o śmierci spadkodawcy mają przechlapane,
    zawłaszcza w sytuacji całkowitej pasywności.

  • 10. Data: 2011-07-27 22:29:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > Przy nieoficjalnej informacji o śmierci spadkodawcy mają przechlapane,
    > zawłaszcza w sytuacji całkowitej pasywności.

    Moim zdaniem w wypadku śmierci pacjenta w Ameryce Południowej, to spokojnie
    wystarczy ich oświadczenie, że nie wiedzieli.