  • 1. Data: 2011-07-27 11:32:31
    Temat: Potrącenie a przedawnienie
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Jest podobny wątek, ale ma za dużo wariantów , a ja ma prostą sprawę.

    Mamy wierzytelnośc, niezapłaconą fakturę za towar, termin płatności
    minął 3 lata i 3 miesiące temu. Było parę wezwań do zapłaty - bez
    odzewu. Księgowy dłużnika (nie żaden prezes itp) potwierdza saldo co roku.

    Teraz kupiliśmy od naszego dłużnika towar na przelew. Czy możemy sobie
    potrącić naszą zaległość tak po prostu? Wysłać tylko informację, że
    dokonaliśmy kompensaty i już?

    Zaległość sporna nigdy nie była - na początku nawet się prezes o nią
    upominał, zwodzili że może jutro, za tydzień, czekają na pieniądze itp
    itd. Ze względu na jakie osobiste powiązania do sądu iśc nie chciał a
    potem sie zaczęła karuzela prezesów. I tak trzy latka minęły.
    Wysłałam wezwanie przedsądowe miesiąc temu - zwrotka wróciła, zero reakcji.

    Czy potrącenie będzie zgodne z prawem, czy możemy co najwyżej liczyć na
    to, że im do głowy nie przyjdzie ruszać sprawy przedawnienia?

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 2. Data: 2011-07-27 11:56:03
    Temat: Re: Potrącenie a przedawnienie
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 27 Jul 2011 13:32:31 +0200, Maddy napisał(a):

    > Czy potrącenie będzie zgodne z prawem, czy możemy co najwyżej liczyć na
    > to, że im do głowy nie przyjdzie ruszać sprawy przedawnienia?

    Art. 502 kc -- wierzytelność przedawniona może być potrącona, o ile
    przedawnienie nastąpiło po tym jak potrącenie stało się możliwe.

    --
    :-) Olgierd
    Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl

  • 3. Data: 2011-07-27 12:29:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Jul 2011, Maddy wrote:

> [...]
    > lata i 3 miesiące temu. Było parę wezwań do zapłaty - bez odzewu. Księgowy
    > dłużnika (nie żaden prezes itp) potwierdza saldo co roku.

    Jak wiesz, ja o pełnej księgowości to jak kot na kwaśnym mleku i tak
    dalej.

    Ale nasuwa mi się pytanie: czy z ustawy o rachunkowości albo jakiegoś
    innego aktu nie wynika, że potwierdzenie salda powinna wystawić
    osoba *uprawniona*?
    I rzecz jasna nie mam na myśli nieważności salda z powodu braku podpisu
    prezesa, przeciwnie.

    > Czy potrącenie będzie zgodne z prawem, czy możemy co najwyżej liczyć na to,
    > że im do głowy nie przyjdzie ruszać sprawy przedawnienia?

    Przecież nawet w tym przypadku ono będzie zgodne z prawem!
    Gdzie "niezgodność"?
    (kwestię skuteczności pomijamy - jeśli skutecznie podważą roszczenie,
    to trudno).

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2011-07-27 14:51:17
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]
    > Księgowy dłużnika (nie żaden prezes itp) potwierdza saldo co roku.
    >
    > Teraz kupiliśmy od naszego dłużnika towar na przelew.

    A "teraz" to jest już po przedawnieniu Waszej należności?
    No to wygląda że nie możecie tego potrącić.

  • 5. Data: 2011-07-27 15:34:53
    Temat: Re: Re: Potrącenie a przedawnienie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Jul 2011, Cavallino wrote:

    > Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał

    > A "teraz" to jest już po przedawnieniu Waszej należności?
    > No to wygląda że nie możecie tego potrącić.

    Dlaczego "nie mogą"?
    Pomijając sprawę pytania o salda (czy stanowią akceptację długu),
    pytałem już Maddy o "zgodność z prawem": od kiedy żądanie
    spłaty przedawnionego długu jest niezgodne z prawem?
    (to, że dłużnik *może* je wzruszyć zarzutem przedawnienia
    to inksza inkszość, nie ma nic wspólnego z "niezgodnością
    z prawem", tak jak np. próba wyłudzenia zupełnie nienależnego
    świadczenia)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2011-07-27 15:56:12
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]
    > to inksza inkszość, nie ma nic wspólnego z "niezgodnością
    > z prawem", tak jak np. próba wyłudzenia zupełnie nienależnego

    Nie no jasne, ale zapewne im chodzi o posiadanie racji na wypadek ew.
    procesu.

  • 7. Data: 2011-07-27 16:16:46
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/27/2011 10:34 AM, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Dlaczego "nie mogą"?

    Olgierd już podał.

    Art. 502 kc -- wierzytelność przedawniona może być potrącona, o ile
    przedawnienie nastąpiło po tym jak potrącenie stało się możliwe.

    czyli jesli kupili teraz to nie mogą, jesli kupili 3 miesiace temu to mogą.

    to znaczy w twoim jezyku: technicznie zawsze mogą i co mi pan zrobisz,
    ale będzie to już niezgodnie z prawem,

    > Pomijając sprawę pytania o salda (czy stanowią akceptację długu),
    > pytałem już Maddy o "zgodność z prawem": od kiedy żądanie
    > spłaty przedawnionego długu jest niezgodne z prawem?

    żądenie nie jest, ale samowolka pod tytułem potrącenie po przedawnieniu
    już jest niezgodne z prawem.

  • 8. Data: 2011-07-28 06:11:24
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

> [...]
    >
    > Ale nasuwa mi się pytanie: czy z ustawy o rachunkowości albo jakiegoś
    > innego aktu nie wynika, że potwierdzenie salda powinna wystawić

    Raz - nie ma żadnych formalnych przepisów doyczących "potwierdzania salda".
    Do bilansu należy zrobić "inwentaryzację należności i zobowiązań".
    Zwyczajowo robi się to w formie potwierdzenia salda, ale ustawa nie
    narzuca tutaj żadnych konkretnych form. Teoretycznie można to zrobić
    telefonicznie albo mailem, ale papier z podpisem jest po prostu
    najlepszy do celów dowodowych. Potwierdzić powinna osoba, która posiada
    wiedzę o tym, co jest zapisane w księgach.
    Takiej wiedzy w 99% nie posiadają np. członkowie zarządu spółek.

    I dwa - potwierdzenie salda to wyłącznie uzgodnienie zapisów na kontach
    rozrachunkowych w księgach. "U nas jest 200 na nasze dobro, a jak jest u
    was W KSIĘGACH?". Koniec procedury.

> [...]
    > Gdzie "niezgodność"?
    > (kwestię skuteczności pomijamy - jeśli skutecznie podważą roszczenie,

    No Olgierd rzucił przepisem, że jednak może być niezgodne.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2011-07-28 06:18:31
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 27-07-2011 13:56, Olgierd pisze:

    > Art. 502 kc -- wierzytelność przedawniona może być potrącona, o ile
    > przedawnienie nastąpiło po tym jak potrącenie stało się możliwe.

    "Teraz" to jest tydzień temu - już po upływie okresu przedawnienia.
    Termin płatności tamtej należności to było 7 dni. Jakby się nie
    gimnastykować, przeputane o 2,5 miesiąca.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 10. Data: 2011-07-28 08:09:48
    Od: Kamil <a...@a...com>

    Dnia Wed, 27 Jul 2011 17:34:53 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Dlaczego "nie mogą"?
    > Pomijając sprawę pytania o salda (czy stanowią akceptację długu),

    Uznanie niewłaściwe (art 123 §1 pkt 2 KC)?
    http://e-rachunkowosc.pl/artykul.php?view=689