  • 1. Data: 2004-10-13 20:23:47
    Temat: odręcznie spisany testament
    Od: "andrzej" <a...@B...pl>

    Witam!
    Moi rodzice spisali odręcznie na kartce papieru testament. Nie ma żadnych
    świadków. Chcialbym dowiedzieć się czy to wystarczy, aby taki testament był
    uznawany?

    W testamencie chodzi o przekazanie mnie domu.
    Ponieważ jest jeszcze mój brat, który wcześniej otrzymał pieniądze żeby nic
    do mnie nie mieć ( oczywiście nigdzie o tym nie jest zapisane), mam drugie
    pytanko. Czy po takim testamencie nic nie może mi zrobić?
    Słyszałem o czymś takim jak zachówek, czyli pomimo tego iż rodzice.
    przekazali w testamencie mi majątek (dom) to innym dzieciom, po śmierci
    rodziców, tak i tak należeć się będzie jakaś jego część?
    Co zrobić aby tego uniknąć?
    Czy może lepiej, aby zapisali że drugi syn jest wydziedziczony (co to wogóle
    oznacza)?

    Pozdrawiam.
    Andrzej

  • 2. Data: 2004-10-13 22:21:07
    Temat: Re: odręcznie spisany testament
    Od: "xmarcel" <x...@b...gazeta.pl>

    Użytkownik "andrzej" <a...@B...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    żadnych
    > świadków. Chcialbym dowiedzieć się czy to wystarczy, aby taki

    taki testament bedzie wazny jezeli:
    jest w calosci pisany reka testatora
    jest oznaczona data spisania
    jest podpisany
    w jednym dokumencie swoja wole wyrazic moze _jedna_ osoba

    > W testamencie chodzi o przekazanie mnie domu.
    > Ponieważ jest jeszcze mój brat, który wcześniej otrzymał pieniądze
    żeby nic
    > do mnie nie mieć ( oczywiście nigdzie o tym nie jest zapisane),

    darowizny dokonane w czasie 10 lat od otwarcia spadku uznawane sa jako
    czesc spadku juz przekazana

> [...]
    śmierci
    > rodziców, tak i tak należeć się będzie jakaś jego część?

    tak

    > Co zrobić aby tego uniknąć?

    w tej sytuacji wydaje mi sie, ze mozna dac bratu do podpisania dakument
    w ktorym potwierdza przyjecie darowizny (jako naleznego spadku)od
    rodzicow. problem z tym moze miec pozniej, bo pewnie nei zaplacic
    podatku od tej darowizny ;)

    > Czy może lepiej, aby zapisali że drugi syn jest wydziedziczony (co to
    wogóle
    > oznacza)?

    wydziedziczyc mozna tylko osobe, ktora dopuscila sie "razacej
    niewdziecznosci", a newet wtedy taki wydziedziczony moze probowac to
    podwazyc

    pozdro

  • 3. Data: 2004-10-14 09:33:18
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    andrzej pisze:

> [...]
    > był uznawany?
    >
    > W testamencie chodzi o przekazanie mnie domu.

    Pierwsze pytanie CZYJ jest dom.
    Kazdy mzoe Panu zapisac tylko to, co JEGO.

    > Ponieważ jest jeszcze mój brat, który wcześniej otrzymał pieniądze żeby
    > nic do mnie nie mieć ( oczywiście nigdzie o tym nie jest zapisane), mam
    > drugie pytanko. Czy po takim testamencie nic nie może mi zrobić?

    Jesli juz dostal, to najprostsze jest, by napisal oswiadczenie o zrzeczeniu
    sie spadku (teraz, dopoki rodzice zyja)

    Jesli odmowi, wlasciwie jedynym wyjsciem jes przekonac rodzicow, byPanu
    darowali dom i modly, by przezyli jeszcze 10 lat.

    Zabezpieczeniem praw rodzicow moze byc "sluzebnosc",
    czyli przyznanie im prawa do uzytkowania czesci lub calosci domu.
    (zmniejszy to tez wartosc domu do celow podatkowych.

    > Słyszałem o czymś takim jak zachówek,

    zachowek...

    > czyli pomimo tego iż rodzice.
    > przekazali w testamencie mi majątek (dom) to innym dzieciom, po śmierci
    > rodziców, tak i tak należeć się będzie jakaś jego część?

    Nie czesc domu, ale rownowartosc polowy SPADKU ktory otrzymalby gdyby
    nie bylo testamentu.

    > Co zrobić aby tego uniknąć?
    > Czy może lepiej, aby zapisali że drugi syn jest wydziedziczony (co to
    > wogóle oznacza)?

    Wydziedziczony to moglby byc z powodu RAZACEJ niewdziecznosci.
    To nie takie proste...

    > Pozdrawiam.
    > Andrzej

    Boguslaw

  • 4. Data: 2004-10-14 16:00:03
    Od: "andrzej" <a...@B...pl>

    Bardzo dziękuje wszystkim za dotychczasowe odpowiedzi.

    > Pierwsze pytanie CZYJ jest dom.
    > Kazdy mzoe Panu zapisac tylko to, co JEGO.

    Dom jest rodziców, wspólny.

    > Jesli juz dostal, to najprostsze jest, by napisal oswiadczenie o
    zrzeczeniu
    > sie spadku (teraz, dopoki rodzice zyja)

    To by chyba było najlepsze rozwiązanie.
    Jak takie oświadczenie powinno wyglądać?
    Czy wystarczy aby napisał że zrzeka się budynku .....nr domu, nr działki,
    itp.... bez podania przyczyn?

    > Jesli odmowi, wlasciwie jedynym wyjsciem jes przekonac rodzicow, byPanu
    > darowali dom i modly, by przezyli jeszcze 10 lat.

    Dlaczego "jeszcze 10 lat"? Czy to jakiś okres uprawomocnienia w czasie
    ktrego pomimo iż mi darowali to można to kwestionować???

    A co jeśliby mi np. sprzedali (oczywiście chodzi tylko o zawarcie takiej
    umowy kupna-sprzedaży)?
    Jakby wyglądałby podatek w przypadku darowizny, a jak w przypadku zakupienia
    od nich domu?

    > Zabezpieczeniem praw rodzicow moze byc "sluzebnosc",
    > czyli przyznanie im prawa do uzytkowania czesci lub calosci domu.

    Można też zapisać że darowizna budynku jest w zamian za dożywotnią opieke.
    Czy to może spowodować że moje prawa do tej nieruchomości będzie bratu
    gorzej w przyszłości podważyć?

    > (zmniejszy to tez wartosc domu do celow podatkowych.

    Dlaczego przyznanie prawa do użytkowania domu zmniejszy wielkość podatku,
    przecież wartość otrzymanego budynku się nie zmienia?

    > zachowek...
    >
    > Nie czesc domu, ale rownowartosc polowy SPADKU ktory otrzymalby gdyby
    > nie bylo testamentu.

    Czyli z tego wynika, że tak za bardzo testament nie ma wielkiego znaczenia.
    Co z tego że ostatnią wolą rodziców jest przekazanie majątku (w moim
    przypadku domu) konkretnej osobie, skoro np. dzieci (domyślam się iż inni
    członkowie rodziny również) mogły by się dopominać jakiejś równowartości
    jego części, gdyby nie było testamentu?????

    > Wydziedziczony to moglby byc z powodu RAZACEJ niewdziecznosci.
    > To nie takie proste...

    Tak z czystej ciekawości co musi być aby wydziedziczenie mogło zaistnieć?
    Czy rodzice nie mogą ot tak sobie wydziedziczyć, czy to raczej jest jakaś
    długa procedura?

    Jeszcze raz dziękuje za wcześniejsze wyjaśnienia oraz za pomoc w wyjasnieniu
    obecnych zapytań.
    Pozdrawiam.
    Andrzej

  • 5. Data: 2004-10-16 18:32:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Oct 2004, andrzej wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Dlaczego "jeszcze 10 lat"? Czy to jakiś okres uprawomocnienia w czasie
    >+ ktrego pomimo iż mi darowali to można to kwestionować???

    Na odwrót.
    Zauważ co ci pisano: jeśli będziesz miał w ręku dowód że twój
    brat otrzymał darowiznę to przez 10 lat owa darowizna zalicza
    się jako "jego część spadku".
    No to domyślasz się że w drugą stronę też to działa: jak ty
    dostaniesz darowiznę to przez 10 lat brat będzie miał prawo
    do zachowku !

> [...]
    >+ umowy kupna-sprzedaży)?
    >+ Jakby wyglądałby podatek w przypadku darowizny, a jak w przypadku zakupienia

    Wejdź na www.podatki.pl, zarejestruj się i przeczytaj ustawy
    o podatku od spadków i darowizn oraz od czynności cywilnoprawnych
    (to przy sprzedaży).
    Jeśli nie masz innego mieszkania i w otrzymanym domu byś mieszkał
    to w darowiźnie i spadku są całkiem interesujące zwolnienia :)

> [...]
    >+
    >+ Można też zapisać że darowizna budynku jest w zamian za dożywotnią opieke.

    Wrrrr....
    DAROWIZNA *nie jest* W ZAMIAN.
    Darowizna jest za darmo :]
    To co chcesz uznać za "w zamian" jest właśnie "obciążeniem darowanego
    przedmiotu służebnością".
    Niby "na logikę" to samo, ale działa inną drogą :) - posłuchaj
    Bogusława !
    Dom *najpierw* jest "obciążany" (zdaje się że trzeba toto do
    hipoteki wpisać), staje się "wniej warty rynkowo" - i potem
    RAZEM Z OBCIĄŻENIEM darowany.

    >+ Czy to może spowodować że moje prawa do tej nieruchomości będzie bratu
    >+ gorzej w przyszłości podważyć?

    Hm...

> [...]
    >+ Dlaczego przyznanie prawa do użytkowania domu zmniejszy wielkość podatku,
    >+ przecież wartość otrzymanego budynku się nie zmienia?

    NIE ???
    Masz do wybory 2 identyczne domy, wybudowane przez tę samą
    firmę w tym samym roku.
    Jeden - "wolny"
    I drugi - "ze służebnością". W którym dwoje staruszków ma
    prawo mieszkać do śmierci zajmując określoną część pokoi,
    korzystając ze wspólnych strychów i piwnic...

    Dasz tyle samo za każdy ??

> [...]
    >+
    >+ Czyli z tego wynika, że tak za bardzo testament nie ma wielkiego znaczenia.

    Dokładnie: ma 50% znaczenia :>
    Czasami może być gorzej: jak spadkobierca nie ma środków
    to może "z konieczności" wyzbyć się przedmiotu spadku :(
    (zachowek przysługuje W PIENIĄDZU).

    >+ Co z tego że ostatnią wolą rodziców jest przekazanie majątku

    Owszem. Niestety/stety/...

    >+ > Wydziedziczony to moglby byc z powodu RAZACEJ niewdziecznosci.
    >+ > To nie takie proste...
    >+
    >+ Tak z czystej ciekawości co musi być aby wydziedziczenie mogło zaistnieć?

    To oceni sąd.

    >+ Czy rodzice nie mogą ot tak sobie wydziedziczyć

    Ano. Choćby *w ich mniemaniu* dziecko zrobiło coś co ich uraża.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-10-17 14:27:56
    Od: "andrzej" <a...@o...pl>

    Bardzo dziękuje za wyjaśnienia.