  • 1. Data: 2004-01-11 18:50:09
    Temat: odpowiedzialność właściciela/najemcy terenu/lokalu
    Od: "ag" <o...@g...pl>

    Czy w stosunku do zdarzeń mających miejsce na terenie/w lokalu konkretnego
    właściciela/najemcy/dzierżawcy obowiązują takie same zasady jak w przypadku
    chodnika przed posesją? Tzn. czy ktoś kto sobie zrobił kuku, doznał jakiegoś
    urazu na terenie/w lokalu którego ja jestem właścicielem/najemcą/dzierżawcą
    może mnie z powództwa cywilnego skarżyć tak jak w przypadku np. złamania
    nogi na nieodśnieżonym/oblodzonym chodniku przed posesją?
    A jeśli tak, to czy ja mogę uwarunkować wpuszczenie danej osoby na mój
    teren/do mojego lokalu (lub teren/lokal który podnajmuję/dzierżawię) od
    podpisania specjalnego oświadczenia że dana osoba zobowiązuje się nie wnosić
    żadnych roszczeń odszkodowawczych z powództwa cywilnego (sprawy karne idą
    przecież swoją drogą) za ewentualne nieszczęśliwe zdarzenia i wypadki jakie
    jej się mogą przytrafić na moim terenie? I czy jeśli wywieszę tabliczkę przy
    wejściu na mój teren -przykładowo - "uwaga niebezpieczeństwo" czy "wejście
    grozi śmiercią lub kalectwem" i udokumentuję zdjęciowo ten fakt ( w razie
    gdyby ktoś tabliczkę usunął) to moge się czuć zabezpieczony przed
    roszczeniami o odszkodowanie od biedniutkiego połamanego złodzieja co to
    wszedł na mój teren/do mojego mieszkania bo chciał sprawdzić co to za jęki
    dochodzą ze środka a drzwi były akurat uchylone - a okazało się że
    przypadkiem po trzech krokach potknął się na kablu telekomunikacyjnym
    poprowadzonym 5 cm nad podłogą )
    czy tez moze istnieją jakies przepisy regulujące sposób i sytuację w których
    takie tablice można wywiesić i na przykład okreslone tablice można wywieszać
    tylko w określonych sytuacjach i miejscach (budowy, prace ziemne, prace
    wysokościowe itp.) a zwykły obywatel nie ma prawa wywieszać takich tablic
    lub jak nawet może wywiesić to nie rodzą one skutków prawnych (czyli prawo
    traktuje zdarzenie tak jakby tych tablic nie było);

    podam teraz konkretny przykład - kilka miesięcy temu po wprowadzeniu się do
    nowego mieszkania została okradziona moja piwnica - zginęły dwa rowery
    (złom - raczej nic nawet na części się nie nadawało do wymontowania) i
    krzesło obrotowe bez oparć; piwnica w bloku, po drodze do drzwi piwnicy dwa
    zamki w dwóch drzwiach; wtedy piwnica była w miarę "czysta" - niezagracona;
    teraz natomiast samo nieumiejetne otwarcie drzwi może skutkować obrazeniami
    otwierającego - a jeśli nie wykona on kilku czynności przed wejściem (np.
    sprawdzenia czy myszy nie poprzegryzały kilku sznurków) to może mu się na
    głowe zwalić ładnych parę kilo; i teraz mamy sytuację że jakaś bezużyteczna
    na pozór rzecz (patrz wyżej) spodoba się sąsiadowi, lub co bardziej
    prawdopodobne jego synowi; i otwiera takie cuś drzwi do piwnicy, robi jeden
    nieuważny krok i po chwili usiłuje sie wygrzebać spod sterty desek - czy w
    takiej sytuacji taki "klient" może się domagać ode mnie odszkodowania (tzn.
    może zawsze ale czy ma jakieś podstawy prawne), gdyż nie umieściłem
    ostrzezenia o niebezpieczeństwie, czy tez jesli umieszczę wspomnianą wyzej
    tabliczke i udokumentuję to zdjęciowo to jestem "ubezpieczony" od takich
    roszczeń (zakładana sytacja że wydzielona przestrzeń piwniczna przynależy do
    konkretnego lokalu i stanowi moją własność);

    pozdr

    opyros